K-Citymarketin natiiviartikkelien sarja kasvatti asiointi- ja ostoaikeita
K-Citymarket viettää 50-vuotisjuhlavuottaan.
”Lokakuussa ensimmäisen K-Citymarketin avaamisesta tulee 50 vuotta. Halusimme tuoda juhlavuoden kunniaksi esiin kauppiaitamme ja sitä jatkuvaa innovointia, mitä he tekevät uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi omalle asiakaskunnalleen”, senior marketing manager Henrik Wahlfors Keskolta kertoo.
Kampanjan kommunikaatiotavoitteeksi on määritelty ”Aina jotain uutta ja yllättävää”.
”Tämä toteutuu jo kauppareissuilla, ja myös markkinoinnissa viestimme tätä vahvasti tänä vuonna. Natiiviartikkelit valikoituivat keinoksi, sillä ne ovat luonteva tapa kertoa vähän syvällisemmin taustoista kauppakohtaisen teon, tuotteen tai palvelun takana ja esitellä kauppiaan roolia kokonaisuudessa. Se on kuitenkin tekijä, joka meitä erottaa kilpailijoista.”
Parhaimmillaan innovaatiot voivat olla sellaisia, jotka muuttavat koko markkinaa. Wahlfors mainitsee esimerkkinä Järvenpään K-Citymarketin sushitiskin, joka levisi yksittäisen kauppiaan ideasta koko Suomeen.
Natiiviartikkelien lukijamäärät ovat olleet erittäin hyvällä tasolla ja ylittäneet selkeästi tavoitteet.
IS.fi:n etusivun lisäksi artikkelit saivat näkyvyyttä IS Ruokala, IS Viihde, IS Urheilu ja IS Hyvä olo -osioissa. Artikkelisarja jatkuu vuoden loppuun saakka.
Artikkelit koettiin hyödyllisiksi ja kiinnostaviksi
”Olemme olleet todella tyytyväisiä. Olemme mainostaneet yksittäisen kaupan esimerkeillä ketjua, eikä toisinpäin, kuten normaalisti tehdään. Lukijat ovat kokeneet artikkelit hyödyllisiksi ja kiinnostaviksi, vaikka asuisivat toisella puolella Suomea kuin vaikkapa yhdessä jutussa esillä ollut pastatehtaan sisältävä K-Citymarket.”
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksessa kysyttiin myös, miten hyvin artikkelit kommunikoivat ”Aina jotain uutta ja yllättävää” -tavoitetta ja ”Aikasi arvoinen kauppa” -brändilupausta.
”Nämä molemmat lupaukset on lunastettu kampanjassa todella hyvin”, Wahlfors kertoo.
Yksittäisen mediapanostuksen tuomaa hyötyä suoraan myyntiin on vaikea mitata.
”Mittarit ovat enemmän mielikuvallisia. Kampanjatutkimuksestamme olemme saaneet signaalia, että puhumme oikeista asioista.”
Asiakkaan näkökulmasta artikkelisarjan tekeminen ollut Wahlforsin mukaan huomattavan vaivatonta.
”Homma on hoitunut tosi ammattimaisesti. Pitkäkestoisessa kampanjassa pitää saada aikaan tietynlaista sarjamaisuutta. Olemme matkan varrella sparrailleet, oppineet ja kehittyneet puolin ja toisin. Sisällöt ovat olleet ammattimaisesti kirjoitettuja, ja tavoittavuus tietynlainen hygieniatekijä, jonka tulee olla kunnossa, että saadaan riittävä yleisö. Ilta-Sanomat on Suomen suurimpia alustoja, joten tavoittavuudestakaan ei ole tarvinnut kantaa huolta”, Wahlfors summaa.
Tutustu artikkeleihin K-Citymarketin kumppaniosiossa.
Positiiviset mielikuvat vahvistuivat
Mainosartikkelit onnistuivat erottautumaan muusta mainonnasta sisällöllään ja kiinnostavilla aihevalinnoillaan. Artikkelit keräsivät yhteensä yli 600 000 sivunäyttöä ja yli 480 000 kävijää. Lukuajat olivat pitkät, eli artikkelien parissa on viihdytty hyvin.
Kaikki artikkelit keräsivät vertailulukuja reilusti paremmat kävijämäärät, ja erityisesti sarjan viimeiset artikkelit menestyivät erinomaisesti
Kampanjalla tavoitettiin erityisesti 35–44-vuotiaat sekä 65–74-vuotiaat. Artikkelien lukijoista enemmistö oli naisia.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan K-Citymarketin natiiviartikkelit tavoittivat lukijat erittäin hyvin. Lähes kaikki vastaajat olivat perehtyneet artikkeleihin.
Lukijat pitivät mainosartikkelien luovaa toteutusta onnistuneena. Artikkeleita arvioitiin hauskoiksi, kiinnostaviksi sekä muusta mainonnasta erottuviksi. Mainosartikkelien pääviestit ymmärrettiin hyvin ja mainostettavat palvelut saivat kiitosta osakseen. Viihdyttävä ja kiinnostava sisältö erottui muusta mainonnasta, loi positiivisia mielikuvia mainostajasta ja aktivoi kuluttajia.
Mainonta onnistui erityisen hyvin parantamaan lukijoiden mielikuvia K-Citymarketista, ja kiinnostus mainostajaa kohtaan lisääntyi valtaosalla vastaajista. Positiiviset mielikuvat näkyvät myös brand lift -tuloksissa kasvaneina asiointi- ja ostoaikeina.
Olemme olleet todella tyytyväisiä. Asiakkaan näkökulmasta artikkelisarjan tekeminen on ollut huomattavan vaivatonta. Toimituksellinen osaaminen on ollut erinomaista, ja Suomen suurimpiin alustoihin kuuluvan Ilta-Sanomien kautta tavoittavuus on ollut kunnossa.
Kuva: Järvenpään K-Citymarketin sisäänkäynnin luo on perustettu ilmainen Hachiko-koiraparkki, jonne lemmikin voi turvallisin mielin jättää ostosten ajaksi.