Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Markkinointi ei ole koskaan ollut merkityksellisempää

Jos nyt istumme käsiemme päällä, ne ovat puuduksissa vielä kun lumet tulevat, Eka Ruola kirjoittaa.
Eka Ruola Effie Awards
14.4.2020
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Aloitetaanpa sillä, että täsmennetään termit. Markkinointi ei tarkoita vain markkinointiviestintää, vaan tuotteeseen, jakelutiehen, hinnoitteluun ja sitten toki siihen viestintään liittyviä päätöksiä. Mainonta taas on yksi keinovalikoiman osa markkinointiviestinnän alla. Ja priimuksilla asiakasymmärrys kirsikkana syvällä kakun keskiössä vielä ohjaa kaikkea edellä mainittua.

Tämän todettuani uskallan väittää, että olemme saapuneet tilanteeseen jossa markkinointi on historiansa merkityksellisimmässä kohdassa. Me emme ole enää shokissa. Sen aistii. Osa on jo siirtynyt pragmaattisen toiveikkuuden puolelle. Syke on laskenut, paniikki hiipumassa. Hieman neuvottomina saatamme olla, eikä mikään ole inhimillisempää.

Muuan Roland Vaile oli sata vuotta sitten onnekas. Hän valmistui Harvardista vuonna 1924. Ajoitus oli täydellinen. Lamavuodet 1920 ja 1921 riuduttivat maailmaa, ja nuori mies pääsi valmistuttuaan heti kiinni talouden kiitoon. Opiskelunsa aikana Vaile seurasi 250 yritystä ja niiden tulonmuodostusta suhteessa mainontaan – kyllä, siihen yhteen pieneen osaan markkinoinnin keinovalikoimasta. Lopputuloksena oli näytöt siitä, että yritykset, jotka panostivat mainointaan heikkona aikana, kasvoivat merkittävästi nopeammin kuin leikkaajat – myös kriisin jälkeen. Itseasiassa leikkuupuimurien ylärivi jatkoi laskuaan kolme vuotta, vaikka talous jo kukoisti.

Meillä on tämä hetki ja tulevaisuus. Ja repussa muutamia oppeja menneiltä vuosilta, kiitos mm. Rolandin. Käynnissä on Coviddujen kevät, mutta silti edessä on vielä toukokuu ja kesäkuu, jolloin ehdimme etänä tehdä ihmeitä. Tokkopa se heinäkuukaan pelkästään laiturin nokassa menee. Me ehdimme käynnistämään tekoja, jotka saattavat pistää meidät aivan erilaiseen kaupalliseen asemaan siinä kohdassa, kun rajoitukset jossain vaiheessa täysimääräisesti purkautuvat. Jos nyt istumme käsiemme päällä, ne ovat puuduksissa vielä kun lumet tulevat.

OP:n pääjohtaja Timo Ritakallio valoi faktojen kautta uskoa pitkäperjantain Hesarissa. Hänen mukaansa Suomen taloudella on hyvät edellytykset selvitä kriisistä, vaikka isku on ollut raju. OP arvioi, että talouden supistuminen jää 4-5 prosenttiin, mikäli rajoitusten purkamista päästään aloittamaan hyvissä ajoissa ennen kesää. Me vertaamme liian helposti tätä tilannetta 90-luvun lamaan. Ritakallio muistuttaa, että jo koronakriisin alkupäivinä pankit ilmoittivat lyhennysvapaista asiakkailleen. Tästä ei olisi ollut puhettakaan 30 vuotta sitten.

Seuraavat kaksi kuukautta ovat markkinoinnin suurin mahdollisuus osoittaa voimansa. Tulevan menestyksen kannalta se on monille jopa välttämätöntä. Keinot ovat moninaiset. Aloittaa matka kohti asiakaskeisyyttä. Käynnistää se digitaalinen kehitys, joka on vielä tekemättä tai parhaimmassa tapauksessa jo pöydällä, mutta pysäytettynä. Aloittaa tulevaisuuden asiakaskokemuksen projekti. Olla esillä empaattisesti ja tilanne tajuten, mutta äärimmäisen aktiivisena. Sillä kaikki muuttui. Nyt pettyy pessimistikin. On turha luulla, että ilman taistelua tapahtuu positiivisia asioita. Markkinointi voi olla kasvomaalattu Mel Gibson ratsailla.

Vuonna 2004 Unileverin Dove määritteli merkityksensä uusiksi. Perustana oli tutkimus, joka kertoi, että kaksi prosenttia naisista pitää itseään kauniina. Dove ryhtyi viestimään, että naiset ovat kauniimpia kuin arvaavatkaan. Purkit eivät juuri muuttuneet, tuotteesta puhumattakaan. Mutta Real Beauty -kampanja vyöryi, ostetusti ja ansaitusti. Iholle ja sydämiin. Kymmenessä vuodessa brandi kasvoi 2,5 miljardista 4 miljardiin. Tällä viikolla Dove julkaisi teon, jossa se nostaa etulinjassa terveydenhuollon parissa työskentelevien riutuneet kasvot esille todellisen kauneuden esimerkkeinä. Ja samassa yhteydessä brändi tekee lahjoituksia kriisinhallintaan ja terveydenhoitoon. Ei ole epäilystäkään siitä, millä brändillä valtaosa pesee kätensä kriisin jälkeen.

Meilläkin osataan. Huonekaluvalmistaja Hakola lanseerasi Ystävät-malliston ja avasi ilman kustannuksia verkkokauppansa suomalaiselle designkavereilleen, joilla sellaista ei ole. Kävijämäärät tuplaantuivat, myynti kasvoi. Sisumarket keräsi pienyrittäjien palvelut yhdelle sivustolle ja sai hankkeelle sekä itse yrittäjille suurta huomiota. Kyrö teki ketterästi käsidesin. K-Citymarket käänsi suositun kalalaulunsa uudeksi käsienpesukorvamadoksi. Kauppojen omat aukioloajat riskiryhmille on markkinoinnillinen jakelutieteko luonnollisimmasta päästä.

Kaupallisuutta pursuava mainonta ei ole omiaan myrskyn silmään. Aktiivinen voi olla toisinkin. Mutta erityisesti, oikeanlaisella eteenpäin katsovalla markkinoinnin järjestäytymisellä ei paranna pelkästään tätä virustartunnan saanutta välivuotta, vaan sen vaikutus kantaa pitkälle tulevaisuuteen. Vielä ehtii tehdä. Ja teot ovat todellista kauneutta.

Eka Ruola on hasan & partners Groupin toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Viherpesun lopettaminen on myös yritysten etu

    Viherpesu ei ole ainoastaan kuluttajien harhaan johtamista. Vielä ongelmallisempaa on se, että yritykset valehtelevat myös itselleen, väittää Antti Isokangas.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    10.3.2023
    Lue lisää
  • Talouden lite mindre -tansseissa onni suosii houkuttavaa ja rohkeaa

    Olemme kiiruhtaneet vuoden takaisesta korona-Suomesta sodanuhka-Suomen, kesän 2022 elämysvelkaa purkaneen Suomen ja hintojen nousua ja sähkökatkoja pelänneen Suomen kautta jatkokertomuksen seuraavan vaiheeseen, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    1.3.2023
    Lue lisää
  • Mainosalan kansainvälisen ikonin opit jakoon – suuren sydämen ja ideoiden voima

    Suomalaisten markkinointialalla vaikuttavien kannattaa sisäistää Per Pedersenin menestyskaavan kaksi perusoppia, kirjoittaa SEKin Jarno Luotonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.2.2023
    Lue lisää
  • Vastuullinen kuluttaminen on vaikea ja monimutkainen asia ja siksi useimmat keskittyvät siihen, mikä itselle on merkityksellistä

    Markkinoijilla on valtaa ja vastuuta ohjata kohderyhmiään kohti helpompia ja selkeämpiä vastuullisuusvalintoja, kirjoittaa Ivalo Creativen Leena Komulainen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    15.2.2023
    Lue lisää
  • Suomi kaipaa nyt kylmähermoisia brändijohtajia

    Vaikuttavuus vaatii monikanavaisuutta ja monikanavaisuus vaatii moniaistillisia, tunnistettavia elementtejä, kirjoittaa Dagmarin Outi Hämäläinen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.2.2023
    Lue lisää
  • Effie on armoton osaamisen mittari – ja siksi alan tärkein kilpailu

    Effien entryjärjestelmä laittaa kaikki työt tasa-arvoisesti samalle viivalle. Se on alan ainoa kansainvälinen kisa, jossa myös pienillä independent-toimistoilla on tasavertaiset mahdollisuudet pärjätä kansainvälisiä ketjutoimistoja vastaan, kirjoittaa Ilkka Ruotsalainen.

    Tagit

    Näkemyksiä Effie Vieraskynä
    Julkaistu
    8.2.2023
    Lue lisää
  • You might snap, but don’t crackle…or pop

    Vielä näillä lumilla ehtii tekemään tästä vuodesta täysin poikkeuksellisen, kirjoittaa Nitron Eka Ruola.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    4.1.2023
    Lue lisää
    Eka Ruola artikkelikuva
  • Mitkä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2023?

    Kysyimme kymmeneltä markkinoinnin ammattilaiselta, mitkä trendit korostuvat markkinoinnissa vuoden 2023 aikana. Mainintoja saivat muun muassa strateginen luovuus, viihdyttävyys, tekoäly, tehokkuus, työnantajamielikuva, reagointikyky ja aitous.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.12.2022
    Lue lisää
    markkinoinnin trendit 2023.jpg
  • Mikä oli vuoden 2022 markkinointiteko?

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia valitsi mielestään vuoden parhaan markkinointiteon. Mainintoja saivat Sanna Marin, sukupuolinen tasa-arvo, Ukraina ja Suomen Nato-jäsenyys, Patagonia, Nike sekä Top Gun: Maverick.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    21.12.2022
    Lue lisää
    Vuoden 2022 markkinointiteko artikkeli.jpg
  • Ymmärrä asiakkaitasi inflaatiossa

    Myllerrysten keskellä eläminen on uusi normaali markkinoijalle, kun epätyypilliset tilanteet seuraavat toisiaan, kirjoittaa dentsun Anna Salo.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    20.12.2022
    Lue lisää
    Anna Salo dentsu artikkelikuva
  • Rahankäytön henkiset vuodenajat 2022 ja kurkistus vuoteen 2023

    Elämme töyssyisiä aikoja. Kuluttaminen pomppii kvartaaleittain, mutta yritykset toimivat pitkäjänteisesti. Ennen oli päinvastoin, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Vieraskynä
    Julkaistu
    14.12.2022
    Lue lisää
    Kari Tervonen artikkeli.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland