Helsingin Sanomien kokonaislevikki kasvoi jo toista vuotta peräkkäin

HS mobiili
Digilehden levikin kasvu paikkasi painetun lehden levikin laskua. Hyvä kehitys on näkynyt Helsingin Sanomien tilaajamäärässä jo kahtena viime vuonna.

Helsingin Sanomat kasvatti Media Audit Finlandin tuoreen tilaston mukaan ainoana seitsemänpäiväisenä sanomalehtenä levikkiään. Levikki kasvoi jo toista vuotta peräkkäin. Helsingin Sanomien kokonaislevikki kasvoi edellisvuoteen verrattuna 2,4 prosenttia.

Sanoma- ja aikakauslehtien levikkejä tarkastava Media Audit Finland julkaisi viime vuoden luvut. Kokonaislevikkiin lasketaan mukaan sekä painettu lehti että sen digitaaliset versiot. Helsingin Sanomien kokonaislevikki kasvoi vaikka painetun lehden levikki laski 5,7 prosenttia. Digilehden merkittävä 11 prosentin kasvu paikkasi painetun lehden levikin laskua.

Myös Helsingin Sanomien tilaajamäärä on 25 vuoden tauon jälkeen kasvussa, jo toista vuotta peräkkäin. Kasvu tulee digitaalisista tuotteista. Digitaalisia palveluita käytetään monipuolisesti, ja esimerkiksi näköislehden lukijoita on keskimäärin 40 000 päivittäin. Helsingin Sanomien tilaajista kaksi kolmasosaa maksaa tarjolla olevasta digitaalisesta sisällöstä.

”Kahden viime vuoden erinomainen kehitys heijastuu tilaajamäärän kasvuun ja nyt julkistettuun kokonaislevikkiin. Kasvu on tullut alle 45-vuotiaiden tilauksista ja digituotteista. Pelkän digitaalisen sisällön kattavissa tilauksissa alle 40-vuotiaiden tilaajamäärän kasvu on yli 50 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Laadukkaasta journalismista halutaan maksaa ja nuorille digitaalisen sisällön käyttö on luontevaa”, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.