Miten päästä vaikuttavuuden ytimeen?

Veera Kyrö
Markkinoinnin tarve ei häviä poikkeusaikana mihinkään. Markkinoijan ikuinen haaste on saada viestien tulvassa oma viesti läpi ja huomatuksi. Media group manager Veera Kyrö tarjoaa parhaat vinkkinsä vaikuttavampaan markkinointiin.

Ääni on minulle intohimo. Vaikutun hyvästä biisistä ja innostun oivaltavasta äänenkäytöstä radio- tai tv-mainoksessa. Ääni ja musiikki vaikuttavat kuulijoihin monin eri tavoin. Musiikkikappale voi tuoda muistoja merkittävästä tapahtumista, tunteet voivat tarttua surullisen tai iloisen biisin myötä, kappale voi tarjota visuaalisia mielikuvia ja sen rakenne voi myös yllättää. 

Markkinoijan ikuinen haaste on saada viestien tulvassa oma viesti läpi ja huomatuksi. Tunnistettavan musiikin ja oivaltavan käsikirjoituksen avulla mahdollisuudet tähän kasvavat. Eri mediat vastaavat kuluttajien erilaisiin tarpeisiin. Radion roolina on saada kuulija hyvälle fiilikselle, ja TV vastaa viihtymisen ja rentouttamisen tarpeiseen. Toivoisin, että mainostajat ymmärtäisivät kyseisten medioiden vahvuudet ja osaisivat hyödyntää niitä paremmin. 

Tässä omat vinkkini vaikuttavampaan markkinointiin.     

  1. Ole rohkea ja oivaltava

Suomen suosituin aamushow Aamulypsy perustuu rohkeuteen ja huumoriin. Radiomainonnassa kannattaa puhutella hyvää fiilistä etsiviä kuluttajia olemalla rohkea, humoristinen ja oivaltava. Katso radiomainonnan gurun Ralph van Dijkin vinkit vaikuttavaan audiomainontaan täältä.

Renny Järvisen vinkit parempaan audiomainokseen löytyvät puolestaan täältä.

  1. Sitouta ohjelmayhteistyöllä

Varsinkin radiossa persoonat koetaan läheisiksi. Kanavia fanitetaan ja niihin heimoudutaan. Sitouta kuulijat brändiisi ohjelmayhteistyön kautta ja tarjoa elätyksiä, joita ei voi rahalla saada. Esimerkiksi Viaplayn kampanja tarjosi mahdollisuuden voittaa itselle ja kaverille reissu New Yorkiin NHL-kauden avausmatsiin Radio Suomipopin Tuken ja Radio Rockin Marcen seurassa.  

  1. Luo brändillesi ääni, myös televisiossa

Äänimaailmalla on väliä. Tunnistava biisi brändin taustalla tavoittaa myös tv:n mainoskatkolla jääkaapille karanneet. Äänibrändäyksen keinoihin voit tutustua tarkemmin täällä.   

Markkinoinnin tarve nyt poikkeusaikana ei häviä mihinkään. Päinvastoin. Nyt jos koskaan brändillä on mahdollisuus tehdä vaikutus tähän hetkeen sopivalla, oivaltavalla viestillä tai teolla.

  1. Kohtaa yleisö aidosti

Sitten kun saamme jäälleen kokoontua yhteen, tapahtumat ovat toimiva keino tuoda brändi lähelle kuluttajia. Sanoman festivaalit tavoittivat viime kesänä 500 000 kävijää. Festivaalikokemusta suunnitellaan hyvissä ajoin, siihen valmistaudutaan ja liput ostetaan mahdollisesti jo vuosi ennen itse tapahtumaa, koska edellisen vuoden kokemus jättänyt kesän parhaat muistot.

Ollaan vaikuttavuuden ytimessä, kun brändi saa olla osana tätä vahvaa muistoa, auttaa sen syntymisessä ja tapahtumakokemuksen rikastamisessa tarjoamalla jotain ainutlaatuista itse tapahtumassa. Kun brändi liittyy henkilökohtaiseen kokemukseen, se pääsee parhaimmillaan kiemurtelemaan entistä syvemmälle kuluttajan mieleen. Haluaisitko, että brändisi jää osaksi tarinaa, jota vielä vanhana lapsillemme kerromme? Kun korona-aika on ohi, tapahtumilla ja kohtaamisilla on entistä vahvempi voima. 

Tikkurila-festareiden Atrian nuotiopiiriläiset saivat kokea viime kesänä jotain ainutlaatuista grillauksen ohessa, kun suositut radiotähdet viihdyttivät seuruetta.


Veera Kyrö toimii Sanoman viihdemedioiden media group managerina. Veeran etäpäivän taustalla soi Aito Iskelmä, illat vierähtävät suosittujen viihdeohjelmien Vain Elämään ja Haluatko Miljonääriksi parissa. Poikkeustilan aikana Veera rakentaa kotifestarit ja piknikin olohuoneen lattialle ja fiilistelee Treenikämppäliveä Ruudusta. Kun festariportit viimein avautuvat, on Veera ystävineen jo tienpäällä ja matkalla kohti aitoa festaritunnelmaa.