Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Robotille pataan vastuullisuudella ja luottamuksella

Kuluttajat haluavat yritysten ja yhteiskunnan palvelevan heitä digitaalisesti ja eettisesti. Brändeistä halutaan yhteiskunnan muutosagentteja, Pauli Aalto-Setälä kirjoittaa.
Pauli Aalto-Setälä
11.2.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Luin Ilta-Sanomista pikku-uutisen, jossa kiiltävä robottikapellimestari johti orkesteria Arabiemiraateissa.  Uutisen mukaan ihmisorkesteri soitti robotin käskyjen mukaista japanilaista oopperaa, jonka teemana oli − mikäs muukaan −  kuin tekoäly. Oxfordin Yliopiston mukaan 47 prosenttia työtehtävistä automatisoidaan seuraavan kymmenen vuoden aikana. Ehkä sitten kapellimestaritkin.

Ja tietysti kaikki ne yritysjohtajat, jotka luulevat olevansa kapellimestareita.

Muutos näkyy juuri tällaisissa pienissä uutisissa. Konesalit, lisääntynyt automaatio tai pois pyyhkäistyt, konsulttikielellä disruptoidut, yritykset eivät näy missään. Ensimmäiset ovat valolta piilossa, toisia ei ole enää olemassa.

Vielä suurempi ongelma, mikä meitä vapaan ja tasa-arvoisen demokratian ja median ystäviä huolestuttaa on se, että luottamus yhteiskuntaan, instituutioihin ja poliitikkoihin laskee vauhdilla.

Kuluttajat haluavat yritysten ja yhteiskunnan palvelevan heitä digitaalisesti ja eettisesti. Brändeistä halutaan yhteiskunnan muutosagentteja.

Lukemieni tutkimusten ja tekemiemme haastattelujen perusteella voimme taistella vastaan esimerkiksi näillä neljällä tavalla:

1. Vastuullinen markkinatalous.

Jos kansalaiset ovatkin pettyneitä instituutioihin, he odottavat yrityksiltä enemmän kuin koskaan. Peräti 78 prosenttia kuluttajista toivoo, että yritykset saisivat aikaan yhteiskunnallisen muutoksen.

Esimerkiksi kestävän kehityksen tuotteiden myynti on kasvanut 20 prosenttia viime vuosien aikana. Kiertotalous, raaka-aineiden uudelleenkäyttö ja omistamisen murros ovat hyviä esimerkkiä tästä. Suomalainen Reima lanseeraa ulkoiluvaatteiden vuokrapalvelun lähiviikkoina ja myös Arabian astioita voi vuokrata. Suuryritykset yksi toisensa jälkeen ilmoittavat käyttävänsä pelkästään uusiutuvaa energiaa.

Voimistuva vastuullisuustrendi ei tarkoita, että pitäisi valita kasvun ja vastuullisuuden välillä. Luin Harvard Business Reviewsta artikkelin yrityksistä, joita johdettiin bisnestä suuremmalla merkityksellä. Merkitys ja tarkoitus johti liikevaihdon kasvuun peräti 85 prosentissa näistä yrityksistä.

2. Hyperkilpailu 

Suuret globaalit alustat ovat olleet muutoksen airueina. Tänä vuonna saamme seurata titaanien taistelua. Alustajätit Facebook, Google, Apple, Alibaba ja Amazon kisaavat samoilla palveluilla ja liiketoimintamalleilla nyt myös keskenään. Amazon kilpailee myös omien yritysasiakkaidensa kanssa. Kerättyään datan ja opittuaan asiakkaidensa tuotteista ja niiden kuluttajista ensin kaiken, Amazon lanseeraa omat tuotteensa kumppaniensa rinnalle. Amazonilla on yli jo yli 80 omaa merkkituotetta ja se on USA:n kolmanneksi suurin mainosalusta. Viimeksi Amazon laajentui Hollantiin ja Turkkiin. Suomessa Amazon ei toimi vielä täydellä voimalla. Kannattaa valmistautua.

 3. B2C:stä tuli C2B

Valta todella siirtyy kuluttajalle. Vahva brändi ei voi enää nojata muihin alustoihin, vaan sen on rakennettava luova ja suora yhteys asiakkaisiinsa. Esimerkiksi nuoret haluavat olla yhteydessä brändiinsä chat-palvelujen kuten WhatsAppin kautta. Valituksi tuleminen ei olekaan siis enää kampanjaoptimointia.

Luovuuden merkitys korostuu, sillä brändi ei välttämättä saakaan enää toista yritystä. Jos konsepti toimii, niin data ja teknologia skaalaavat menestyksen.

4. Sharing ei ole caring, toisin kuin digitalisaatiokonsultit ovat meille aiemmin julistaneet. Ihmisiä on yhä vaikeampi tavoittaa verkosta, ja he jakavat yhä vähemmän julkisesti. Viimeisen 12 kuukauden aikana 44 prosenttia  on tietoisesti vähentänyt datansa, kuten sijaintinsa tai selaushistoriansa, jakamista alustoille ja 14 prosenttia on lopettanut sosiaalisen median tilinsä kokonaan.

Onlineryhmät pienentyvät ja yksityistyvät. Suljetuille ryhmille ei voi mainostaa, mutta uskollisimmat fanit voivat tehdä sen itse. Kuten esimerkiksi Thingtesting- tai Peloton -ryhmät.

Enemmän yksityisyyttä merkitsee enemmän luottamusta.

Robottiakapellimestaria enemmän luotan kuitenkin Atso Almilaan ja Hannu Lintuun.

Pauli Aalto-Setälä
Dentsun Suomen konsernin toimitusjohtaja, työelämäprofessori, tietokirjailija

Dentsu Aegis Network on yksi maailman suurimmista markkinointikonserneista, joka työllistää 46 000 ammattilaista 143 maassa. Suomessa Dentsulla on töissä noin 200 strategian, markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja median huippuasiantuntijaa. Suomen kymmenestä arvostetuimmasta brändistä kahdeksan on Dentsun asiakkaita.

Pauli Aalto-Setälä on kirjoittanut useita tietokirjoja, kuten Häiriö- johtaminen disruptiossa ja alustataloudessa. (AlmaTalent 2019)

Tagit

Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Yhteiskunnalliset muutokset muuttavat myös mediaa

    Miten mediakenttä muuttuu ja vaikuttaa tavoittavuuden ja vaikuttavuuden suhteeseen? Markkinointistrategi Tiina Kosonen alusti aiheesta Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    28.1.2025
    Lue lisää
  • Kymmenen tuloksellisen markkinoinnin trendiä

    Markkinointistrategi Reetta Thurman esitteli Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa markkinoinnin trendejä, joiden haltuunotto auttaa tekemään tuloksellista markkinointia.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland