Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

5 vinkkiä parempaan audiomainokseen

Audion kulutus on tällä hetkellä suositumpaa kuin koskaan. Sen huomaa esimerkiksi Suplan käyttäjämäärien hurjassa kasvussa. Nelonen Median Head of sound production Renny Järvinen tarjoaa viisi vinkkiä äänimainonnan parissa työskenteleville.
Renny Järvinen
5.11.2019
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Hyvä käsikirjoitus

Itsestään selvää, mutta on se kaikkein tärkein asia. Välillä tulee käsikirjoituksia, jotka ovat vähän kädenlämpöisiä ja luotetaan siihen, että näyttelijä tekee siitä timanttia omalla suorituksellaan. Tämän seurauksena spiikkaussessiosta saattaa tulla turhauttavan pitkä, kun hiotaan käsistä uusiksi näyttelijän tarjotessa parempia ideoita.

Parhaat mainokset ovat itse asiassa syntyneetkin niin, että tämän ensimmäisen äänityksen jälkeen palataan vielä rauhassa takaisin kirjoituspöydälle. Kun teksti näytellään, huomataan viimeistään siinä vaiheessa mikä toimii oikeasti ja mikä ei, joten tämän pohjalta voidaan vielä käsikirjoitus hioa täydelliseksi, tai jopa muuttaa täysin suuntaa. Tämä tietysti vaatii aikaa eikä aina ole mahdollista, mutta takaa parhaan lopputuloksen.

Jos teksti esimerkiksi naurattaa jo luettaessa, niin oikealla näyttelijällä se aivan varmasti naurattaa myös näyteltäessä. Tai vaikka laulettaessa kuten seuraavassa.

Yksi asia per spotti

Jos on paljon asiaa, tee paljon spotteja. Mediaähky on tänä päivänä pahempi kuin koskaan. On myös tutkittu, että 30 sekunnin spotista jää ihmiselle keskimäärin noin 5 % mieleen. Kokeile tiivistää käsikirjoitus yhteen ainoaan lauseeseen. Se pistää miettimään, mikä on se viesti, jonka haluat kertoa. Parhaat ideat ovat usein yksinkertaisia. Jos saat sen toimimaan vähemmällä, sen parempi.

Tässä yksi sellainen.

Spotin pituus on mitä on

Jos suinkin mahdollista, älä lukitse etukäteen spotin pituutta tiettyyn mittaan. Lukemalla tekstin itse läpi päässään ei ole sama asia, kuin että kaksi näyttelijää näyttelee saman tilanteen. Näyttelijät saavat tekstin eloon, ja se vaatii taukoja sekä rytmitystä.

Tauot vievät arvokkaita sekunteja spotista ja niitä on helppo napsia editissä pois päästäksesi tiettyyn pituuteen, mutta toisessa vaakakupissa painaa se, että spotista tulee parempi ja mieleenpainuvampi. Tämän seuraavan mainoksen olisi voinut tehdä lyhemminkin, mutta tarina vaatii aikaa ja silloin siitä olisi hävinnyt juuri se taika mikä vangitsee kuulijan.

Product hero

Hyvin monessa mainoksessa kerrotaan ensin tarina, ja vasta lopussa itse tuote on sidottu siihen aasinsillalla. Monesti toki hyvällä sellaisella, mutta jos saat tehtyä toimivan käsikirjoituksen, jossa on tuote pääosassa, niin olet onnistunut erinomaisesti. “Product hero” tarkoittaa siis, että spotissa puhutaan itse tuotteesta ja otetaan mainostettava asia osaksi tarinaa - tai jossain tapauksessa jopa tuote itse puhuu.

“Product punchline” on taas käsite, jossa mainos allekirjoitetaan tuotteella. Siinä jätetään kuulijalle “ahaa”-elämys, eikä pureskella kaikkea valmiiksi. Molemmat tavat voivat tosin olla haastavia kirjoittaa. Tässä yksi erittäin onnistunut esimerkki jälkimmäisestä tyylistä.

