Natiiviartikkelit kasvattivat kiinnostusta Kärcherin tuotevalikoimaa kohtaan

Tavoite
Kärcher tunnetaan hyvin painepesureistaan, mutta tuotemerkki tarjoaa paljon muitakin puhdistus- ja siivousratkaisuja.
Kärcherin tavoitteena oli kertoa laajemmin tuotevalikoimastaan ja nostaa painepesureiden lisäksi muidenkin tuotekategorioiden tunnettuutta.
Ratkaisu
”Meillä on joitakin tuotteita, jotka eivät vielä ole suurelle yleisölle tuttuja ja kaipasivat siten vähän enemmän sisällöllistä avaamista. Tähän tarkoitukseen ei riittänyt 20 sekunnin spotti tv:ssä tai radiossa, joten päädyimme natiivimainontaan, jonka avulla pystyy kertomaan sisällöllisesti enemmän ja esittelemään tuotteen käyttökohteet”, kertoo markkinointipäällikkö Tiina Ahteela Kärcher Suomesta.
Natiivimainonta toteutettiin monikanavaisena kokosivuna Me Naisissa 4.5., Kodin Kuvalehdessä 4.5. ja Kuukausiliitteessä 7.5.
Nyt on aika laittaa piha kesäkuntoon! Näin puhdistat helposti kaikki pinnat
”Printtinatiivilla tavoitamme sellaisia yleisöjä, joita ei saa kiinni niin helposti digin kautta. Artikkelin avulla pystyimme puhuttelemaan myös painepesurin omistajia kertomalla, mitä kaikkia toiminnallisuuksia siihen voi liittää.”

Tulokset
Kärcherin verkkokaupan liikenteessä näkyy systemaattisesti mukavaa kasvua aina keväisin. Yksi natiiviartikkelissa esillä olleista tuotteista on viiden eniten katsotun tuotteen joukossa, mistä voi päätellä natiivimainonnalla olleen vaikutusta kiinnostuksen herättäjänä.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan Kuukausiliitteen natiiviartikkelia pidettiin tietoa antavana ja selkeänä, mikä auttaa kasvattamaan Kärcherin tunnettuutta ja parantamaan tuotteisiin liitettyä mielikuvaa.
Natiiviartikkelin toteutti Sanoman luova tuotanto.
Kuukausiliitteessä olleen mainosartikkelin huomasi 616 000 Kuukausiliitteen lukijaa, mikä ylitti Kuukausiliitteen kokosivujen keskiarvon. Mainosartikkelin huomanneista sen sisältöön tutustui 81 %.
Artikkelista oli helppo tunnistaa mainostaja, mikä on yksi keskeisimmistä mainonnan tehoon vaikuttavista asioista. 63 % vastaajista oli käyttänyt Kärcherin tuotteita, mutta 24 % tunsi Kärcherin vain nimeltä.
Artikkelia pidettiin tietoa antavana ja selkeänä, mikä auttaa kasvattamaan Kärcherin tunnettuutta ja parantamaan tuotteisiin liitettyjä mielikuvia.
59 % arvioi, että mainosartikkelilla oli positiivinen vaikutus brändimielikuvaan ja 40 % arvioi kiinnostuksensa Kärcheriä kohtaan lisääntyneen. 29 % vastaajista aikoi vierailla verkkosivuilla nähtyään mainosartikkelin.
Natiivimainonta sopii hyvin tuotteille, jotka vaativat enemmän sisällöllistä avaamista. Toteutus eteni sujuvasti ja toukokuun kampanja oli erittäin onnistunut. Sanomalla on tarjolla mediaratkaisuja joka lähtöön. Varsinkin aikakauslehtipuoli on ihan pitelemätön, kun on tarvetta käyttää printtimainontaa.
![]()
”Printillä on todellakin vielä paikkansa sekä mainostajien että kuluttajien valintana. Aikakauslehtien lukijat ovat todella sitoutuneita. Painetulla Kuukausiliitteellä on yhä suuri lukijamäärä, 867 000. On myös poikkeuksellista, että yli puolet säilyttää Kuukausiliitteen useita viikkoja, ja yli 70 % lukee sen useammin kuin kerran. Ihmisillä on tarvetta rauhoittumiselle ja oman ajan ottamiselle, hitaalle lukuhetkelle. Tällainen media tarjoaa ainutlaatuisen, keskeytyksettömän väylän mainostajalle oman viestin kertomiseen. Lukijat puolestaan kokevat lehdessä mainostavat yritykset laadukkaina, mikä herättää ostohalukkuutta”, kertoo Kärcherin asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Manager Katja Himanen.