Sanoman radiot hallitsivat viime vuotta

Reilusti yli puolet 25–54-vuotiaista suomalaisista kuunteli Sanoman kanavia vähintään kerran viikossa, ja yli neljännes heistä viihtyi seurassamme päivittäin. Sanoma on tässä kohderyhmässä kuunnellumpi kuin Ylen kanavat yhteensä ja myös selkeä kaupallinen markkinajohtaja 46,7 prosentin kaupallisella kuunteluosuudellaan.
Sanoma on markkinajohtaja 25–54-vuotiaiden kohderyhmässä
Sanoman radiot saivat 32,5 prosentin osuuden kaikesta radion kuuntelusta, mikä on enemmän kuin Ylen tai Bauerin radiokanavilla. Sanoman kanavista suosituin oli Radio Suomipop.
Suora radiolähetys on yhä kulutetuin audion muoto
Liveradio on edelleen tavoittavin audion muoto ja lähetyksiä kuunnellaan kasvavassa määrin myös digitaalisesti. Tämä on näkynyt esimerkiksi sosiaalisen median kulutuksen vähenemisenä.
Kesällä julkaistun, Kantar TNS:n toteuttaman, Näin suomalainen kuuntelee -kyselytutkimuksen mukaan 12 prosenttia kaikista vastanneista kertoi käyttävänsä vähemmän aikaa somen selaamiseen kuin vuosi sitten muun muassa nettiradion vuoksi.
Sanomalla on kohderyhmän tavoittavimmat radiokanavat
Radio Suomipop ja Radio Rock jatkavat kuuntelijoiden suosikkikanavina. Radio Suomipopilla (kohderyhmä 25–54-vuotiaat) ja Radio Rockilla (kohderyhmä 25–54-vuotiaat miehet) on kohderyhmissään enemmän kuuntelijoita kuin millään muulla radiokanavalla Suomessa.
Myös HitMix teki lopullisen läpimurtonsa viime vuonna ja nousi niin 25–44 kuin 25–54 -vuotiaiden kohderyhmissä neljänneksi suurimmaksi kaupalliseksi kanavaksi Suomipopin, Rockin ja Novan jälkeen.
Katsauksen kokosivat Content Insight Strategist Sami Virtanen ja Audience Insight Strategist Leena Lampenius. Sami ja Leena tutkivat työkseen sisältöjä, dataa ja trendejä.
Katso myös:
Uskollisimmat kuulijat ja fanitetuimmat kanavat – ja muutama muu hyvä syy valita Sanoman audio