LähiTapiolan terveyteen keskittynyt älyartikkeli tavoitti ennätysmäärän kävijöitä
Älyartikkeli kertoi, mitkä sairaudet juuri sinua uhkaavat, ja miten voit pienentää sairastumisen riskiä merkittävästi.
LähiTapiola päätyi älyartikkeliin tavoitteiden ja sisältötarpeiden kautta.
”Valintaan ohjasivat muun muassa kampanjateema, käytössämme oleva iso datalähteiden määrä ja tarve nostaa esille vahvaa terveysasiantuntijuutta henkilön kautta. Halusimme tarjota lukijoille aidosti hyödyllistä tietoa houkuttelevalla tavalla”, kertoo LähiTapiolan sisältömarkkinoinnin sisällöistä vastaava Niko Rinta.
Kampanjan kohderyhmähaarukka oli laaja ja se tavoitti laajasti eri-ikäisiä suomalaisia. Median kulutusta mittaavat luvut olivat erinomaisia.
”Lukijan tekemien valintojen mukaan räätälöityvän sisällön avulla pystyimme puhuttelemaan suurta yleisöä henkilökohtaisesti. Niin tavoitetun yleisön koko, sisällön parissa vietetty aika kuin brändimittareiden kehitys ylittivät tavoitteet. Olimme myös erityisen tyytyväisiä siihen, kuinka paljon artikkeli sai ihmiset ajattelemaan omaa terveyttään. Raskaan taulukkodatan ja tekstin sijasta monimediallinen artikkeli sai laajemman yleisön kiinnostumaan kaikille tärkeästä asiasta”, Rinta toteaa.
Yhteistyö Sanoman kanssa oli Rinnan mukaan sujuvaa ja ideat jalostettiin yhdessä tehokkaasti valmiiksi.
”Kun otetaan huomioon, että tuotantoprosessi vietiin läpi poikkeuksellisen nopealla aikataululla, voi niin työskentelyyn kuin sisältöön olla oikein tyytyväinen.”
”Uutismedia on erinomainen alusta myös mainostajien omille artikkeleille. Oli erittäin upeaa nähdä, miten hyvin lukijat ottivat vastaan laadukkaasti tuotetun ja sisällöltään kiinnostavan kokonaisuuden. Saavutettu lukijamäärä oli huikea, ja lukijoilta saatu palaute erittäin positiivista. Kaupallisesta näkökulmasta muun muassa kuluttajien harkintaan pystyttiin vaikuttamaan merkittävästi. Se on erittäin hieno suoritus tämän tyyppisille vakuutustuotteille, jotka vaativat kuluttajilta asiaan perehtymistä. Siksi niiden hankinta saattaa usein pitkittyä”, LähiTapiolan asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Manager Niina Koivisto toteaa.
Kampanjan tavoite
Kampanjan tavoitteena oli LähiTapiolan henkiturvan tuotteiden eli henkivakuutuksen ja vakavan sairauden turvan verkkomyynti ja liidien kerääminen myynnin tueksi. Lisäksi tavoitteena oli LähiTapiolan tunnettuuden kasvattaminen terveyden ja hyvinvoinnin toimijana sekä henkiturvan tuotteiden tarjoajana.
Toteutus
Kampanja koostui rikastetusta älyartikkelista Millainen loppuelämä sinua odottaa? Älyartikkeli kertoo, mitkä sairaudet sinua uhkaavat ja miten voit pienentää sairastumisen riskiä merkittävästi
Artikkeliin ohjattiin HS.fi ja IS.fi:n etusivulta sekä HS.fi:n Elämä ja hyvinvointi -osiosta.
Tulokset
Kampanjalla tavoitettiin ennätysmäärä kävijöitä. Artikkelilla oli huikeat 191 827 sivunäyttöä ja 144 806 kävijää. Artikkelin aihe kiinnosti monipuolisesti lukijoita kaikista ikäryhmistä 25-vuotiaista ylöspäin. Yli 65-vuotiaat korostuivat lukijoissa hieman.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan artikkeli tavoitti lukijat hyvin. Yli kahdeksan kymmenestä oli tutustunut artikkelin sisältöön. Lisäksi yli seitsemän kymmenestä vastaajasta koki kuuluvansa kohderyhmään, mikä on huomattavasti toimialakohtaista keskiarvoa parempi tulos.
Kampanjan vaikuttavuus oli toimialan keskiarvon yläpuolella. Noin seitsemän kymmenestä lukijasta raportoi artikkelin vaikuttaneen positiivisesti mielikuvaansa LähiTapiolasta ja noin kuusi kymmenestä kertoi kiinnostuksensa LähiTapiolaa kohtaan lisääntyneen.
Älyartikkelin luova toteutus sai lukijoilta keskimääräistä paremman arvosanan. Artikkelia pidettiin informatiivisena, viihdyttävänä, erityisesti keskimääräistä kiinnostavampana ja muusta mainonnasta erottuvana. Avoimissa vastauksissa kiiteltiin artikkelin räätälöitävyyttä, mikä onkin saattanut osaltaan vaikuttaa siihen, että niin moni lukija koki kuuluvansa kohderyhmään.
”Viesti on tärkeä jokaiselle iästä riippumatta. Mainos on tehty asiallisesti syyllistämättä katsojaa ja antaa mielenkiintoista faktaa siitä, miten esim. asuinpaikka korreloi mahdollisen sairastumisen kanssa.”
”Artikkelista sai helposti tuunattua henkilökohtaisen. Tekstiä oli riittävän vähän ja väljästi aseteltu. Kiva toteutus.”
Mainoksen brändivaikutukset todennettiin vertaamalla tuloksia kahden vastaajaryhmän välillä: sisältöjä lukeneiden vastaajien ja vastaajien, jotka eivät olleet altistuneet kyseiselle mainonnalle.
+42 %
Mainonnan muistaminen
+1 %
Tunnettuus
Jo ennestään vahva tunnettuus nousi 93 %:sta 94 %:iin.
+55 %
Harkinta
+36 %
Ostoaikomus
Yhteistyö oli sujuvaa ja ideat jalostettiin yhdessä tehokkaasti valmiiksi. Niin tavoitetun yleisön koko, sisällön parissa vietetty aika kuin brändimittarit ylittivät tavoitteet.