Nuoret arvostavat laatusisältöjä − Helsingin Sanomien tilausmäärän kasvu jatkuu

Helsingin Sanomien artikkelit mobiili
Nuorten lukijoiden digitaalisten tilausten kasvu on siivittänyt Helsingin Sanomien tilausmäärän toiseen perättäiseen kasvuvuoteen.

Vuonna 2017 tapahtunut käänne oli historiallinen, sillä kyseessä oli ensimmäinen kerta 25 vuoteen, jolloin HS:n tilausmäärä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna.

Tilausmäärän kasvun lisäksi asiakaskannan keski-ikä on laskussa toista vuotta perättäin. Kasvu tulee nuoremmista ikäryhmistä ja digitaalisista tuotteista. HS:n kaikkien tilausten määrä kasvoi viime vuoden aikana 1,7 prosenttia. Pelkän digitaalisen sisällön kattavat tilaukset kasvoivat 26 prosenttia. Alle 40-vuotiaiden ryhmässä digitaaliset tilaukset kasvoivat 38 prosenttia.

Tilaajista jo kaksi kolmasosaa maksaa digitaalisesta sisällöstä. Tämä näkyy myös tilaajien digikäytössä, joka kasvoi viime vuoden aikana yli 30 prosenttia. Ei-tilaajien digikäyttö kasvoi yli 10 prosenttia.   

”Toinen perättäinen kasvuvuosi HS:n tilaajamäärissä osoittaa selkeästi, että laadukas journalismi pitää pintansa myös tulevaisuudessa. Nuoret ovat kiinnostuneita syvällisistä ja pitkistä journalistisista artikkeleista. He ovat myös valmiita maksamaan laadukkaasta ja luotettavasta sisällöstä”, vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.

Nuoret aikuiset pitävät luotettavuutta uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpänä ominaisuutena ja luotettavimpana mediana he pitävät sanomalehtiä, Sanomalehtien Liiton viime lokakuussa julkaisema tutkimus* kertoo. 18–24-vuotiaista vastaajista peräti 91 prosenttia piti luotettavuutta uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpänä ominaisuutena. Kaikista aikuisista luotettavuutta piti tärkeimpänä ominaisuutena 83 prosenttia.

Kaikkiaan 82 prosenttia suomalaisista pitää uutismedian toimintaa merkityksellisenä yhteiskunnallisten asioiden ja demokratian edistämisessä. Erityisen voimakkaasti uutismedian merkityksellisyys on viimeisen vuoden aikana kasvanut nuorten aikuisten eli 25–44-vuotiaiden keskuudessa.

* Suomalaisten suhtautumista eri ominaisuuksien tärkeyteen ja luotettavuuden merkitystä uutis- ja ajankohtaismediassa on tutkittu osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen tilasi Sanomalehtien Liitto.