Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

You might snap, but don’t crackle…or pop

Vielä näillä lumilla ehtii tekemään tästä vuodesta täysin poikkeuksellisen, kirjoittaa Nitron Eka Ruola.
Eka Ruola artikkelikuva
4.1.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Varsin tuttu ja terävä sanonta markkinointiviestinnästä on jälleen erittäin ajankohtainen: Kun ajat ovat hyvät, sinun on syytä mainostaa. Kun ajat ovat huonot, sinun on pakko mainostaa. Vaikka vuosisadan vanha tutkimustieto on jo alun kolmessa uudessa kriisissä samanlaiseksi validoitu, jalat menevät silti jarrulle, kun taloudessa takkuaa. Ne yritykset, jotka satsaavat näkyvyyteensä silloin, kun talous sakkaa, voittavat markkinaosuutta kannattavasti. Ne, jotka jarruttavat, eivät saa apua edes lyhyellä tähtäimellä ja saattavat jäädä ahdinkoon jopa vuosiksi.

Tehdään aikamatka villille 1920-luvulle, jolloin pitkät bileet päättyivät tuhtiin darraan, kun The Great Recession saapui vuosikymmenen lopulla. Amerikkalainen Post johti kuivien murojen kategoriaa selkeänä markkinaykkösenä, saman maan Kellogg’s oli kakkosena, eikä edes hengittänyt piikkipaikan pitäjän niskaan. Post painoi mainosjarrua taantuman saapuessa ja leikkasi kaikkia muitakin kustannuksiaan. Kellogg’s näki tilaisuutensa tulleen ja tuplasi markkinointibudjettinsa. Tämän lisäksi he lanseerasivat merkittävän uutuuden, Rice Crispies -tuotteen. Maailma sakkasi täysin. Ja vuonna 1933 Kellogg’sin voitto, siis se alarivi, oli noussut 30 prosenttia. Samalla yritys otti ykköspaikan markkinalla, joka sillä on säilynyt tähän päivään asti. Nyt Kellogg’sin markkina-arvo on reilu 21 miljardia taalaa ja Postin vajaa seitsemän. Hurrrrrjan hyvin tehty, sanoisi Toni Tiikeri. Ja kaikkihan toki tietävät, että Rice Crispies löytyy edelleen kierron varrelta ja Snap, Crackle, Pop -konsepti nousi yhdeksi ikonisimmista kampanjoista sinne Duracell-pupun ja Wendy’sin Where’s the beefin viereen.

World Federation of Advertisers julkaisi lokakuussa Media Budgets Flash Survey -tutkimuksen, jonka mukaan 29 prosenttia yrityksistä aikoo laskea mediainvestointejaan tulevana vuonna. Samaan aikaan 42 prosenttia aikoo sen sijaan lisätä digimedian investointeja. Tutkimus on luonnollisesti globaali ja brändien vastaajat edustavat noin 44 miljardin taalan markkinointi-investointeja. On varsin helppo tulkita, että osa kasvattaa myös mediainvestointejaan, ja vielä isompi osa panostaa asiakaskokemukseen – erityisesti digitaalisessa kanavassa. Meidän on tiedostettava myös se, että olemme joka päivä osa kansainvälistä kilpailua, vaikka tuotteemme tai palvelumme olisi tarjolla vain kotimaassa. Palveluamme verkossa verrataan kaikkiin palveluihin, jotka verkossa ovat. Viestintämme on oltava yhtä kiinnostavaa, erottuvaa ja puhuttelevaa kuin kansainvälisen kilpailijankin luova tarinankerronta. Tai itseasiassa vielä parempaa, sillä budjetissa saatamme hävitä silti, vaikka panostusta lisättäisiin. Meidän on siis oltava maailman parhaita, omalla erityisellä tavallamme. Mutta siis, budjetin lisäyksen voi tehdä hyvällä omatunnolla, vaikka se sillä hetkellä hieman kirpaiseekin. Se on vastuullinen liiketoimintastrateginen teko, jotta osakkeenomistajien arvo kasvaa jo lähitulevaisuudessa.

Tässä kohdassa on tärkeätä huomioida, että kriisit eivät ole sisaruksia keskenään. Banque Lombard Odierin Chief Investment Officer Stéphane Monier analysoi tämänhetkistä asetelmaa verrattuna vuoteen 2008 ja johtopäätös on yksiselitteinen: tämä kriisi ei ole vuoden 2008 kaltainen. Hänen mukaansa työmarkkinat ovat ehyemmät ja sekä yritysten että pankkien taseet ovat resilienssissään eri tasolla kuin vuonna 2008. Taantuma tulee, mutta se on kestoltaan lyhyempi. Näillä lumilla ehtii vielä tekemään tästä vuodesta täysin poikkeuksellisen. Omiin muroihinsa ei sovi lirauttaa – kilpailijan rattaisiin taas kapuloita saa laitettua investoimalla lisää ja päättämällä olla parempi. Ei saa jäädä tulee makaamaan sanottiin jo Tuntemattomassa sotilaassa. Varmista sinä brändisi tunnettuus.

Kirjoittaja on Nitro Groupin vastaava luova johtaja ja hallituksen puheenjohtaja, joka taistelee suomalaisten yritysten kannattavan kasvun puolesta.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland