Markkinointi synnyttää työpaikkoja
Suomi on veloissa korviaan myöten. Velkasaldo nousee kohta jakaukseen saakka. Me tarvitsemme uusia työpaikkoja. Pian. Sanna Marinin hallitusohjelman tavoitteena on 60 000 uutta työllistä.
Uudet työpaikat yrityksiin
Jotta taloutemme pääsisi kestävälle pohjalle, uusien työpaikkojen pitää syntyä yrityksiin. Yritysten pitää siis kasvaa. Yksikään niistä ei kasva ilman markkinointia.
Kun uusi yritys syntyy, se tarvitsee alkuvaiheessa nimenomaan markkinointia. Muuten ei synny kaupaksi käyviä tuotteita ja palveluita. Ilman markkinointia ei löydy markkinoille sopivaa hintaa eikä oikeaa myyntikanavaa. Markkinoille menemiseen ja myynnin edistämiseen tarvitaan strategista markkinointiajattelua.
Kansainvälisille markkinoille
Maailma on globaali. Suomen markkina on lilliputti. Yritysten pitää ottaa kohteekseen maailmanmarkkinat. Siellä vasta markkinointitaitoja tarvitaankin.
Kansainvälistymistä helpottaisi, jos Suomi olisi tunnettu ja sillä olisi vahva brändi. Kumpikaan ei synny markkinoimatta.
Suomalaiset erottuvat vienninedistämismatkoilla vaikenemalla. Jos puhuisimme, siis markkinoisimme, saisimme enemmän kauppaa aikaiseksi.
Kaupallistamiskyvyt ovat surkeita
Olemme maailman parhaita keksimään, mutta surkeimpia kaupallistamaan, markkinoimaan siis. Se todetaan kansainvälisissä kilpailukykymittauksissa. Meillä on kaksi heikkoutta: markkinointikyvyttömyys ja työmarkkinoiden joustamattomuus.
Jos osaisimme markkinoida ja synnyttää aineetonta arvoa asiakkaalle, ei kiky-tunneista tarvitsisi vääntää sovittelijan oven takana. Kilpailukyky ei tulisi tunneista vaan arvosta asiakkaalle.
Brändit syntyvät markkinoimalla
Jos olisimme osanneet markkinoida, suomalainen Vita Nova olisi kansainvälinen brändi kuten Red Bull. Reititin keksittiin Suomessa, mutta Cisco teki siitä maailmanlaajuisen menestystarinan. Facebookin varhainen versio ideoitiin Suomessa. Tänne se jäi, koska meillä ei ollut Zuckerbergia.
Kuluttajille voidaan luoda tarpeita. Kukaan ei osannut haluta suksisauvoja polulle tai asfaltille ennen kuin luotiin uusi liikuntamuoto: sauvakävely. Markkinoinnilla.
Markkinointi lisää verotuloja
Suomen teollisuus jatkaa sotakorvausteollisuuden avaamaa polkua. Jos osaisimme markkinoida, meillä olisi kansainvälisiä kuluttajabrändejä. Meillä oli Nokia ja meillä on edelleen Supercell. Molemmat ovat tuoneet Suomeen yhteisö- ja ansiotuloveroina satoja miljoonia euroja.
Pelkästään peliyhtiön kaksi perustajaa on maksanut suomalaisten käyttöön 300 miljoonaa euroa veroja. Supercell on hyvä markkinoimaan ja investoi siihen.
Markkinoinnilla voi luoda sellaista lisäarvoa, että asiakas maksaa tuotteesta monikertaisen hinnan sen tuotantokustannuksiin nähden. Sitä kutsutaan brändäykseksi. Se on markkinointia.
Markkinointi ylläpitää mediaa
Mediat rahoittavat toimintaansa mainostuloilla. Demokraattinen, luotettava yhteiskunta tarvitsee uskottavaa ja puolueetonta mediaa. Se ei elä ilman mainontaa, joka on osa markkinointia.
Markkinointi pelastaa Suomen
Ministeri Li Andersson sanoi A-talkissa viime viikolla, että kollegan kommentti oli paskapuhetta. Jos ministeri kiroilee televisiossa, minäkin voin kiroilla blogissani.
Eka ei siis puhunut paskaa. Markkinointi voi pelastaa Suomen. Toivottavasti myös ministerit Andersson, Kulmuni ja Marin ymmärtävät sen, kun ryhtyvät pohtimaan uusia työpaikkoja.
Tarja Virmala toimii MTL:n eli markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton toimitusjohtajana.