Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Keltainen toukokuu – kaasu pohjassa läpi koronakevään

Pelko ja paniikkiratkaisut estivät useita yhtiöitä hyödyntämästä sitä markkinaosuuden kasvupotentiaalia, joka keväästä olisi ollut otettavissa kilpailijoita väkevämmällä rohkeudella ja päätöksenteolla, Sami Larste kirjoittaa.
Sami Larsten
17.6.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

”Brace yourselves” huudettiin lukemattomissa organisaatioissa maaliskuun alussa. Ensimmäinen, helpoin ja moraalisestikin yksinkertaisin tapa karsia kuluja epävarmojen lyhyen aikavälin tuottojen maailmassa oli vetää hätäjarrusta kevään markkinointikulujen kohdalla. Muutamilla toimialoilla päätös tietenkin oli ymmärrettävä ja välttämätön. Silti pelko ja paniikkiratkaisut estivät useita yhtiöitä hyödyntämästä sitä markkinaosuuden kasvupotentiaalia, joka keväästä olisi ollut otettavissa kilpailijoita väkevämmällä rohkeudella ja päätöksenteolla.

Kun ulkona myrskyää ja epävarmuus määrittää kuluttajien liikkeitä, yritysten ja brändien todennäköisin voittava pelikirja on se vanha tuttu: arvoa luova, yksinkertainen ja toteutettavissa oleva strategia. Tuotammeko varmasti sellaista lisäarvoa, että asiakkaamme ovat valmiita maksamaan siitä vielä ensiostoksensa jälkeenkin? Onko tuotteemme kommunikaatio niin yksinkertaista, että se varmasti läpäisee kuluttajien henkilökohtaisen palomuurin? Onko strategiamme aidosti toteutettavissa vai jääkö sekin jälleen kerran lopulta merkityksettömäksi neukkarilötinäksi?

Arvon luomisesta

Jokaisessa yhtiössä tulisi miettiä tauotta tuoko juuri heidän tuotteensa tai palvelunsa kuluttajalle ja sitä kautta markkinaan ainutlaatuista lisäarvoa. Muussa tapauksessa ainoiksi kilpailukeinoksi jäävät lopulta hinta ja saatavuus.

Perskindol on koostumukseltaan ja vaikutukseltaan ainutlaatuinen, erilaisen näköinen ja suomen kielellä arveluttavasti nimetty kylmä-lämmingeeli lihaskipuun ja nivelille. Tiedämme, että ensimmäisen käyttökokemuksensa jälkeen asiakas jää todennäköisemmin tuotteen pariin kuin vaihtaa kilpailevaan valmisteeseen.

Kommunikaation yksinkertaisuudesta

Yrityksen tuotteen tai palvelun lukemattomien USPien tykittäminen paloletkusta kohdeyleisön naamaan näyttäisi olevan edelleen hyvin yleistä toimialasta riippumatta. Usein saa kuulla, nähdä tai lukea kuinka rajallisiin palstamilleihin tai aikaan on tungettu kaikki mahdolliset argumentit, joista vain muutamilla, ehkä yhdellä, on lopulta asiakkaalle relevanssia.

Keväällä kuluttajamainonnan määrä väheni, minkä seurauksena tuolloin mainostaneiden share of voice kasvoi suhteessa kilpailijoihin. Samalla kuitenkin mediakakofonia kasvoi uusiin mittasuhteisiin yleisön tiedonjanon sekä  uutismedioiden ja sosiaalisen median kilpalaulannan myötä. Pelolla kuorrutetut viestit maailman tilasta kiinnostivat ihmisiä poikkeuksellisen paljon.

Perskindolin viesti on kirkastunut matkan varrella kahteen sanaan: kipuasi vahvempi. Lupaus on vahva, mutta niin vaikutuskin. Kun lupaus kääritään vielä brändille ominaisiin keltaisiin kääreisiin, viestin voidaan hyvällä syyllä todeta olevan riittävän selkeä ja yksinkertainen.

Toteutettavuudesta

Takavuosien kollegani tuppasi usein sanoa ”hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä”. Liian usein hyvät ideat kuolevat loputtomien suunnittelupalavereiden muistioiden arkistoihin. Kun tuotteen tai palvelun voidaan hyvällä syyllä ja parhaassa tapauksessa testatulla tavalla voivan sanoa tuottavan asiakkaalle lisäarvoa, ja kun viesti on hiottu yksinkertaiseksi, toteutukseen tulee allokoida riittävästi resursseja.

Juostuani vuosien ajan keltaisessa spandexissa erilaisissa urheilu- ja messutapahtumissa massamedia tarjosi houkuttelevan vaihtoehdon virittää markkinointiviestintään lisää vipua. Ne kontaktimäärät, kyllä sä tiedät.

Perskindolin Keltainen toukokuu -kampanjalle asetettiin brändin historian suurimmat kontaktimäärätavoitteet. Niiden saavuttamiseksi nähtiin luontevana keinona perinteisiksi kutsuttujen medioiden tarjoamat mahdollisuudet: isoa pintaa printistä, radiodominanssi ja vahva panostus näkyvyyteen myyntikanavassa. Tavoitteena oli saavuttaa kohdeyleisö niiden medioiden kautta, joihin kuluttajat luottavat eniten.

Tuloksista

Apteekkien kokonaiskuluttajamyynti käsikauppalääkkeiden sekä ei-lääkkeellisten vapaiden kauppatavaroiden osalta kasvoi maaliskuussa hamstrauksen seurauksena noin 25 % suhteessa viime vuoden vastaavaan. Huhtikuussa niiattiin odotetusti (-12 %). Toukokuulle ladatuista orastavista odotuksista huolimatta myös apteekkimyynti jäi viime vuodesta ja päätyi noin 17 % pakkaselle.

Tästä huolimatta luottamus Perskindolin brändistrategiaan sekä rohkea kaasun painaminen kilpailijoiden painaessa jarrua siivittivät Perskindolin toukokuussa kaikkien aikojen kuukausimyyntiennätykseen. Sen seurauksena keltaisen markkinaosuus kasvoi nopeammin kuin koskaan ja vahvisti valmisteen asemaa Suomen toiseksi myydyimpänä kipugeelinä.

Ja koska kaiken tulisi olla mahdollisimman yksinkertaista, muista tästä artikkelista tämä: tee ne kotiläksyt ihan oikeasti huolella, luota omaan strategiaan ja paina sen jälkeen kaasu pohjassa.

Perskindol-mies Sami Larste on Harmonia Life Oy:n toimitusjohtaja.

 

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland