Viisi vinkkiä toimivaan ohjelmayhteistyöhön

Ohjelmayhteistyö artikkelikuva
Sanoman luovat strategit Mia Kantakoski, Nora Pelkonen ja Liisa Palomäki vinkkaavat, miten valjastat ohjelmayhteistyön kaupallisesti houkuttelevaksi ratkaisuksi.

TV:n ohjelmayhteistyökumppanuus ei ole välttämättä ollenkaan kallista tai hankalaa toteuttaa. Kumppanuuteen on todella monta variaatiota ohjelmayhteistyötunnisteista tuotesijoitteluun ja tuotebrändäyksestä omiin branded content -ohjelmiin. Ohjelmayhteistyötä voi myös rikastaa digimainonnalla, radiopromootiolla, tapahtumayhteistyöllä tai natiivimainonnalla.

Tässä viisi vinkkiämme toimivaan ohjelmayhteistyökumppanuuteen.  

  1. Brändi liittyy luontevasti ohjelman sisältöön

Valitse ohjelmayhteistyökumppanuus niin, että brändi liittyy luontevasti sisältöön. Esimerkiksi kotimaisen äänialan yrityksen Genelecin vuosia kestänyt yhteistyö The Voice of Finlandin kanssa sopii erittäin hyvin Gelenecin brändiin. Ohjelmat voi myös valita niiden kohderyhmän mukaan: kelluvassa ohjelmayhteistyössä mainontaa voi kohdentaa perinteisten ikä- ja sukupuolikohderyhmien lisäksi myös kiinnostuksen alueisiin, kuten esimerkiksi ruoanlaittoon, matkailuun, terveyteen tai muotiin ja kauneuteen.

Lue lisää:

Natiivikampanjalla uutta voimaa Genelecin The Voice of Finland -yhteistyöhön

  1. Tuotesijoittelussa aitous on kaikkein tärkeitä

Tuotesijoittelu kannattaa kiinnittää luontevaksi osaksi tarinaa. Esimerkiksi finanssialan toimija toi Big Brotheriin rahnan, BB-talossa toimineen valuutan. Thaimaassa kuvatussa Temptation Island -jaksossa nautittiin ohjelman mukaan nimettyjä Subwayn® Liekki-subeja.  

Lue lisää:

Kaikkia houkutuksia ei tarvitse vastustaa – ”Tiesimme heti, että tämä on meidän juttumme”

  1. Älä unohda luovaa toteutusta

Luovaan toteutukseen panostaminen on tärkeää kaikissa markkinoissa, myös ohjelmayhteistyötunnisteissa. Moin esimerkki osoittaa, että ohjelmaa tukeva luova toteutus saa aikaan loistavia tuloksia.

Lue lisää:

Ohjelmayhteistyö toi Moi Mobiilille erinomaisia myynnillisiä tuloksia

  1. Kerro kiinnostava tarina

Branded content -sisältöön eli asiakkaan omiin ohjelmiin pätevät samat ilmiön luomisen keinot kuin muihinkin tv-ohjelmiin: keskeistä on kiinnostava tarina hyvin kerrottuna ja ammattitaitoisesti markkinoituna.

Sisällön merkitys äärimmäisen tärkeä. Kun alan ammattilaiset – tuotantoyhtiö, vastaava tuottaja ja tv-kanavan markkinointi – ovat mukana kertomassa brändin tarinaa, syntyy sisältöä, joka kiinnostaa katsojia. Me luovat strategit ideoimme puolestamme keinoja, miten tämä hohdokas sisältö saa näkyvyyttä monikanavaisesti.  

Esimerkiksi ABC:n Tankkaustarinat oli erityisen onnistunut siksi, että kyseessä ei ollut vain TV-ohjelma, vaan ohjelman ympärille rakennettiin asiakkaan tavoitteiden mukaisesti monimediallinen kampanjakokonaisuus.

Lue lisää:

Tankkaustarinat − maailman onnellisimman maan ihmisiä ABC:lla

  1. Ole rohkea, leikkimielinen ja heittäydy!

Huomioarvo on taattu, kun brändi laittaa itsensä rohkeasti likoon. Esimerkiksi syksyn isoin ja puhutuin ilmiöohjelma Big Brother tarjoaa brändeille kiinnostavia mahdollisuuksia olla näyttävästi esillä viikkotehtävien kautta.

Viking Line oli mukana viime syksyn Big Brotherissa monipuolisella yhteistyöllä, joka sisälsi ohjelmayhteistyötunnisteiden lisäksi Viking Linelle räätälöidyn viikkotehtävän. Viking Linen brändimielikuva koettiin Big Brother -yhteistyön ansiosta entistä hauskemmaksi ja trendikkäämmäksi.

Lue lisää:

Tervetuloa MS Big Brotherella -risteilylle – ”Halusimme tehdä jotain erilaista”

Liitä brändisi tarina syksyn kiinnostavimpiin tv-ilmiöihin. Kysy lisää mahdollisuuksista Sanoman yhteyshenkilöltäsi >