Ensimmäiset sekunnit

Ensimmäiset sekunnit ovat ne tärkeimmät. Jos haluat kuulijan mielenkiinnon, alussa pitää tehdä herätys tai mainos helposti skipataan. Jos mainos alkaa sanoilla: “Miks sun työpisteellä on neljä apinaa?”, haluat varmasti kuulla mitä siihen vastataan. Tuo lause on Veikkauksen Onnenapila -mainoksesta, ja se kuuluu spotteihin, jonka olisin halunnut tehdä. Tässä toteutuu hienosti myös “Product hero” -ajatus.

Kuka tämän kirjoitti, tarjoan hänelle lounaan.

Renny Järvinen on tehnyt yli 20 vuotta radiota ja markkinointia, ääntä ja musiikkia vielä pidempään. 

Katso myös: 

Radiomainonnan guru Ralph Van Dijk: Get radical!

Stefan Möller: Kuuntele niin näet enemmän

Tagit

Audio & radio Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

    Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • Vahvista kuntasi työnantajamielikuvaa markkinointiviestinnän keinoin

    Kunnat tarjoavat monipuolisia tehtäviä ja mielenkiintoisia haasteita monien eri alojen ammattilaisille. Joskus oikeiden osaajien saatavuus ja tavoittaminen voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, kirjoittaa Nina Bemeleit.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    15.9.2023
    Lue lisää
  • Sinun kampanjastasi seuraava kasvutarina?

    Haastavassa taloustilanteessa markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan, toteaa Sanoman Varsinais-Suomen aluemyynnin johtaja Sami Elmeranta.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    5.9.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnista vipua myynnin kasvuun

    Tunnetko asiakkaasi ja tiedätkö, miten saat heidät ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi? Sanoman Pohjanmaan aluemyynnin johtaja Sammo Hyttilä vinkkaa keinoja, joilla sinut muistetaan, kun kuluttajat miettivät ostopäätöksiään.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    29.8.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Black Friday ja joulu - loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Muistatko vielä ajan, jolloin uuden vuoden jälkeiset tammialet olivat tarjoushaukan vuosittainen kultakausi? Ne ajat ovat takanapäin, sillä loppuvuodesta on tullut kuin varkain vuoden tärkein ostosralli – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti myyntisesonki.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    25.8.2023
    Lue lisää
    Black Friday ja joulusesonki on lahjaostosten aikaa
  • Työnantajamielikuvan vaikutus rekrymarkkinoilla on nyt suurempi kuin koskaan

    Työnhakijat tunnistavat arvonsa ja työpaikoilta vaaditaan paljon. Tämän päivän hakijakeskeisissä rekrytoinneissa menestyminen vaatii yrityksiltä paukkuja olla esillä, toimia arvojensa mukaan ja kertoa siitä kiinnostavasti, kirjoittaa aluemyyntijohtaja Marjaana Vilponen.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    16.8.2023
    Lue lisää
  • Ostoprosessi alkaa muistista, ei hakukoneesta

    Tie kuluttajan sydämeen kulkee muistin kautta, joten panostus muistiin kannattaa aloittaa heti, muistuttavat Paula Hernetkoski ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    10.8.2023
    Lue lisää
  • Tehdään oma podcast! Mitä se vaatii?

    Miten markkinoija voi hyödyntää podcasteja? Mitä podcastin tekeminen vaatii? Suplan Annika Takaniemi antaa vinkkejä podcastin tekemiseen. Kasper Kahila ja Katja Pyykkö puolestaan kertovat, miten markkinoija pääsee helpoiten mukaan podcastien maailmaan.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    11.7.2023
    Lue lisää
    Podcastit Pyykkö Kahila Takaniemi
  • Suomipopin kesä täyttyy tähdistä

    Radioaalloille palaava Susanna Laine saa juontopareikseen niin Konsta Hietasen, Cristal Snown kuin Sami Kurosenkin.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    20.6.2023
    Lue lisää
  • DJ:t käynnistävät HitMixin kesän juhannuksena

    HitMixin juhannus käynnistyy jo torstaina ja bileet jatkuvat kolmen päivän ajan yhtä soittoa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    19.6.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland