Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Vuoden harmain päivä vei Effien kirkkaimman palkinnon

Vuoden harmain päivä piti kisan kärkipaikkaa alusta loppuun. Tuomaristo arvosti erityisesti uuden sesongin luomista terassikauden ohelle, yksinkertaista vahvaa ideaa sekä johdonmukaista toteutusta – ja luonnollisesti erittäin vahvaa kaupallista lopputulosta.
Effie yleiskuva
7.2.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Vuoden harmain päivä piti kisan kärkipaikkaa alusta loppuun. Tuomaristo arvosti erityisesti uuden sesongin luomista terassikauden ohelle, yksinkertaista vahvaa ideaa sekä johdonmukaista toteutusta – ja luonnollisesti erittäin vahvaa kaupallista lopputulosta.

"Kunnianhimoinen markkinointi on käytännönläheisin tapa rakentaa yritykselle kasvua. Tämän totuuden Effien shortlista ja siitä palkinnoille kavunneet työt osoittavat. Tutustukaa näihin tekoihin, menkää rinnalle, ohi ja merten taa. Markkinointi voi pelastaa koko maan, kunhan se saa sen tehdä", sanoo Eka Ruola.

"Suomen johtavana mediatalona tunnistamme vastuumme ja roolimme alalla. Tärkein tehtävämme on auttaa suomalaisia markkinoijia menestymään. Effie-yhteistyöllä osoitamme arvostuksemme ja tuomme näkyvämmäksi tehtävämme tuloksekkaan markkinoinnin puolestapuhujana. Taso oli tänä vuonna tosi kova. Jo shortlistalle yltäminen oli suuri voitto. Onnea niin kaikille shortlistatuille kuin palkituille", sanoo johtaja Karri Ahonen Sanoma Media Finlandista.

Voittajatyöt perusteluineen ovat seuraavat:

Grand Effie

Vuoden harmain päivä
Hartwall Oy, Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Miltton, Dagmar, Lataamo, Cocoa 

Suomen syksyinen sääkartta muuttui juomamarkkinoilla värikartaksi. Teko, joka piti kärkisijaa alusta loppuun.

Bisneshaaste-sarja

Kulta

Vuoden harmain päivä
Hartwall Oy, Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Miltton, Dagmar, Lataamo, Cocoa 

Sesongit otetaan usein annettuina. Käyrä käy korkealla ja loppuvuonna on hiljaisempaa. Tuurillakin on silloin sijansa. Mutta sesonkiajattelun voi toki disruptoida – tai vähintäänkin kyseenalaistaa. Kuten tässä. Onnistuminen toi kasvua.

Hopea

Oululainen Reissumies – Hyvä mies
Fazer Leipomot, Folk Finland, Dagmar

Vahvallekin brandille voi koittaa hetki, jolloin tenho laskee. Sivallus saattaa saapua salakavalasti. Käyrät kääntyvät, eikä ilman riskinottoa tapahdu käännettä parempaan. Tässä työssä oli paitsi trendien vastaistakin rohkeutta myös vahvaa uskoa ja ripaus ruista ranteissa.

Fazer Tutti Frutti – Täysin luonnollista
Fazer Makeiset, Kurio, Dagmar

Kuluttaja on viimeinkin aidosti kuninkaallinen. Jos tuote ei ole relevantti, se häviää, vaikka brandin tunnettuus olisi millä tasolla tahansa. Tässä asia selvitettiin perinpohjin ja tuote koki muutoksen. Kohderyhmän innostuessa kampanjasta osa muista huomanneista kiemurteli. Kaikesta huolimatta kannatti kuiskata.

Pronssi

Työnimi

Diakonia Ammattikorkeakoulu (Diak), TBWA\Helsinki, TBWA\Screen, IUM Finland, Bang Bang sekä vaikuttajat: Meri-Tuuli Väntsi, Jari Sarasvuo, Tuomas Enbuske, Anne Kukkohovi, Meeri Koutaniemi

Moderni markkinointi on tekoja, sanotaan. Tämä kampanja on siitä kirkas osoitus. Vaikuttamista vimosen päälle – ja lopulta markkinoijan asia jopa Suomen hallituksen agendalle.

Roosa nauha 2014-2018

Syöpäsäätiö, Dynamo&son, Rabbit Films

Markkinointiviestintää kritisoidaan usein yksisilmäisesti siitä, että se kiihdyttää tarpeetonta kuluttamista. Niin tai näin, hyvääkin syntyy – kuluttamisen kautta. Vaikka hyvää tehdään usein jo lähtötilanteessa luovuttaen pienten resurssien uuvuttamina. Ja sitten on niitä, jotka vuodesta toiseen tekevät kaikkensa, jotta ääni kuuluisi.

Mediasarja

Kulta

Vuoden harmain päivä
Hartwall Oy, Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Miltton, Dagmar, Lataamo, Cocoa 

Medioita voi toki käyttää kuten aina on käytetty – tai sitten sellaisen voi luoda. Parhaat markkinointiviestinnälliset teot tulevat osaksi populaarikulttuuria. Aniharvat siirtyvät osaksi säätiedotusta.

Hopea

S-market: Suomen suurin luomukauppa
HOK-Elanto, SOK Media, TBWA\Helsinki, Carat, Heku  

Jos viesti on yksinkertaisen kirkas, voi keskittyä sen monimuotoiseen dramatisointiin. Ehkä liiankin harvoin media saa rooliin puhtaasti alustana, vaikka sen voisi valjastaa osaksi ideaa. Kuten tässä. Ratkaisu tuntuu jopa suorastaan luonnolliselta.

Tuotteet ja palvelut -sarja

Kulta

#mitäkuuluu
MIELI ry, Bob the Robot Engage, Bob the Robot Pictures, Veikko Kähkönen Photography, Manifesto

Monimutkaisuus on harvoin hyväksi viestiä kiteytettäessä. Monimuotoisuus on taas tänä päivänä välttämätöntä, varsinkin nuoremman yleisön tavoittamisessa. Ja mitä vähemmän resursseja on käytössä, sitä uutterampi on oltava ansaitun huomion saavuttamiseksi. Ja joskus pöydällä voi olla tehtävä, jossa ei ole sekuntiakaan hukattavaksi.

Hopea

Fazer Tutti Frutti – Täysin luonnollista
Fazer Makeiset, Kurio, Dagmar

Markkinoinnissa on tuotteen lisäksi neljä muutakin ulottuvuutta. Sen viidennen ollessa ihminen. Osa ei lainkaan ymmärtänyt mitä tapahtui – ja ehkä juuri siksi tehoja tuli, kun ydinryhmä innostui sitäkin enemmän.

Pronssi

<IF> Future proof career <THEN> Hive Helsinki. Hakijaennätys.

Hive Helsinki & Supercell, Miltton Oy, Troot Network, KUUDES, Balansia Films, Siili Solutions, B-Reel Films

Luovuus käsitetään alallamme usein viestinnälliseksi luovuudeksi, vaikka itseasiassa strateginen luovuus on merkittävin töytäisy onnistumisen tielle. Viestin tuhti tykittäminen on harvoin tehokasta, mutta järjestelmälliset askelmerkit voivat viedä maalialueelle.

KOFF Long Drink - Se toinen lonkero

Sinebrychoff Oy, hasan & partners, IUM Finland, Koski Syväri, D8 Productions, Tapaus

Kilpailu on kaunista ja johtaa urotekoihin. Haastaminen on herkkä taiteenlaji, mutta onnistuessaan hersyvää. Ja tehokasta. Strateginen oivallus, vahva konsepti ja riemukkaat toteutukset houkuttivat euroja kotiin.

Sweet Suite: pakkasesta pakko kokea -ilmiöksi

Valio, SEK, Dagmar, Studio Plenty

Tietyille kohderyhmille mainonta voi olla se laiskin ratkaisu. Siksipä yhä useammin markkinointiviestintä on tekoja, stuntteja – yllättäviä kohtaamisia, jotka luovat pohjaa ansaitulle näkyvyydelle.

Effie Awards Finland palkitsee vuosittain parasta suomalaista markkinointia. Kilpailun järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry. Kilpailun kumppani on ollut jo usean vuoden ajan Sanoma Media Finland.

Katso kuvia Effie-gaalasta: 

Effie Awards Finland 

Tagit

Effie

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden 2024 tuloksellisimmat markkinointikampanjat

    Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
  • Grand Effien voittanut kampanja nosti McDonald’sin työpaikkahakemusten määrän kaikkien aikojen ennätykseen

    McDrip-kampanja iski suoraan Z-sukupolven mielenkiinnon kohteisiin ja arvoihin.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie 2023 -finaaliin 25 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    15.12.2023
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland