Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Äänibrändäyksen ABC

Sanoman Head of Audio Kasper Kahila ja äänibrändäykseen erikoistuneen Audiodraftin Teemu Yli-Hollo kertovat, mitä äänibrändäys on ja miten siinä pääsee alkuun.
10.4.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Mitä äänibrändäys on?

”Käytännössä äänibrändäys on brändin arvojen ja viestien muuttamista erottuviksi, yhtenäisesti käytettäviksi äänielementeiksi.  Jinglet, teemamusiikki ja äänilogot ovat vain yksi osa-alue äänibrändäyksestä. Visuaalisessa viestinnässäkään ei käytetä aina samaa kuvaa, vaan kuvan valinnan taustalla on visuaalinen ohjeistus. Samalla tavoin määritellään äänielementtejä. Äänimaailmassa ei käytetä aina samaa kappaletta, vaan yhtenäisyys muodostetaan esimerkiksi käyttämällä samaa instrumentaatiota tai samaa sävellajia.”

Miksi siihen pitäisi ryhtyä?

”Yhtenäinen äänenkäyttö lisää tunnistettavuutta. Kuuloaisti on kanavana vahva: musiikin ja äänen avulla pystytään tehostamaan kokonaisviestiä ja saadaan parempia tuloksia aikaiseksi. Brändien visuaalinen viestintä on useimmiten linjakasta, mutta vain alle 17 % brändeistä ohjeistaa musiikin ja äänen käyttöä millään tavalla. Kuluttaja kohtaa päivittäin noin 6000 visuaalista brändiviestiä. Valtaosaan näistä viesteistä emme kiinnitä mitään huomiota. Brändien iso haaste on saada viesti läpi ja huomatuksi. Musiikin ja äänen avulla brändien huomioarvo ja tunnettuus kasvavat. 

Äänisisältöjen, kuten podcastien ja äänikirjojen kasvava suosio kertoo siitä, että meillä on yhä vähemmän aikaa. Äänisisältöjä voi kuunnella muun tekemisen ohella, esimerkiksi lenkillä tai ruokaa laittaessa. Kuunneltavat sisällöt alkavat olla jo tulevaa valtamediaa. Nyt on viimeinen hetki alkaa miettiä, miltä oma brändi kuulostaa.”

Miten siinä pääsee alkuun?

”Brändin arvot muutetaan musiikin ja äänen muotoon sen pohjalta, mitä yhtenäistä brändin aiemmassa musiikin ja äänen käytössä on ollut, tarkastellaan muita toimijoita markkinoilla ja huomioidaan kohdeyleisön musiikkimaku. Näin pystytään määrittämään brändille ääniprofiili, joka perustuu analyysiin markkinaymmärryksestä: miten erottaudutaan ja tavoitetaan kohdeyleisö parhaalla mahdollisella tavalla.

Voidaan esimerkiksi linjata, että brändi perustuu akustiseen musiikkiin, sävellaji on duuri ja käytössä on vain muutama instrumentti. Näin syntyy ohjeisto, joiden avulla brändin äänisisällöt toteutetaan.” 

Miten äänen avulla pystyy vaikuttamaan? 

”Tutkimusten mukaan äänilogo lisää ostohalukkuutta 17 % ja brändin mukainen musiikki 24 %*. Mainonta on 12 kertaa tehokkaampaa, kun sekä visuaalinen että äänellinen ilme on yhtenäinen**. Hyvin brändätyissä audiomainoksissa luottamusta rakentava vaikutus kaksinkertaistuu***.

Musiikissa ja äänessä on erilaisia vaikutuskeinoja. Yksi niistä on odotus melodian kulusta. Huomioarvoa ja muistettavuutta lisää, kun melodia yllättää eikä täytäkään odotuksia. Musiikki on usein myös alitajuista vaikuttamista. Musiikin merkitys korostuu mitä nuorempi kohderyhmä on kyseessä.”

 

* Lähde: Brandchannel

 ** Lähde: Prof. Charles Spence, Oxford University

***Lähde: Listen Up! Emotion’s Defining Role in Audio Advertising Effectiveness, System1 & Radiocentre (2023)

Kiinnostaako äänibrändäys? 

Kysy lisää Sanoman yhteyshenkilöltäsi tai ota yhteyttä.

Ääni on nopeimmin kasvava markkinoinnin keino. Luovasti suunniteltu, taitavasti tuotettu ja oikeista kanavista ulos tuutattu audiomarkkinointi on voittajan valinta.

Lue lisää audiostrategiasta

Katso myös: 

Kuusamon Juusto otti äänibrändäyksen avuksi tunnistettavan äänimaailman luomiseen

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Radiokanavien alabrändit tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan

    Suplaan on rakennettu kymmenen uutta nettiradiota tuttujen kanavabrändien alle, mikä tuo Sanoman audioverkostolle lisää tavoittavuutta.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut
    Julkaistu
    23.1.2025
    Lue lisää
  • Lisää tehoa kampanjointiin Jouluradiosta

    Aidon ja alkuperäisen Jouluradion 21. kausi käynnistyi 1. marraskuuta. Jouluradio on nyt ostavissa mainostajille ensimmäistä kertaa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.11.2024
    Lue lisää
  • Ainutlaatuinen aamuohjelma aloitti Loopilla, yhdistää radion ja live-podcastin

    Ohjelman juontajina toimii superkaksikko Mia ”Millu” Haataja ja Karoliina Tuominen. Suoran arkiaamun radiolähetyksen jälkeen ohjelma jatkuu Suplassa live-podcastissa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
  • Liiga käynnistyy – Classic Hits on mukana!

    Liigakausi starttaa 10.9. ja viime kauden tapaan Classic Hits selostaa kaikki Helsingin IFK:n ja Turun Palloseuran ottelut paikallisilla taajuuksillaan ja tietysti myös Suplassa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland