Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Trendit 2024: Mitkä ovat hyvinvoinnin trendit juuri nyt?

Pandemia ja sen jälkeiset kriisit ovat haastaneet myös terveyttä ja luoneet uusia tarpeita. Hyvän terveyden päätoimittaja Päivi Virkkunen pohtii, miten muutokset vaikuttavat hyvinvointiimme ja mihin haemme tässä ajassa ratkaisuja.
7.12.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Arjen hallinta

Pandemian jälkimainingeissa arki muuttui monella pysyvästi, kun etätyöt tulivat jäädäkseen. Vapaampi mahdollisuus työskennellä muuallakin kuin toimistolla on alkanut myös haastaa hyvinvointia uusin tavoin.

Arjen ratkottavista kysymyksistä yleisimpiä lienevät ne, miten saada monipuolinen lounas helposti ja miten liikkua riittävästi kotioloissa. Näillä keinoilla tai tuotteilla onnistut, on lupaus, joka vetoaa.

Kiireessä ja palvelujen puuttuessa tartumme yhä useammin valmisruokiin. Mutta mistä löytäisi annoksia, jotka sekä maistuvat hyvältä että tukevat jaksamista ja terveyttä – ja ovat edullisia?

Hinta onkin noussut ostokäyttäytymistä ohjaavaksi tekijäksi. Hyvinvointiin ollaan kyllä edelleen valmiita satsaaman, etenkin jos tuote lunastaa lupaukset kestävästi, eettisesti ja kohtuuhinnalla.

Hyvä uni ja palautuminen

Työn ja vapaan rajat ovat entisestään sekoittuneet, ja vertailukulttuuri on tehnyt vapaa-ajastakin kuormittavaa. Sitä ja tätä pitäisi tehdä riippumatta siitä, onko aikaa, rahaa tai edes aidosti omaa halua. Jatkuva yrittäminen ja sen tuottama ylivireys on merkittävä tekijä unen ja palautumisen heikentymisessä.

Hidastaminen on monen haaveissa. Samaan aikaa hyvää arkea kuvaillessa sanotaan, että ihanaa kun virtaa riittää. Väsynyt ja kireä toivoo olevansa aikaansaava mutta rento.

Tässä ajassa elinvoimaisuus onkin tavoite ja väsymys vihollinen. Jaksamista tukevien keinojen löytäminen ja unihäiriöiden selättäminen on joka toisen toivelistalla.

Myös ymmärrys siitä, miten suuri vaikutus nukkumisella on aivojen hyvinvoinnille, lisää kiinnostusta unta kohtaan. Uupumus ja mielialaongelmat kietoutuvat tiivisti unihäiriöihin, samoin erilaiset kivut. Siksi hyvää unta ja palautumista tukeville tuotteille ja palveluille on tilausta.

Kehon ja mielen yhteispeli

Suolisto-aivot-hermosto-hormonit-tunteet-stressi-syöminen-jaksaminen… Saamme jatkuvasti uutta tietoa siitä, miten ihminen on monimutkaisten labyrinttien vyyhti, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Vaikutusten verkosto on lisäksi yksilöllinen, joten massaratkaisuja on vaikea tarjoilla.  

Luonnollisiksi mielletyt, lääkkeettömät keinot ja harjoitukset vetoavat sitä enemmän, mitä paremmin alamme ymmärtää mielen ja stressin osuutta fyysisten vaivojen aiheuttajana – ja päinvastoin. Myös ruoan ja syömisen merkitys hyvinvoinnille lisääntyy, mutta kieltojen sijaan korostuu yksilöllinen kokonaisuus.

Diagnoosien kaipuu

Tilanteesta riippuen suhtaudumme hoitokeinoihin ristiriitaisesti: yhdessä vaivassa lääke on ok, toisessa luotamme vaihtoehtoisempiin ratkaisuihin. Tunteet ja oma elämäntapa ohjaavat terveysvalintojamme, vaikka tutkitulla tiedolla onkin edelleen vankka rooli etenkin vakavien sairauksien hoidossa.

Toisaalta kaipaamme virallista diagnoosia vähän jokaiseen vaivaan. Elintapojen tarkastelun sijaan toivomme nimeä ja koodia sille, miksi emme koe voivamme hyvin. Osin samasta syystä innostumme kuluttajina aina uusista tuotteista, jotka lupaavat apua helposti ja nopeasti.

Vertaisten rooli on yhä tärkeämpi. Samalla myös vaivat ja niiden yksilöllisiksi koetut hoidot leviävät kuin muinoin tarinat nuotiopiirissä. Samaistumisen tarve ja merkitys kasvaa: puhutteleeko tuote tai palvelu ja sen markkinointi juuri minua ja tarpeitani.

Myöhäiskeski-ikäistyminen

Terveydenhuollon kriisi ja leikkaukset hyvinvoinnin palveluista ovat saanet yhä useammat pohtimaan, kuka minua hoitaa, kun vaivoja tulee ja ikä alkaa painaa. Pieni pelko kannustaa ottamaan hoitovastuuta itsestä ja venyttämään keski-ikää uusille vuosikymmenille.

Myös halu nauttia vapaa-ajasta motivoi hoitamaan itseä entistä paremmin. Festarit, kulttuurilomat, luontomatkailu – aktiivinen vapaa-aika ei ole vain nuorison elämää. Slogan ”Hyvä elämä ei ole iästä kiinni” näkyy yhä vahvemmin pyrkimyksenä olla riittävän hyvässä kunnossa, jotta voi toteuttaa itseään, harrastaa ja hankkia elämyksiä. Tieto myös lisää ymmärrystä siitä, että ikinä ei ole myöhäistä satsata terveyteen mutta kannattaa aloittaa ajoissa.

Korona-aikana korjausvelkaa kertyi paljon ja parannettavaa riittää. Siksi raihnaisuuden ehkäisy ja sitä tukevat itsehoitokeinot kiinnostavat. Mieluusti vähällä vaivalla nopeita tuloksia. Mutta aiempaa lempeämmin ja sallivammin. Itsensä hoitaminen nähdään entistä enemmän satsauksena hyvään tulevaisuuteen.

Teksti

Päivi Virkkunen,
päätoimittaja, Hyvä Terveys
 

teksti

Lifestyle-medioiden kontekstit

Lifestyle-sisältöjemme ydinteemoja ovat ruoka, terveys ja hyvinvointi, muoti ja kauneus sekä koti ja sisustaminen. Ketkä ovat kiinnostuneet ruoasta, ja mitä tulisi tietää suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista? Entä miten tavoittaa parhaiten muodista ja kauneudesta tai kodista ja sisustamisesta kiinnostuneet?

Tutustu

Sanoman aikakausmedia

Anna laatuaikaa myös mainonnalle. Aikakauslehdet tarjoavat kiinnostavaa sisältöä ja tunteita herättäviä tarinoita – niin painettuna kuin digitaalisenakin. Aikakausmedioilla tavoitat tehokkaasti kohderyhmäsi heille merkityksellisten aihepiirien parista.

Lue lisää

Tagit

Aikakausmedia Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland