Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Uudenlainen koeajo Renault Capturilla

Kesän natiivikampanja kasvatti Renault Capturin tunnettuutta, erottui ja täytti myyntitavoitteet.
Case Renault Captur artikkelikuva
25.9.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

”Idea Renault Capturin kesäkampanjaan tuli työpajassa, jossa mietimme miten Sanoman insightia ja dataa voisi hyödyntää luovassa toteutuksessa: miten puhuteltaisiin parhaiten Renaultin brändistä kiinnostuneita”, Renaultin asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Manager Saana Vuolasvirta kertoo.

Renaultin oman datan mukaan potentiaalissa ostajissa korostuu kiinnostus kulttuuria kohtaan. Sanoman datan perusteella nousi esiin kiinnostus paikallisuuteen.

Näiden kahden teeman perusteella Sanoman luova strategi Joni Kopisto ideoi kulttuurikoeajon HS:n paikallislehtiin ja HS.fi:n. Natiivikampanjassa tarjottiin vinkkejä koeajoreiteistä läheisiin kulttuurikohteisiin. 

Renault toivoi kampanjaan valtakunnallisempaa kulmaa, joten koeajokohteiksi valikoitui myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelta paikkoja, joihin ei pääse julkisilla liikennevälineillä. Kampanjaa päätettiin lisäksi laajentaa Ilta-Sanomiin.     

Designtiimin vetäjä Tero Ruutuvaara ja luova tuottaja Markus Lehto ideoivat piirrostoteutuksen koeajoreittien kuvitukseksi.

Kampanja erottui ja sai runsaasti positiivista palautetta. 

”Idea oli uusi ja poikkeava. Mietimme ensin, onko tämä ihan hullua. Itse emme olisi lähteneet tekemään piirrettyä kampanjaa, vaan siihen tarvittiin ulkopuolinen sysäys. Olemme tyytyväisiä, että olimme rohkeita ja tartuimme ideaan. Vaikka aikataulu oli tiukka, yhteistyö Sanoman kanssa sujui vallan mainiosti. Tärkeintä tietenkin oli, että kampanjan myyntitavoitteet täyttyivät”, Renaultin viestintä- ja markkinointipäällikkö Riitta Leskinen toteaa.

”Tehokkuutta viestin läpimenoon saadaan, kun ymmärretään paremmin mistä omat asiakkaat ovat kiinnostuneita. Tiivis ja hyvä yhteistyö mahdollisti uudenlaisen luovan konseptin toteuttamisen”, Saana Vuolasvirta toteaa.

”Projekti oli erittäin mielenkiintoinen ja jännä. On hienoa, että asiakas toteutti rohkeita muuveja”, Joni Kopisto toteaa.  

Kuva: Joni Kopisto, Tero Ruutuvaara, Markus Lehto, Saana Vuolasvirta sekä Art Director Annika Heinola Netto ja Riitta Leskinen Renaultilta. 

Toteutus

Toteutus sisälsi kumppaniosion ja kolme natiiviartikkelia HS.fi:ssä:

• Helsinkiläispariskunnan erilainen koeajo – päämääränä akvarellinäyttely ja suunnitelmissa kaikkien aikojen kidnappaus

• Kierros korttelin ympäri vai kesäreissu perhokalastajien pariin? Joni kokeili uudenlaista koeajoa

• Sukelluspullot ja makkarat takakonttiin – näin sujui Barrow´n perheen erilainen koeajo

Ohjaukset artikkeihin:

• 2 päivän nosto HS.fi etusivulla

• 7 päivän nosto HS Kulttuuri -osiossa

Cross-screen paraati, kohdennus artikkelisivujen kävijöille.

Puolikas aukeama Ilta-Sanomissa 14.6.2019, puolikas aukeama HS-paikallisissa: HS Espoo, HS Helsinki ja HS Vantaa 12.6.2019.  

Tulokset

Natiiviartikkelit keräsivät HS.fi:ssä yhteensä noin 16 500 sivulatausta. Lukijoista lievä enemmistö oli miehiä, mutta aiheet kiinnostivat hyvin myös naisia. Artikkeleilla tavoitettiin melko tasaisesti lukijoita eri ikäryhmistä 25-vuotiaista ylöspäin.  Artikkelisivujen kävijöille kohdennetut crossscreen-paraatit saavuttivat tavoitellut näytöt ja keräsivät reilusti yli 300 klikkiä. CTR oli natiivikampanjoiden keskiarvoa (0,51 %) korkeampi.

194 %

Mainonnan muistaminen kasvoi  194 %

89 %

Tunnettuus kasvoi 89 %

333 %

Harkinta kasvoi 333 %

200 %

Ostoaikomus kasvoi 200 %

Printtimainos Ilta-Sanomissa erottui mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan hyvin muusta lehtimainonnasta. Mainoksen huomioarvo Ilta-Sanomissa oli 63 % ja lukuarvo 91 %. 51 % mielestä mainoksella oli positiivinen vaikutus heidän mielikuvaansa Renaultista. 33 % vastaajista kertoi kiinnostuksensa lisääntyneen. 

HS Espoon, HS Helsingin ja HS Vantaan mainonnan vaikuttavuustutkimuksen tulosten mukaan Renaultin mainontaa pidettiin erottuvana ja kiinnostavana. Huomioarvo oli 40 % ja lukuarvo 88 %. Mainoksella oli 63 % mielestä positiivinen vaikutus heidän mielikuvaansa Renaultista ja kiinnostus lisääntyi 44 % vastaajista. 

Kokonaisuudessaan kampanja toimi ja kasvatti Renault Capturin tunnettuutta, harkintaa ja ostoaikomusta. Toteutuksen hyviä puolia olivat erottuminen muusta automainonnasta. Miellyttävät tarinat, omaperäinen visuaalinen ilme sekä sisällöt miellettiin hauskoiksi, viihdyttäviksi ja kiinnostaviksi.

Piirrosidea oli uusi ja poikkeava, ja yhteistyö Sanoman kanssa sujui vallan mainiosti. Kampanjasta on tullut paljon positiivista palautetta. Ja mikä tärkeintä: kampanjan myyntitavoitteet täyttyivät.

Riitta Leskinen
viestintä- ja markkinointipäällikkö
Renault

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland