Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Suunnitelmallisuudesta reagointiin

Markkinointi kannattaa aina, mutta miten se hoidetaan käytännössä poikkeustilanteessa, Elina Bono pohtii.
Elina Bono
26.3.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinoinnin tekeminen muuttui omassa tiimissäni kertaheitolla.  Niin varmaan kävi kaikille muillekin markkinointialalla toimiville. Kaikki mitä oli suunniteltu täksi kevääksi ja kesäksi tuntui vääränlaiselta tähän hetkeen. Se mikä oli aikaisemmin hyvin suunniteltua ja puoliksi jo tehtyäkin, muuttui hetkessä merkityksettömäksi. Viestit olivat tähän hetkeen vääriä.

Työmme on markkinoida markkinointiratkaisuja. Niitä lukuisia eri vaihtoehtoja, joita Sanoman B2B-organisaation osaaminen luovasta suunnittelusta mediavalintoihin mahdollistaa. Dataa, mediaratkaisuja, kuluttajaymmärrystä ja luovaa palvelua. Mutta myös taktisempia viestejä, vaikkapa kesäetuja tai yksittäisen median uusia tuotteistuksia. Tämä kaikki on edelleen olemassa.

Tärkein tehtävämme ennen kriisiä oli auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään; myyntiä, euroja, markkinaosuuksia, brändin arvon nousua jne. Tätä teemme edelleen. Samalla tiedostamme, että lähes jokaisen asiakkaamme tilanne ja tavoitteet muuttuivat. Nyt yhä useammalla asiakkaallamme on tavoitteena selviytyä kriisin yli ja sen jälkeen. Jo tässä vaiheessa on selvää kaikille, että koronan vaikutukset talouteen tulevat olemaan moninaiset, ja mitä todennäköisemmin myös pitkäkestoiset.

Tapa tehdä markkinointityötä muuttui ainakin omassa tiimissäni hetkessä. Muutimme tekemisen lennossa suunnitelmallisuudesta reagointiin. Siinä missä pari viikkoa sitten mietimme tulevaa syksyä ja viimeistelimme kevättä, teemme nyt päivän kerrallaan. Seuraamme tilannetta ja kuuntelemme, mitä asiakkaamme tarvitsevat. Tällä hetkellä syy mainostaa ei ole kasvavissa tunnusluvuissa. Lienee valistuneelle markkinointipäättäjälle päivän selvää, että tällaisina aikoina mediankulutus kasvaa. Tarve on paljon syvemmällä.

Kohderyhmä tavoitetaan taatusti, kun suomalaiset viettävät harrastuksilta, työmatkoilta ja shoppailusta säästyneen ajan kotona. Syy mainostaa tällä hetkellä on aito tarve ja halu pitää omista asiakkaista huolta, antaa heille toivoa ja osoittaa välittävänsä. Suomalaiset ovat tällä hetkellä huolissaan omasta tulevaisuudestaan. Ne brändit, jotka osaavat nyt markkinoida oikein, pärjäävät kriisin yli ja menestyvät sen jälkeen. Sävyltäänkin harkittu mainonta vahvistaa yrityksen brändiä ja jättää pitkäksi aikaa myönteisen muistijäljen.

Mitä sitten teimme käytännössä, kun tarve isolle suunnan muutokselle tuli yllättäen? Peruimme tai siirsimme eteenpäin useamman kampanjan. Päätimme panostaa hyötysisällön tuotantoon ja jakeluun. Avasimme koronaosion tätä varten saitillemme. Kirjoitimme, jaoimme, haastattelimme ja pyysimme asiantuntijoita jakamaan omat vinkkinsä. Tätä työtä jatkamme kunnes kriisi on ohi. Käynnistimme pika-aikataululla poikkeusajan markkinointikampanjan printissä, digissä ja radiossa. Aloimme yhteistyöhön Suomen Yrittäjien kanssa #autapienta -kampanjassa. Ehdimme palata suunnitelmallisuuteemme myöhemmin, mutta nyt keskitymme tähän hetkeen.

Ero entiseen tuli tekemisen tahdissa. Ymmärsimme, että meillä ei ole aikaa tuhlattavana, vaan markkinoijat tarvitsevat apua suunnitteluun nyt eikä huomenna. Laitoimme ulos omaa viestintää sitä mukaa kuin saimme sitä valmiiksi eri kanavissa. Projektinjohto siirtyi whatsupiin ja välikäsiä pudotettiin. Saimme tukea ja rohkaisua Sanoman johdolta. Vaikka olimme kuka missäkin, niin olimme yhdessä. Kaikilla on selvästi yhteinen tavoite: kyllä me täältä vielä noustaan. Yhteistyöllä. Ketään ei jätetty yksin.

Isoin muutos työhön oli kuitenkin oman tiimin katoaminen vierestä. Kaksi viikkoa etätyötä on nyt takana ja kun tämä joskus on ohi, kömmimme esiin muuttuneina. Olemme olleet erillään, mutta samalla hitsautuneet entistä tiiviimmin yhteen. Tiivistimme myös sisäisen palaverien tahtiamme. Siinä missä ennen vaihdoimme lennosta ideoita kiinnittämättä siihen sen kummemmin huomiota, huomasimme nopeasti muuttuneessa tilanteessa tarvitsevamme toisiamme useammin. Tällä hetkellä meillä on Teams-palaveri kaksi kertaa päivässä. Onko tämä liikaa? Ehkä jollekin, mutta meille tämä tahti sopii. Varmistamme tiedon kulun ja projektien etenemisen. Kynnys kysyä apua on madaltunut. Oikeastaan sitä ei enää ole.

Entä toimenkuvat? Kukapa niistä välittää. Emme me ainakaan. Teemme kaikki työtä toimenkuviin katsomatta ja toisiamme auttaen. Asenne on kohdallaan ja missään vaiheessa kukaan tiimistä ei ole hiljentänyt tahtia. Kiireen keskellä meillä on aina aikaa kysyä, miten kukakin voi ja miten jaksaa. Nauramme nykyiselle toimistotyylillemme. Hiukset kun tuli harjattua viimeksi eilen. Meikkaaminen on jäänyt kokoaan ja kulmakarvat kasvaneet yhteen. Tiedostamme, että tulemme tänä keväänä tekemään virheitä ja moni asia olisi voitu tehdä paremmin. Pääasia kuitenkin on, että teemme. Emme lamaannu. Emme luovuta. Emmekä ole hiljaa. Nyt ei saa hyytyä! Säilytämme empaattisen linjamme ja tarjoamme sellaista tietoa, mitä asiakkaamme tällä hetkellä tarvitsevat. Tietoa, tukea ja tsemppiä. Teemme kaikkemme, jotta asiakkaamme pärjäävät kriisin yli ja menestyvät sen jälkeen.

Yhdessä me tästä selvitään.

Hyvä markkinoija, jos haluat sparrata poikkeusajan markkinoinnin johtamisesta, olen aina käytettävissä. Puhelimen, mailin tai Teamsin välityksellä.

<3:lla Elina
elina.bono@sanoma.com
040 746 04 27

Vinkkejä ja sisältöjä markkinoijalle kriisin aikana

Tagit

Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland