Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ymmärrä asiakkaitasi inflaatiossa

Myllerrysten keskellä eläminen on uusi normaali markkinoijalle, kun epätyypilliset tilanteet seuraavat toisiaan, kirjoittaa dentsun Anna Salo.
Anna Salo dentsu artikkelikuva
20.12.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Korona-pandemian alkuvaiheessa lähes kaikki markkinointi-investoinnit pysäytettiin ja hämmennys valtasi toimialan, mutta nyt uudessa – jatkuvien kriisien – normaalissa toimitaan jo sujuvasti. On selvää ja vuosien saatossa moneen kertaa todistettu, että markkinointia ei kannata lopettaa.

Markkinointia ei pysäytetä, vaan sitä sopeutetaan jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin. Käytännössä tätä tehdään viikoittain. Siinä missä markkinoinnin viikkotason optimointi aikaisemmin tarkoitti enimmäkseen budjettien, kohdennusten ja viestikärkien muokkaamista, joudutaan nyt toimimaan paljon laajemmalla skaalalla. Onko meillä tuotteita? Onko meillä työntekijöitä? Millainen viesti sopii juuri tähän viikkoon? Maailman tapahtumat voivat yhtäkkiä tehdä aiemmin käytetyt viestit tilanteeseen sopimattomiksi.

Tällä hetkellä inflaatio ajaa kuluttajia ahtaalle, ja brändit pohtivat keinoja reagoida tilanteeseen.

Erityisesti tutut ja turvallisena koetut brändit ottavat kriiseissä markkinaosuutta. Turvallisuuden tunteen tuominen on tärkeää: brändi elää asiakkaansa tukena vaikeissa ajoissa ja luo ympäristön, jossa uskaltaa asioida.

Myös konkreettinen auttaminen alkaa nostaa päätään, ja brändien arvojen mukaisia tekoja tullaan varmasti näkemään entistä enemmän. Esimerkiksi brittiläinen ruokakauppaketju Asda toi markkinoille loppuvuodeksi yhden punnan keittoaterian yli 60-vuotiaille asiakkailleen, ja Heinz on päätynyt briteissä jopa tarjoamaan ilmaisia papuaterioita Morrisons-ketjun kautta.

Ihmiset kohtaavat tämän inflaatiohuipun hyvin erilaisista lähtökohdista, ja juuri asiakasymmärryksen rooli korostuu. Tarpeet pitää tyydyttää muuttuneesta tilanteesta huolimatta. 

Jatkuvasti nousevien hintojen ikeessä brändienkin on nostettava hintojaan, mutta osa markkinoijista on päätynyt luomaan turvallisuuden tunnetta lupaamalla rohkeasti asiakkailleen hintojen jäädyttämistä. Suomessa tähän on lähtenyt Tokmanni, maailmalla saman on tehnyt muun muassa ranskalainen Carrefour-ketju.

Monessa yhtiössä brändiportfolion roolitus on muuttunut samansuuntaisesti. Markkinointipanostuksia keskitetään edullisempiin brändeihin ja ratkaisuihin, jotka pärjäävät tässä ajassa.

Kuluttajien palveleminen voi realisoitua myös mainosrahoitteisten palveluiden muodossa. Kuluttajat ovat valmiimpia katsomaan mainoksia vastineeksi jostain heitä hyödyttävästä ja kiinnostavasta. Tämä ilmiö näkyy mm. viihteen puolella: Netflixin mainospalvelua lanseerataan tästä näkökulmasta hyvään aikaan ja Applen on myös kerrottu suunnittelevan mainosrahoitteista palvelua AppleTV:lle.

Sisällöistä puheen ollen: vinkit ja neuvot ovat tyypillinen ratkaisu, joita on maailmalla ja meilläkin nähty erityisesti finanssi- ja energia-alalla. Säästövinkit, vaihtoehtoisten ratkaisujen esiintuominen ja joustojen korostaminen näkyvät sisällöissä vahvasti. Esimerkiksi Britanniassa Royal Bank of Scotland tarjoaa vinkkejä taloudelliseen elämään ja meillä Suomessa energiayhtiö Helen pikakurssia fiksuun energiankäyttöön.

Inflaation tuoma kriisi kirittää ympäristötekoja muutenkin kuin vinkkien ja neuvojen myötä. Tästä näkökulmasta katsottuna tämäkin kriisi voi olla mahdollisuus. Esimerkiksi autoalalla sekä Renault että Volvo ovat julkaisseet uusia, kunnianhimoisempia ympäristöohjelmia syksyn aikana. Isot verkkokaupat, esimerkiksi H&M, taas ovat väläytelleet verkkokauppapalautusten maksullisuutta.

Kirjoittaja on markkinoinnin konsultointi- ja toimistoverkosto dentsun Suomen toimitusjohtaja.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland