Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Mediat & palvelut
  3. Mainonnan ratkaisut
  4. Printtimainonta

Lifestyle-medioiden kontekstit

Kerro brändisi tarina aikakausmediassa

 

Aineistotiedot-hero.jpg

Mediaympäristöllä on merkitystä

Mediaympäristöllä on tänä päivänä entistä suurempi merkitys markkinoijille. Turvallinen konteksti on kampanjan onnistumisen perusedellytys. Mainontaa ympäröivä sisältö voi parhaimmillaan vahvistaa brändin luotettavuutta sekä edesauttaa mainonnan vaikuttavuutta.

Tutkimusten mukaan kuluttajat suhtautuvat positiivisemmin mainoksiin, jotka sopivat sävyltään ja tyyliltään mediaan sekä heidän mielikuvaansa mediabrändistä. Mainonnan ajankohtaisuus sekä kuluttajien tarpeiden huomioiminen lisää entisestään kiinnostusta mainontaa kohtaan.

Kontekstikohdentaminen toimii

Sanoman teettämän kattavan digitaalisen mainonnan tutkimuksen mukaan kontekstikohdennus kasvattaa erityisesti tunnettuutta ja harkintaa, kun verrataan datalla kohdentamiseen. Sisältökohdennukset ovat evästevapaita ja siksi varsinkin tulevaisuudessa relevantti kohdennusmuoto.

Tunnettuus

Lähde: Sanoma, Digitaalisen mainonnan vaikuttavuustutkimus 2020, N= 300

Oletko jo löytänyt sopivan kontekstin omalle brändillesi?

Sanomilta löytyy markkinoijien tarpeisiin lukuisia eri konteksteja, niin tavoittavasta ja monipuolisesta digitaalisesta verkostostamme kuin painetun median puolelta.

Kontekstit kukoistavat aikakausmediassa

Aikakausmedian monikanavaiset sisällöt inspiroivat ja jättävät vahvoja tunne- ja muistijälkiä. Niiden kautta tavoitat tehokkaasti kohderyhmäsi hänelle merkityksellisen sisällön parissa. Mainontasi myös tutkitusti huomataan aikakauslehdissä.

Lukijoita erityisesti kiinnostavia teemoja ovat  ruoka, terveys ja hyvinvointi, muoti ja kauneus sekä koti ja sisustaminen. Alla löydät vinkkejä ja hyödyllistä tietoa näistä teemoista; ketkä ovat kiinnostuneita ruoasta, ja mitä tulisi tietää suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista? Entä miten tavoittaa parhaiten muodista ja kauneudesta tai kodista ja sisustamisesta kiinnostuneet?

Lue lisää

Ruoka

aikakauslehtimainonta_ruoka_icon_600x300.jpg
Lue lisää

Terveys ja hyvinvointi

aikakauslehtimainonta_hyvinvointi_icon_600x300.jpg
Lue lisää

Muoti ja kauneus

aikakauslehtimainonta_kauneus_icon_600x300.jpg
Lue lisää

Koti ja sisustaminen

aikakauslehtimainonta_sisustus_konteksti_hero.jpg

Ruoka kiinnostuksen kohteena

Vastuullisuusasiat ja terveys kiinnostavat kohderyhmää keskimääräistä enemmän

Ruoka, ruuanlaitto ja leivonta kiinnostavat peräti 2,4 miljoonaa suomalaista. Heistä lähes kaikki ovat päivittäisostopäättäjiä.

Kohderyhmä hakee ruokaan ja ruoanlaittoon liittyviä ideoita ja vinkkejä erityisesti aikakauslehdistä. Peräti 73 % ruuanlaitosta ja leivonnasta kiinnostuneista on kokeillut aikakauslehtimainosten reseptejä.

Joka kymmenes suomalainen on ruuan edelläkävijä- ja vaikuttajakuluttaja eli foodrunner.

Foodrunner vaikuttaa omaan lähipiirinsä kulutusvalintoihin ja ajatteluun. TNS Kantar arvioikin, että tämän kohderyhmän tavoittaminen on yrityksille jopa kolme kertaa arvokkaampaa kuin keskivertokuluttajan”, kertoo Glorian ruoka & viinin ja Soppa365.fin päätoimittaja Sanna Maskulin.

Foodrunnereita on kaikissa ikäryhmissä, mutta tyypillinen foodrunner on pääkaupunkiseudulla asuva nainen, joka on joko johtavassa asemassa/ylempi toimihenkilö tai opiskelija. Foodrunner on kokeilunhaluinen, aktiivinen ja kriittinenkin kuluttaja. Hän on kiinnostunut paitsi ruuanlaitosta ja resepteistä myös trendeistä, ilmiöistä, ruokamatkailusta ja ravintoloista.

Ruuanlaitosta kiinnostuneet ovat varsin valveutuneita. Vastuullisuusasiat sekä ruuan terveellisyys kiinnostavat heitä keskimääräistä enemmän. He ovat valmiita maksamaan luomuruuasta ja pyrkivät myös valitsemaan reilun kaupan tuotteita aina kun mahdollista.

Ruoka on keskeinen teema useassa Sanoman aikakauslehdessä. Glorian ruoka & viini on Suomen arvostetuin ruokamedia ja hyvän ruuan iloinen äänenkannattaja. Glorian ruoan & viinin verkkosivusto Soppa365.fi on ruokayhteisön rento kohtaamispaikka. Näiden brändien sisältöjä kuluttavat erityisesti intohimoiset foodrunnerit.

Myös Kodin Kuvalehti, ET-lehti ja Me Naiset tarjoilevat ruokasisältöä joka numerossa ja tavoittavat erinomaisesti ruoasta kiinnostuneet – kukin lehti omalla twistillään. HS Meidän perheen lukijoista yli 80 % on kiinnostunut ruoasta ja ruoanlaitosta.

Lähteet: KMT 2021 Kantar TNS Oy, Foodrunner 2017 Kantar TNS Oy

Terveys ja hyvinvointi kiinnostuksen kohteena

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää hyvä uni, rentoutuminen ja toimiva arki

Terveys ja hyvinvointi ovat viime vuosina laajentuneet käsitteenä valtavasti. Ne eivät tarkoita enää pelkästään terveellistä ruokavaliota vaan kattavat myös entistä useammin mielen terveyteen ja lepoon liittyviä asioita.

Hyvinvoinnin kannalta tärkeäksi koetaan etenkin hyvä uni, rentoutuminen ja toimiva arki.

Miltei 70 % Sanoman tekemään kyselyyn vastanneista kokee unen erittäin tärkeäksi oman hyvinvointinsa kannalta. Hyvän unen lisäksi kuluttajat haluavat jatkossa panostaa enemmän säännölliseen liikuntaan. Yli 45-vuotiaiden ja naisten parissa korostuu vahvasti myös tavoite säilyä hyväkuntoisena iän karttuessa.

Selkeä enemmistö suomalaista kokee fyysisen ja henkisen hyvinvointinsa ja ihmissuhteensa erittäin tai melko hyviksi. Haasteita tuovat muun muassa kokemus oman painon sopivuudesta sekä stressaantuminen, mikä on selvästi ominaisinta nuorille aikuisille. Naiset kokevat stressiä miehiä useammin.

Nuorten parissa korostuu henkinen hyvinvointi, ja yli kuusikymppisiä mietityttää oman toimintakyvyn säilyttäminen ja läheisten hyvinvointi.

Yhä useampi tiedostaa, miten suuri merkitys liikunnalla on hyvinvointiin ja miten paljon itse voi vaikuttaa omaan elinvoimaisuutensa. Myös huoli aivojen terveydestä kannustaa tekemään terveyttä edistäviä valintoja, sillä ajatus muistisairaudesta herättää huolen omasta ja läheisten puolesta”, toteaa Hyvän terveyden ja ET Terveyden päätoimittaja Päivi Virkkunen.

Naisille tyytymättömyys omaan ulkonäköön on edelleen selvästi miehiä tyypillisempää. Iän myötä tyytyväisyys kuitenkin kasvaa, ja yli 65-vuotiaiden parissa ulkonäköönsä tyytyväisiä on lähes yhdeksän kymmenestä.

Sanoman terveys- ja hyvinvointilehdet, eli Hyvä terveys ja ET Terveys, ovat erinomainen kaksikko terveydestä kiinnostuneiden suomalaisten tavoittamiseen luotettavassa mediaympäristössä. Myös Me Naisten, ET-lehden, HS Meidän perheen, Kodin Kuvalehden, Suuren Käsityön ja Glorian lukijoissa korostuu kiinnostus terveyteen ja hyvinvointiin.

Lähde: Hyvinvointiteeman tutkimus 2020 (Sanoma Hyvä Terveys), KMT 2021 Kantar TNS Oy

Sanoma tutki: Hyvinvoinnin kannalta tärkeintä on hyvä uni
Lataa Sanoman hyvinvointitutkimus

Muoti ja kauneus kiinnostuksen kohteena

Kohderyhmään kuuluvat nauttivat shoppailusta, mutta kantavat huolta ympäristöasioista

Muodista ja kauneudesta kiinnostuneet käyttävät rahaa kosmetiikkaan, vaatteisiin ja asusteisiin keskivertosuomalaista enemmän. Kohderyhmään kuuluvat nauttivat shoppailusta. He kokevat verkko-ostamisen helpottavan elämäänsä, ja heille on tärkeää, mitä vaatemerkkejä he käyttävät.

Moni muodista ja kauneudesta kiinnostunut miettii nykyään, miten yhdistää itsensä hemmottelu ja hyvä omatunto. Ekologisuuden ja eettisyyden lisäksi haetaan näppäriä aikaa säästäviä ratkaisuja sekä tietoa trendeistä ja kiinnostavimmista uutuuksista.

Kotimaisten laatumerkkien suosio on kasvanut, ja kierrätysmuodin yleistyminen näkyy myös nettikaupoissa.  Unisex-muoti on edelleen vahvassa nousussa.

Muodista ja kauneudesta kiinnostuneiden mediankäyttö on hyvin aktiivista ja usein on-demand tyylistä – he katsovat ja kuluttavat mitä haluavat silloin kuin haluavat.

Gloria on Suomen suurin, kansainvälisen tason muotilehti, joka tavoittaa kulutusmyönteiset mutta vastuulliset kuluttajat.  Me Naiset tarjoaa viikoittain houkuttelevimmat trendit, uutuudet ja tuotteet kohderyhmälleen. Myös Glorian Kodin, Kodin Kuvalehden ja HS Meidän perheen lukijoissa korostuvat muodista ja kauneudesta kiinnostuneet. Me Naisten digiympäristö osana IS.fi:tä tavoittaa laajasti muodista ja kauneudesta kiinnostuneiden kohderyhmän.

Lähteet: KMT 2021 Kantar TNS Oy, Me Naisten toimitus, Glorian toimitus

Koti ja sisustaminen kiinnostuksen kohteena

Kohderyhmään kuuluvat käyttävät enemmän rahaa saadakseen parempaa laatua

Intohimoisesti sisustamiseen suhtautuville on tyypillistä etsiä jatkuvasti uusia ideoita kodin sisustamiseksi. He käyvät usein myymälöissä katselemassa huonekaluja ja muuta sisustamiseen liittyvää. He ovat valmiita ostamaan kalliinkin tuotteen, jos todella haluavat sen.

Kohderyhmään kuuluvat käyttävät mielellään enemmän rahaa saadakseen parempaa laatua, mutta tiedostavat, ettei merkki ole aina ole laadun tae. Tuotteen ulkonäkö ja design ovat heille yhtä tärkeitä kuin laatu.

Sisustusinto ei lopu, vaikka maailmalla myllertää. Kodin merkitys turvasatamana on päinvastoin korostunut. Juuri nyt kaipaamme ennen kaikkea pehmeyttä, lämpöä, kaarevia muotoja, aitoja materiaaleja ja laatua, joka säilyttää arvonsa”, vinkkaa Glorian kodin päätoimittaja Venla Ruoppila.

Harvoin on asumisen trendeissä tapahtunut näin paljon muutoksia yhtä lyhyessä ajassa kuin nyt 2020-luvulla. Ensin pandemia muutti kodit toimistoiksi ja sai meidät haaveilemaan isommista asunnoista ja luonnonrauhasta. Nyt bensan ja sähkön hinta on pakottanut miettimään asiaa uudestaan – pienessä kaupunkikodissa on sittenkin puolensa.

Kodin sisustamisesta kiinnostuneet tavoitat Suomen upeimmalla sisustuslehdellä Glorian kodilla, joka esittelee kauneimmat kodit sekä uusimmat sisustustrendit. Myös Glorian, Me Naisten ja Kodin Kuvalehden lukijoista yli puolet ovat kiinnostuneita sisustamisesta.

Lähteet: KMT 2021 Kantar TNS Oy, Glorian kodin toimitus

Lataa asumisen ja sisustamisen trendit

Kiinnostuitko konteksteista?

Autamme mielellämme sinua kaikissa markkinointiin liittyvissä kysymyksissä!

Ota yhteyttä

Näkemyksiä aikakausmedioista

  • Lisää hyvinvointia ja irtiottoja arjesta – Me Naiset ja Gloria uudistuivat

    Me Naiset, suomalaisnaisten tavoittavin puheenaihemedia, ja Gloria, Suomen suurin kansainvälisen tason muotilehti, tarjoavat laatuaikaa lukijoilleen.

    Tagit

    Aikakausmedia
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Mitkä ovat ruokatrendit juuri nyt?

    Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä ruokatrendit toimituksessa juuri nyt puhuttavat.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmedian kesäedut

    Tavoita asiakkaasi kesälläkin.

    Tagit

    Aikakausmedia Natiivimainonta Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    14.3.2023
    Lue lisää
  • Mediamix mainonnassa: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että yksi mainonnan kanava ei ole oikotie onneen: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, ovat olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    20.1.2023
    Lue lisää
    mediamix_ja_monimediallinen_mainonta
  • Mitä on mainonta – muodot, mediat ja hinnoittelu vuonna 2023

    Tässä artikkelissa käymme läpi mainonnan perusasioita: mainonnan tehtäviä, mainonnan muotoja, mainonnassa käytettäviä medioita ja mainonnan hintaa. Teksti on pitkä, mutta toivottavasti sitäkin avaavampi. Tervetuloa mukaan!

    Tagit

    Aikakausmedia Alueellinen mainonta Digiratkaisut TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    9.1.2023
    Lue lisää
  • Vasara ja nauloja – vai kokonainen työkalupakki? Laaja mediavalikoima palvelee mainostajaa

    Monimediallinen mainonta tarjoaa mainostajalle enemmän tarttumapintaa yleisöönsä.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.1.2023
    Lue lisää
    monimediallinen_mainonta
  • Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani

    Monikanavaisella markkinoinnilla ja johdonmukaisella mittaamisella on päästy huikeisiin tuloksiin.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Case Digiratkaisut Luovat ratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    18.11.2022
    Lue lisää
    Case Valopilkku Terhi Salmi ja Tytti Stranding artikkelikuva
  • Miten maailman muutokset heijastuvat koteihimme?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Ruoppila avaa näkymiä vuoden 2023 sisustustrendeihin.

    Tagit

    Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    9.11.2022
    Lue lisää
    Venla Ruoppila artikkelikuva
  • Hyödynnä aikakauslehtien talviedut!

    Aikakauslehdet tarjoavat lukijoilleen elämyksiä, auttavat arjessa ja inspiroivat juhlassa. Lehtien sisältöjen pariin keskitytään juuri silloin, kun lukijalle itselleen aika ja paikka on sopivin.

    Tagit

    Aikakausmedia Tuotetietoa
    Julkaistu
    28.10.2022
    Lue lisää
    Aikakauslehdet artikkelikuva
  • Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    25.10.2022
    Lue lisää
    black_friday
  • Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %

    Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) tuoreet luvut kertovat, että Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa on vahvaa kasvua.

    Tagit

    Aikakausmedia Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    23.9.2022
    Lue lisää
    Uutismedia digi artikkelikuva
  • Natiivimainonta pysäyttää lukijan keskittymään

    Mitä on natiivimainonta ja missä tilanteessa sitä kannattaa hyödyntää? Hyvä sisältö houkuttelee lukijaa viettämään aikaa aiheen parissa. Natiivimainonnan avulla saat asiasta kiinnostuneet kuulolle.

    Tagit

    Aikakausmedia Digiratkaisut Luovat ratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    1.9.2022
    Lue lisää
    natiivimainonta
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland