Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Ainun ja Vauva-lehden pitkäkestoinen sisältöyhteistyö näkyi myynnissä

Vuoden kestänyt sisältöyhteistyö kasvatti Ainun tunnettuutta sekä vaikutti positiivisesti myyntiin ja brändimittareihin.
Case Ainu hero
26.11.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Bernerin Ainu-brändi aloitti syyskuussa 2019 vuoden kestäneen, laajan yhteistyön Vauva-lehden kanssa. Ennen toimenpiteiden käynnistämistä tehtiin brändimittaus siitä, miten tunnettu Ainu-brändi on, millaisia tunteita se herättää, ja mitkä seikat vaikuttavat tuotteiden ostoon ja valintaan.

Ainun brändiatribuuteiksi määriteltiin kotimainen, vastuullinen, turvallinen ja välittävä. Yhteistyön tavoitteena oli muuttaa Ainun asemaa ja brändiin liittyviä mielikuvia sekä viestiä Ainun laajasta valikoimasta. Tammikuussa 2020 tehtiin toinen brändimittaus ja yhteistyökokonaisuuden päätyttyä kolmas. Näin saatiin tietoa siitä, miten halutut mielikuvat on saatu viestittyä.

Kampanjassa otettiin kuluttajien arki vahvasti keskiöön. Yhteistyöhön haettiin perheitä, jotka pääsivät mukaan testaamaan Ainun tuotteita. Kampanjan kohderyhmänä olivat alle 3-vuotiaiden vanhemmat ja raskaana olevat.

Yhteistyön aikana tuotettiin verkkoon kahdeksan artikkelia. Niiden teemat kiinnitettiin Ainun keskeisiin tuotekategorioihin. Artikkelit julkaistiin myös HS.fi/perhe-osiossa, jonne Vauva.fi:n toimituksellinen sisältö siirtyi kevään aikana. Yhteistyö näkyi myös brändien somessa ja blogiyhteistyönä Vauva.fi:n alla.

Lisäksi toteutettiin kaksi liitettä, joissa oli lapsiperheille mielekästä ja säilytettävää sisältöä. Vuoden 2019 marraskuussa ilmestyi imetys- ja ruokailuteema ja keväällä 2020 kosketus- ja ihonhoitoliite. Liitteitä jaettiin Vauva-lehden välissä ja Ainun omissa kuluttajakohtaamisissa.

Kampanja keräsi Vauva.fi:ssä ja HS.fi:ssä kummassakin yli 40 000 aktiivista lukijaa. Sisällöt koettiin todella kiinnostavina. Lukuarvo oli parhaimmillaan 98 %, ja artikkelien lukuajat olivat ennätyksellisen pitkiä, parhaimmillaan yli kolme ja puoli minuuttia ja kauttaaltaan yli keskiarvon.

Yhteisyön lopuksi Ainun tuotteet tunnettiin paremmin kaikissa keskeisissä kategorioissa. Vaikuttavuutta saatiin nostettua kaikissa brändimittareissa. Mainonnalle altistuneiden joukossa erityisesti ostoaikomus nousi vahvasti.

”Pitkäkestoisen yhteistyön ehdoton vahvuus on, että saamme siihen selkeän aikajanan ja tarinallisen kaaren. Kuluttajille ei tarvinnut yrittää kertoa kaikkea heti, vaan meillä oli selkeä jatkumo siinä, mitä lähdemme viestimään alussa ja mitä missäkin vaiheessa vuotta. Joustavassa yhteistyömallissa pystyimme reagoimaan siihen, mikä toimii hyvin ja missä on parannettavaa”, Ainu-brändistä vastaava category manager Heidi Miessmer Berneriltä kertoo.

Tuoteryhmä- ja kuluttajatutkimuksesta kävi selkeästi ilmi, että Ainun kohderyhmä ei halua perinteistä mainontaa.

”Toisaalta tässä elämänvaiheessa kaivataan tosi paljon tietoa nimenomaan tuotteista, koska sitä ei saa neuvolan kautta. Erityisesti toivotaan toisten kuluttajien kokemuksia ja näiden kokemuksien jakamista.”

Tämän myötä syntyi ajatus siitä, että Ainun sisältöihin haluttiin tavallisia perheitä puhumaan arkipäiväisistä kokemuksista.

”Se toimi todella hyvin. Yhteistyö Sanoman kanssa varmisti sen, että sisältö sopi mediaan erinomaisesti. Koemme, että Sanoman tiimi on osa omaa tiimiämme. Olemme yhteistyöhön erittäin tyytyväisiä”, Miessmer kiittää.  

Yhteistyölle on luvassa jatkoa.

”Olemme saaneet erittäin hyviä tuloksia ja kasvatettua ostoaikomusta, mikä on näkynyt myös myynnissä. Myyntiin toki vaikuttaa moni tekijä, mutta uskon siihen, että yhteistyöllä on ollut merkitystä. Kaikki mittarit näyttävät siihen suuntaan, että yhteistyötä kannattaa jatkaa.”

Tämän vuoden aikana tehdään vielä yksi Ainun brändimittaus. Mittaus toimii pohjana siihen, mitä ensi vuoden aikana lähdetään yhdessä kehittämään.

Kampanjan tavoite

Ainun teettämän tutkimus- ja brändityön pohjalta yhteistyön tavoitteeksi otettiin Ainun aseman ja brändiin liittyvän mielikuvan muuttaminen kuluttajien silmissä. Lisäksi tavoitteena oli kommunikoida Ainun laajasta tuotevalikoimasta.​

Ensisijaisiksi mittareiksi valittiin mielikuvan muuttaminen ja valittujen viestien läpimeno. Erityisesti keskityttiin tunteiden herättämiseen ja tiettyjen määritteiden (kotimainen, vastuullinen, turvallinen, välittävä) liittämiseen Ainu-brändiin.​

Kampanjalla haluttiin tavoittaa erityisesti alle 3-vuotiaiden vanhemmat sekä raskaana olevat.​

Toteutus

Ainulle räätälöitiin monikanavainen, vuoden pituinen jatkuva sisältöyhteistyö, jonka keskiöön otettiin oikeat kuluttajat ja heidän arkensa. ​

Ainu ja Vauva hakivat pitkäaikaiseen yhteistyöhön mukaan erilaisia vanhempia ja perheitä, joille tarjottiin erilaisia palveluita ja tukea. Perheet pääsivät testaamaan eri tuotekategorioita, ja Ainu-neuvojat jalkautuivat heidän avukseen.​

Viestit ja teemat kiinnitettiin Ainun keskeisiin tuotekategorioihin, esimerkiksi ruokailuun ja ihonhoitoon. Perheiden kokemusten pohjalta tuotettiin kahdeksan eri artikkelia.​ Artikkelit julkaistiin Vauva.fi:ssä ja HS.fi/perhe-osiossa.​

Lisäksi yhteistyö näkyi brändien sosiaalisessa mediassa sekä blogiyhteistöinä Vauva.fi:n alla.​

​Ainulle toteutettiin verkkomateriaalia täydentämällä  kaksi liitettä. Liitteet jaeltiin Vauva-lehden välissä ja Ainun omissa kohtaamisissa kuluttajien kanssa.​ Mainosliitteet suunniteltiin kahden yhteistyön keskeisen teeman ympärille: kosketus ja ihonhoito sekä ruokailu ja imettäminen. Liitteet suunniteltiin aikakauslehtimaiseksi konseptiksi, joka tarjoaa lapsiperheille mielekästä ja säilytettävää sisältöä.​

Tulokset

Ainu-kollaasi.png

Kampanja keräsi verkossa sekä Vauva.fissä että HS.fissä yli 40 000 aktiivista lukijaa.​

​Sisällöt koettiin kiinnostavina ja parhaillaan artikkeleilla oli jopa 98 % lukuarvo. ​​Lukuajat olivat ennätyksellisen pitkät, parhaimmillaan yli 3:30 minuuttia ja kautta linjan yli keskiarvon.

Yhteistyön lopuksi Ainun tuotteet tunnettiin paremmin kaikissa keskeisissä kategorioissa.​

​Vaikuttavuutta saatiin kaikkiin brändimittareihin. Mainonnalle altistuneiden joukossa erityisesti ostoaikomus nousi vahvasti  ​

  • Vauva.fin ympäristössä prosentuaalinen muutos 1120 %​
  • HS.fin ympäristössä prosentuaalinen muutos 225 % ​

​Ainun brändiin liittyvät määritteet viestittiin onnistuneesti. Kampanjan alkuun verrattuna ”kotimaisuus” sai 110 % enemmän mainintoja ja nousi esiin spontaanisti, kun kuluttajilta kysyttiin Ainusta mieleen tulevia asioita.

”Turvallinen” korostui Ainun brändissä hyvin. Kampanjan lopuksi jopa 88 % vastaajista oli tätä mieltä.​ Myös ”lämmin ja välittävä” oli kampanjan lopuksi hyvällä tasolla.  Noin 80−77 % vastaajista yhdisti nämä ominaisuudet Ainuun.

Yhteistyö Sanoman kanssa varmisti sen, että sisältö sopi mediaan erinomaisesti. Koemme, että Sanoman tiimi on osa omaa tiimiämme. Olemme yhteistyöhön erittäin tyytyväisiä.

Heidi Miessmer
Category Manager
Berner

Tagit

Aikakausmedia Natiivimainonta Sisältömarkkinointi Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

    Julkaistu
    3.11.2025
    Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi

    Julkaistu
    30.10.2025
    Terveystalo halusi vaikuttaa yhteiskunnalliseen epäkohtaan ja tavoitella näkyvyyden ja liiketoimintavaikutusten lisäksi ajatusjohtajuutta.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • ”Jääkaapin ovessa se taas oli” – Kalusteverstas luottaa näkyvyyteen HS Aluemarkkinoissa ja saa siitä hyviä tuloksia

    Julkaistu
    21.8.2025
    Yrittäjä Pekka Lahtinen uskoo, että brändäys ei ole vain suurten yritysten etuoikeus. Säännöllinen mainonta HS Aluemarkkinoissa on ollut ratkaiseva tekijä Kalusteverstaan asiakaskunnan kasvattamisessa. Kun näkyvyys on kohdallaan, tuloksellisuus seuraa perässä.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland