Uutismedia on somemainontaa vaikuttavampi vaihtoehto
Miksi uutismedia on hyvä vaihtoehto somemainonnalle?
”Uutismedia on lukumedia. Sitä käytetään hitaammin ja keskittyneemmin kuin sosiaalista mediaa. 31 % hitaampi skrollausvauhti mahdollistaa sen, että mainonta huomataan uutissisällön yhteydessä paremmin.
Sanoman digitaaliset uutismediat tavoittavat viikoittain 77 % suomalaisista. Sanomalla on uutismediaportfoliossaan niin koko Suomen kattavia medioita, kuten IS.fi ja HS.fi, kuin myös alueellisia medioita, kuten Aamulehti ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomi sekä joukko paikallislehtiä. Tämä tarjoaa sekä valtakunnallisille että paikallisille toimijoille erinomaisen alustan tulla huomatuksi.
83 % mainonnalle altistuneista huomaa videomainontaa IS.fi mobiiliympäristössä ja 81 % IS.fi:n desktopin keskikaistalla. Loppuunkatselun näkökulmasta Sanoman uutismediavideo on kahdeksan kertaa tehokkaampi kuin Facebook tai Instagram ja kaksi ja puoli kertaa tehokkaampi kuin TikTok.”
Mikä merkitys on mainosalustan luotettavuudella?
”Suomalaisista 77 % luottaa uutismediaan ja olemme tässä maailmassa kärkisijalla. Toimituksissa noudatetaan journalistisia periaatteita ja faktat tarkistetaan ennen julkaisua. Sosiaalinen media tarjoaa vain jakelualustan sisällöille, joiden luotettavuuden arviointi jää sisältöjen seuraajan pääteltäväksi.
Facebook, Instagram ja Threads -palvelut omistava Meta ilmoitti hiljattain poistavansa faktantarkistuksen julkaisemistaan sisällöistä USA:ssa ja siirtyvänsä X:n, entisen Twitterin, käyttämään Community Notes -toimintoon, eli faktantarkistus ja raportointi mahdollisista virheistä jää käyttäjien vastuulle.
Faktantarkistuksen poistuminen tarkoittaa sitä, että sisällössä voi esiintyä yhä enemmän esimerkiksi rasistista tai manipuloivaa sisältöä. Vihapuheen lisääntyminen X:ssä on saanut osan käyttäjistä tympääntymään ja lähtemään pois koko alustalta. Myös moni mainostajia on vetäytynyt X:stä.
Sosiaalisen median kehityssuunta huolestuttaa myös Suomessa mainostajakenttää. Useimmat mainostajat haluavat toimia eettisesti ja vastuullisuutta korostavien periaatteiden mukaisesti.”
Entä onko kotimaisuudella merkitystä?
”Kotimainen media tuottaa laadukasta, suomenkielistä sisältöä suomalaisia koskettavista ja kiinnostavista aiheista. Monelle mainostajalle on tärkeää näkyä tällaisessa mediaympäristössä. Luotettavien ja tunnettujen mediabrändien yhteydessä esitettävä mainonta vaikuttaa positiivisesti myös mielikuvaan mainostajan brändistä.
Onhan ihan eri asia mainostajana näkyä somessa kuin esimerkiksi Hesarin etusivulla, joka on monelle brändille se ikoninen mainospaikka.
Sosiaalisen median kenttä on vahvasti USA:n teknologiajättien, Metan, Googlen, YouTuben ja X:n, sekä kiinalaisen TikTokin hallussa. USA:n teknologiajätit pyrkivät toimimaan hyvin lähellä tämänhetkistä hallintoa ja mukailevat sen ajamaa politiikkaa.
On todella arvokasta, että meillä on Suomessa riippumaton uutismedia. Mediakanavia valitessa kannattaakin pohtia minne ja kenen taskuun investoinnit päätyvät, millainen työllisyysvaikutus tällä on sekä minkälaisessa ympäristössä ja millaisten sisältöjen parissa mainonta näkyy.”