Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Terveiset Berliinistä – 3 trendiä, joista natiivimainonnassa nyt puhutaan

Ria Vaahto kertoo, mitkä teemat nousivat esiin natiivimainonnan kansainvälisessä Native Advertising Days -seminaarissa kerta toisensa jälkeen.
Ria Vaahto
16.12.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Berliinissä järjestettiin marraskuussa neljättä vuotta peräkkäin Native Advertising Days -seminaari, joka nimensä mukaisesti keskittyy puhtaasti natiivimainontaan.

Paikalla oli porukkaa niin isoista taloista ja sisältöstudioista kuin pienemmistäkin puljuista. Kuulijakuntaa selvästi yhdisti se, että valtaosa osallistujista edusti kustantajia. Lisäksi paikan päällä oli paljon teknologiatoimittajia sekä muutamia toimistoja ja brändejä. Kaikki natiivimainonnan pelaajat olivat siis paikalla.

Sanoma Creatives kävi tarkistamassa, mitkä asiat näitä natiivimainonnan ammattilaisia puhuttavat. Tietyt teemat nousivatkin keskusteluissa ja puheenvuoroissa pinnalle yhä uudelleen. Tässä Berliinin paras anti natiivimainonnan trendien osalta.

Mitä parempi sisältö on tulevaisuudessa – tarinan sisällöllinen ja tekninen kerronta

Natiivimainonnasta on usein vaikea puhua puhumatta tarinoista, joita sen avulla kerrotaan. Jo useita vuosia on julistettu, että ”content is king”. Nyt keskustelu oli kuitenkin saanut uuden käänteen. Enää sisältö itsessään ei riitä. Nyt esiin nousi kysymys, kuinka kerromme tarinoita paremmin – sekä sisällöllisesti että teknisesti.

Emotionaalisen tarinankerronnan ja osuvan otsikoinnin lisäksi kiinnitettiin yhä enemmän huomiota siihen, miten tekniset mahdollisuudet tarinoiden rikastamisessa ja jakelussa ovat kehittyneet. Animaatiot, interaktiivisuus ja keskeytymätön kuluttajakokemus nousivat esiin tarinankerronnan teknisinä peruspilareina. Hyvän käyttäjäkokemuksen tarjoaminen myös teknisesti onkin osa natiivimainonnassa tehdyn investoinnin suojelua. Kaikkihan me tiedämme, että sisällön tuottaminen vaatii rahaa. Jos vaivalla tuotetun sisällön kuluttamisen kokemus on huono, ei itse sisällöllä ole enää merkitystä. Onkin tärkeä muistaa, että myös sisällön kuluttaminen on osa brändin tarjoamaa asiakaskokemusta.

“Once you’ve created great content, produce a compelling, beautiful experience or “package” for it.”

Taj Forer, Fabl

 

Filosofiset kysymykset yhteistyön äärellä – holistisen tekemisen malli

Toinen iso esiin noussut teema oli holistisuus. Sana tuntuu suomenkielisessä kontekstissa hieman vieraalta. Holismin arkimääritelmän mukaan kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa, ja tähän myös natiivimainonnan keskustelussa viitattiin.

Tavoitteena tuntui olevan herättää kysymyksiä siitä, miten natiivimainontaa pystyisi tekemään kertaluontoisuuden sijaan pitkäjänteisesti ja brändin tarkoitukseen syvällisemmällä tavalla kiinnittyen. Holistinen lähestyminen vaatisi myös asiakkaalta  uskallusta avata brändinsä arvoja ja tarkoitusta.

Rohkeitakin ideoita esiteltiin, kun puhujat pohtivat miten tällaiseen kumppanuusmalliin päästäisiin. Osa harkitsi lopettavansa kokonaan ratkaisujen esittelyn muille kuin loppuasiakkaalle, jotta pystyisivät varmistamaan viestin läpimenon. Toiset kieltäytyivät epärealistisista aikatauluista ja pohtivat, miten alalle voitaisiin opettaa parempia työkäytäntöjä, jotka synnyttäisivät myös parempia kumppanuuksia. Valmista vastausta ei tietenkään kenelläkään ollut antaa.

Anna ihmisen ostaa – affliate-markkinoinnin mahdollisuudet

Kolmas keskustelun aihe oli affliate-markkinointi, eli kumppanuusmarkkinointi. Yhä isompi osa natiivimainonnasta sijoittuu nykypäivänä markkinointisuppilon loppupäähän ja tähtää myös taktisiin toimenpiteisiin. Kun ostaminen tehdään helpoksi kuluttajalle, se toimii parhaillaan lisäpalveluna. Natiivimainonnan keskiössä on aina ollut ajatus hyödyn tarjoamisesta, ja myös oikean tuotteen tarjoaminen voidaan lukea hyödyksi. Erilaisten affliate-kumppanien myötä tätä hyötyä voidaan laajentaa entisestään tarjoamalla kuluttajille useampien brändien tuotteita ja ostomahdollisuuksia esimerkiksi fiksun kuratoinnin ja sisällöntuotannon kautta.

Esimerkiksi The Sun kertoi affliate-markkinoinnin tuottavan myös monia muita sivuhyötyjä, kuten normaalia useampia sivulatauksia ja pidempiä sivustolla vietettyjä aikoja. Natiivimainonnan tulevaisuus voikin olla kiinteästi yhteydessä affliate-markkinointiin.

Jotain uutta ja jotain vanhaa

Kansainvälisten keskustelujen kuuleminen Berliinissä nosti esiin, kuinka tiivis natiivimainonnan kenttä on. Samat ongelmat ja haasteet ulottuvat Englannista Intiaan ja myös meille tänne Pohjoismaihin.

Toisaalta teemme myös Suomessa aivan samoja, oikeita asioita kuin isommissa maissa, joissa budjetit tuntuvat usein olevan isompia ja mahdollisuudet rajattomia. Vaikka yleensä Suomen sanotaan tulevan aina jälkijunassa, natiivimainonnan saralla meillä ei ole mitään hävettävää.

Ria Vaahto toimii Sanomalla creative strategist -roolissa ja työskentelee muun muassa natiivimainonnan parissa.

Lue lisää: 

Nativeaddays.com

Tee natiivisisältöä, josta tulee sanomista

Natiivikampanjalla uutta voimaa Genelecin The Voice of Finland -yhteistyöhön

Tagit

Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland