Kuuntele niin näet enemmän

Stefan Möller
"Kuuntele niin näet enemmän" -slogania käytettiin ensimmäisen kerran radion markkinoinnissa jo 80-luvulla. Kaupallinen radio täyttää ensi vuonna 35 vuotta ja slogan on edelleen ajankohtainen, Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller kirjoittaa.

Radio on rikkonut viisi vuotta peräkkäin mainosmyyntiennätyksensä ja vuosi 2019 lupaa kehityksen jatkuvan. Heinäkuun jälkeen toimiala on jo yli kahdeksan prosentin kasvuvauhdissa edellisvuoteen nähden.

Radion kuuntelu on säilynyt korkealla koko 2000-luvun ja yleisöllä mitattuna radio on suurin media Suomessa. Saavutuksistaan huolimatta voidaan puhua radion uudelleen tulemisesta.

Audiomarkkinoilla tapahtuu nyt paljon ja audion kokonaiskulutus kasvaa jatkuvasti. Yhä useampi haluaa viihteensä, uutisensa ja kirjansa ääniversioina ja korvakuulokkeita myydään kiihtyvään tahtiin maailmanlaajuisesti.

Radio on vahvasti mukana kasvavassa audiobisneksessä. Se on ennakkoluulottomasti ottanut uudet teknologiat käyttöönsä ja ymmärtänyt tosiasian, että sen on oltava kuluttajalle läsnä useilla eri alustoilla teknologiasta ja jakelutavasta riippumatta.

Radio on hybridimedia, joka toimii myös muissa jakelukanavissa kuin perinteisessä FM:ssä.
Radioyhtiöt ovat laajentaneet audion tuottamista on demand ja podcast -maailmoihin, joiden suosio kasvaa koko ajan. Yhtiökohtaisten sovellusten lisäksi koko toimialalla on yhteinen ja kuluttajille ilmainen digitaalinen nettipalvelu ja älypuhelinsovellus: radiot.fi.

Tällä hetkellä odotamme ensimmäisten älykaiuttimien suomenkielisiä versioita. Iso-Britanniassa älykaiuttimet ovat tutkimusten mukaan lisänneet radionkuuntelua: älykaiutin on siis todistetusti uusi jakelukanava radiolle.

Audion arvon merkittävyyteen ollaan heräämässä myös kampanjointivälineenä.

Radion toimivuutta ei kukaan enää kiistä. Kaupallisen radion roolittaminen ja asemointi ammattitasolla osataan yhä paremmin ja äänimarkkinointia ei pidetä enää vain vaihtoehtona tai ”uutena ideana”. Yhä useammat luovat organisaatioilleen audiostrategian, joka on kiinteä osa kaupallisen liiketoiminnan modernia ja dynaamista markkinointiviestintää.

Radion menestystarinalle voi ennustaa jatkoa. Kaupallisten radioiden toimiluvat seuraavalle 10-vuotiskaudelle vuodesta 2020 alkaen jaettiin hyvissä ajoin edellisen hallituksen toimesta.

Toimijat voivat nyt keskittyä toimintansa kehittämiseen sekä tulevaisuuden järjestelyihin ja suunnitteluun.

Audion kulutuksen lisääntyessä tarvitaan koko ajan lisää äänimainontaa.

Audion ja radion ilmaisumahdollisuudet ovat rajattomat. Audion tarjoama valttikortti luoville suunnittelijoille on kuuntelijoiden mielikuvamaailma. Se kaikkein henkilökohtaisin ja kallein omaisuus. Mielenteatteria, jonka päänäyttämöllä on kuuntelija itse?

Jos itse olisin nuori mainonnan suunnittelija tarttuisin haasteeseen kuin sika limppuun!

Stefan Möller
Toimitusjohtaja - RadioMedia ry
President – Association Of European Radios (AER)

Katso myös: 

Suomen parhaat äänet, kiinnostavimmat yleisöt ja vaikuttavimmat audioalustat äänimainonnallesi >

Radiomedia.fi >