M Room sai brändikampanjallaan nopeita tuloksia ja välittömiä vaikutuksia
Vuonna 2008 perustettu parturiliikeketju M Room mittaa tarkasti markkinointinsa tehokkuutta ja tekee säännöllisesti kohdennettua digimainontaa somessa ja Sanoman kanavissa.
”Vuonna 2023 loimme uutta markkinoinnin strategiaa ja totesimme, että brändi täytyy saada isomman yleisön tietoisuuteen. Pohdimme, että Sanoma voisi olla meille hyvä vaihtoehto laajentaa brändinäkyvyyttä”, kertoo M Roomin markkinointijohtaja Niko Sandell.
Kevättalvella 2024 Sanoman radiokanavilla käynnistyi kolmen viikon kampanja. Spottien viesti oli yksinkertainen ja selkeä, eikä kampanja sisältänyt tarjousta. Radion tukena oli kuusi viikkoa kestänyt digikampanja Sanoman verkostossa. Brändinäkyvyyden kasvattamisen lisäksi kampanjan tavoitteena oli asiakaspohjan laajentaminen.
”Meidät yllätti nopeat tulokset ja välitön vaikutus. Seuraamme kumulatiivista asiakasvirtaa, ja heti kampanjan alettua käyrässä näkyi pystysuora piikki”, Sandell kertoo.
Yllätys oli suuri, sillä brändimarkkinoinnin vaikutukset näkyvät usein vasta pidemmällä aikavälillä. Koska kokeilu täytti tavoitteet, M Room toisti kampanjan kevään aikana. Tulokset olivat jälleen samanlaiset: kampanjan vaikutus oli selkeästi havaittavissa asiakasvirrassa. Syksylle on suunnitteilla lisää brändimarkkinoinnin toimenpiteitä ja brändin tunnettuutta mittaava tutkimus.
”Parturipalvelut ovat matalakatteista toimintaa, ja niiden markkinointi on perinteisesti paikallista ja tarjousvetoista, joten juuri kukaan kilpailijoistamme ei ole tehnyt tämäntyyppistä kampanjaa. M Room -ketjulla on liikkeet kaikissa isoimmissa kaupungeissa, joten laaja kampanjointi on meille mahdollista”, toteaa M Roomin hallituksen puheenjohtaja Markku Kosonen.
”Uskomme ja toivomme, että kun tunnettuutemme asiakkaiden suuntaan kasvaa, se vahvistaa myös profiiliamme työnantajana”, hän jatkaa.
Radiokampanja sai myynnilliset mittarit värähtämään ja toi ketjulle uusia asiakkaita.
”On tärkeää, että brändi näkyy myös isoissa medioissa laajalle yleisölle. Sanoman yhteyshenkilömme ymmärtää pienemmän pään asiakkaita ja tarjosi hyviä ehdotuksia, joita saimme rauhassa pohtia. Palvelun taso on hyvällä mallilla, ja analyysit kampanjan aikana auttoivat seuraamaan tuloksia”, Sandell kiitää.
”Markkinajohtajan on hyvä toimia yhdessä toisen markkinajohtajan kanssa. Haimme laajaa peittoa, ja sitä myös saimme”, Kosonen summaa.
Meidät yllätti nopeat tulokset ja välitön vaikutus. Seuraamme kumulatiivista asiakasvirtaa, ja heti kampanjan alettua käyrässä näkyi pystysuora piikki.
Kuuntele spotti:
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.