Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Luovuuden säännöt mahtuvat kahteen sanaan

Mainospanostuksen leikkaamisessa ei ole järkeä, koska kysyntää edelleen on niillä toimialoilla, joiden toimintaa ei ole erikseen kielletty, Jani Halme kirjoittaa.
Jani Halme
24.4.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Kalja. Sitä varmasti kuluu ihmisten ollessa pakon edessä eristyksessä. Näin mietti pienen savonlinnalaisen panimon väki koronan hiivittyä myös tänne pohjoiselle niemelle. Toisin kävi. Olaf Breweryn ja muiden pienten panimoiden tuotteet eivät muuttuneessa maailman ajassa enää mahtuneetkaan suurten kauppojen hyllyille. Kauppa pysähtyi maaliskuun ensimmäisellä viikolla täysin. Savonlinnan Laitaatsillastakaan ei lähtenyt viikkokausiin ulos pullon pulloa ja muutaman vuoden taival näytti vääjäämättömästi päättyvän konkurssiin. Ainakin pitkiin lomautuksiin ja mittaviin maksuvaikeuksiin.

Pelastukseksi koitui toimitusjohtajan tuuhea hiuskuontalo. Se oli päässyt ikävästi ruuhkautumaan ja oli pakko raahautua parturiin. Tutun kampaamon tuolissa oli aikaa miettiä, miten tästä kaikesta selviäisi. Miten kertoa työntekijöille, että tämä oli nyt tässä. Loput kaljat kassiin ja lappu luukulle. Toisin kävi. Saksien napsuttelun lomassa toimitusjohtaja mietti, että mitä jos? Mitä jos he alkaisivatkin pullottaa itse tehdyn oluen sijaan itse tehtyä käsidesiä? Siitä kun oli sanomalehtien mukaan huutava pula koko maassa. 

Älynväläyksen seurauksena parturintuoli sai jäädä siinä hetkessä tyhjänä paikallaan pyörimään. Panimon muuttaminen käsidesitehtaaksi alkoi välittömästi, tuotanto ja markkinointikampanja seuraavana päivänä. Menekki oli hurjaa alusta asti, irtisanomiset vaihtuivat uusiksi palkkauksiksi. Maaliskuun kymmenes päivä keksitty idea innosti seuraavina viikkoina lukuisia muitakin. Käynnistyi suoranainen pienkäsidesibuumi, johon lähtivät mukaan niin maineikkaat tislaamot kuin suksivoidetehtaatkin. Ilmiö sai jatkoa kun yllättävät yritykset – kuten vantaalainen mainospaino Coloro – muuntautuivat hämmentävän nopeasti suojavälineiden valmistajiksi.

Savonlinnassa yhdistettiin ”Mitä jos?” -kysymyksen saattelemana kaljatehdas ja käsidesi. Tikkurilassa mainoskylttien tekemisen taito ja pisarasuoja. Juuri tuo ”Mitä jos?” on luovuuden tärkein kysymys ja ainoa sääntö. Kaupallisessa luovuudessa on aina kyse kahden sellaisen asian yhdistämisestä, joita ei ole koskaan tai ainakaan pitkään aikaan yhdistetty. Mitä jos yhdistettäisiinkin sähköauto ja argressiiviisuus? Mitä jos yhdistetään keittiökaappi ja astiankuivausteline? Mitä jos yhdistäisi ajatuksen maailman suurimmasta kyläkaupasta liki asumattomiin lakeuksiin? Mitä jos tehtäisiinkin asiat eri lailla kuin muut tekevät?

Korona on kriisi kaikille kaupallisille toimijoille. Me kuluttajat käyttäydymme nyt eri lailla kuin ennen eristystä. Olemme yhtäältä varovaisempia, toisaalta käytämme rahamme uusiin kohteisiin. Siksi mainostajan ei kannata toimia samalla tavalla kuin ennen. Mainospanostuksen leikkaamisessakaan ei ole järkeä, koska kysyntää edelleen on niillä toimialoilla, joiden toimintaa ei ole erikseen kielletty.

Mainostajan onneksi ”Mitä jos?” -pohdiskelun tueksi on tarjolla hämmästyttävän kehittyneitä ennustemalleja tarjoavia ohjelmistoja. Niissä annetaan tekoälyn pureskeltavaksi valtavat määrät tutkimus- ja hakukoneaineistoa, sekä anonymisoitua tietoa ihmisten jo tekemistä ostoksista. Lopputuloksena mainostaja saa koronan aikaisia ja jopa jälkeisiä skenaarioita siitä, miten oma liiketoiminta kehittyy riippuen markkinointi-investoinnin koosta ja kohteesta.  

Mitä siis markkinoijan kannattaisi tehdä juuri nyt? Minä ehdotan istumista parturintuoliin. Tekoälyn kanssa.

Jani Halme on markkinointitoimisto ToinenPHD:n luova johtaja ja mainostoimisto Kuubin osakas.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland