Stockmannin syksyn muotinäytös kiinnosti ja kasvatti ostoaikomusta
Kampanjan tavoite
Stockmann järjesti syksyn muotinäytöksensä lauantaina 12.9.2020. Muotinäytökselle haluttiin saada laaja huomio oikeassa asiakassegmentissä. Stockmann välitti tapahtuman livenä kaikkien katsottavaksi IS.fi:ssä sekä hyödynsi sen materiaalia jälkimarkkinoinnissa.
Toteutus
Kaksi natiiviartikkelia IS.fi/menaiset-osiossa, kolme digikokosivua, joista kaksi oli IS.fi:ssä kohdennettuna Stockmannin omiin valittuihin segmentteihin ja yksi IS.fi/menaiset -osiossa kohdennettuna muodista kiinnostuneisiin (kampanja-aika 8.9.-23.9.2020), kaksi HS:n monikanavaista kokosivua (12.9. ja 19.9.), aukeaman ilmoitus Me Naiset -lehdessä (16.9.) sekä yksi kokosivun ilmoitus Gloriassa (1.10.)
Natiiviartikkelit:
- Kurkista Stockmannin muotinäytöksen kulisseihin ja intoudu uusiin tyylikokeiluihin Maria Veitolan johdolla
- Väljiä muotoja, leveitä lahkeita – poimi talteen suosikkistylistin tyylivinkit syksyyn!
- Ensimmäiseen natiiviartikkelin yhteyteen livestriimattiin lähetys muotinäytöksestä
Ohjaukset sisältöihin: päivän nosto IS.fi:n etusivun yläpaikalla, 7 päivän nosto IS.fi:n Me Naiset -osiossa sekä cross-screen paraati uudelleenkohdennuksella.
Tulokset
Artikkelit tavoittivat yhteensä yli 55 000 sivunäyttöä ja yli 45 000 kävijää. Erityisesti ensimmäinen artikkeli keräsi loistavat luvut. Lukuajat molemmissa artikkeleissa olivat todella pitkät, eli niiden parissa on viihdytty hyvin.
Muotinäytöksen livelähetyksellä oli 3629 katsojaa. Katselun keskikesto 10 minuuttia 30 sekuntia. Tallennetta muotinäytöksestä on katsottu yli 4600 kertaa.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan Stockmannin mainosartikkelit IS.fi:ssä onnistuivat tavoittamaan lukijat hyvin. Lähes yhdeksän kymmenestä vastaajasta perehtyi artikkeleihin, minkä lisäksi kolme neljästä vastaajasta koki kuuluvansa mainonnan kohderyhmään.
Artikkeleita pidettiin kiinnostavina ja keskimääräistä viihdyttävämpinä. Lukijoiden mielestä mainostaja myös erottui mainoksista tavallista paremmin.
Vaikuttavuustulokset mukailivat pitkälti saman toimialan mainonnan keskiarvoja. Aktivoituminen sivustolla vierailun suhteen erottui edukseen verrattuna natiivimainonnan keskiarvoihin.
Brand lift -tulosten osalta niin mainonnan muistaminen, harkinta kuin ostoaikomuskin olivat moninkertaisia mainonnalle altistuneiden joukossa altistumattomien ryhmään verrattuna. Tunnettuudessa ei sen sijaan ollut suurta eroa, sillä Stockmannin on hyvin tunnettu brändi.
Mainonnan brand lift:
+ 59 %
Mainonnan muistaminen
+3 %
Tunnettuus
+ 100 %
Harkinta
+ 173 %
Ostoaikomus
Me Naisten printtimainosta lukijat pitivät muusta mainonnasta hyvin erottuvana, tietoa antavana ja hauskana. Mainostaja oli myös hyvin tunnistettavissa mainoksesta.
Mainoksessa oli onnistuttu ohjaamaan lukijoita verkkoon erityisen hyvin, sillä toimialavertailua selvästi useampi lukija kertoi todennäköisesti vierailevansa Stockmannin verkkosivuilla.
Olemme erittäin tyytyväisiä kumppanuuteen Sanoman kanssa. Yhteistyö sujui erittäin hyvin. On ilo työskennellä oman alansa asiantuntijoiden ja motivoituneiden kumppaneiden kanssa, jotka testaavat mielellään uusia tapoja asioiden toteuttamiseksi parhaalla mahdollisilla tavalla.