5 tärppiä sisältötrendeihin – ja kuinka ottaa ne haltuun kaupallisissa sisällöissä
1. Sisältö on sisältöä
Tärkeintä on muistaa, että kaupalliset sisällöt ovat sisältöjä siinä missä kaikki muutkin. Samat trendit, jotka jylläävät journalistisessa sisällössä ja vaikuttajien tuottamassa somesisällössä, vaikuttavat myös kaupallisissa sisällöissä ja samat ihmiset kuluttavat kaikkia näitä sisältöjä. Toki kaupallisen luonteen vahvistamisessa kannattaa ottaa huomioon myös kehityskulkuja, jotka eivät muissa sisällöissä näy, ja näin varmistaa liiketoiminnan tuki. Haastaisin kuitenkin markkinoijat miettimään, miten minkä tahansa trendin voisi ottaa omalle yritykselle haltuun!
2. AI viettelee vetovoimallaan
AI on tänä vuonna mukana lähes jokaisella trendilistauksella. Generatiivinen AI tulee mullistamaan sisällöntuotannon. Ensimmäisiä laajasti käytössä olevia käytännön applikaatiota ovat erilaiset lyhennelmät, käännökset, personoidut listaukset ja yksinkertaiset kuvapankkeja korvaavat kuvatuotannot.
Ennustan, että AI:n käytössä käy samoin kuin somen yleistyessä: hetken kaikki kuvittelevat, että generatiivisen AI:n kanssa sisällöntuotanto on helppo homma, jonka kuka tahansa kesätyöläinen klaaraa. Kaupallisten sisältöjen laatu laskee, mutta määrä nousee. Paine kilpailla kaverin kanssa entisestään korostaa tätä. Vähitellen huomataan, että myös AI vaatii erikoisosaamista ja suunnittelua, eikä sisällöntuotantoa voi ulkoistaa erilleen brändistä. Käytöstä tulee strategisista ja systemaattista, aivan kuten parhaiden brändien sosiaalisen median osalta on jo käynyt aikaa sitten.
3. Realismi tekee paluun
Kuvakulttuurin muutokset ovat orastavasti jo näkyvissä sosiaalisen median kuvapalveluissa, kuten Instagramissa. Esteettiset kuvavirrat ovat vähitellen muuttuneet tummemmiksi ja rosoisiksi. Esikuvat tuovat mieleen epätarkat 70-luvun polaroidit. Huonoa itsetuntoa ruokkivat täydelliset selfiet herättävät kritiikkiä ja keskustelua yhä laajemmin. Samalla kun muissa trendeissä palataan 2000-luvun alkuun, arvaillaan varovasti palaako kuvallinen ilmaisu myös takaisin todellisuuteen.
Tämä on trendi, jonka näkisin mielelläni vahvana myös kaupallisissa sisällöissä. Brändeillä, jotka uskaltavat esittää elämän todenmakuisena ja ihmiset epätäydellisinä, on tuhannen taalan paikka erottautua kilpailijoiden kiiltokuvamaailmasta. Samalla kyseessä voi olla uudenlainen vastuullinen kannanotto, joka tekee brändin entistä lähestyttävämmäksi ja samastuttavammaksi.
4. Niche-sisällöt juuri minulle
Mediakentän fragmentoitumisesta on puhuttu jo pitkään. Erilaiset applikaatiot, alustat, julkaisut ja vaikuttajat antava mahdollisuuden keskittyä hyperspesifiin sisältöön, joka vastaa juuri omiin kiinnostuksen kohteisiin.
Kaupalliselle toimijalle niche-sisällöt ovat usein haaste. Geneeriset, kaikkia koskevat sisällöt häviävät helpommin kilpailun kuluttajan rajallisesta ajasta ja niiden vaikutus on usein heikko. Jo sisällöntuotannon kustannuksen vuoksi on kuitenkin mahdotonta ottaa kaikkea haltuun, ja voi olla vaikeaa hahmottaa millaisiin aihepiireihin kannattaa lähteä mukaan.
Erilaisten tutkimustyökalujen, kuten Sanoman Yleisöreportterin kautta, on kuitenkin mahdollista selvittää mistä muista oman toimialan ulkopuolisista aihealueista potentiaaliset asiakkaat ovat kiinnostuneita, ja mitä muuta sisältöä he kuluttavat. Tätä kautta löytyy oikeat aihepiirit, joiden ympärille oma sisältösuunnitelma kannattaa rakentaa. On kyseessä sitten uushenkisyys, kirjallisuus tai kaupunkikulttuuri, kulma kannattaa pohjata dataan ja ymmärrykseen omasta kohderyhmästä.
5. Ostettavuus on palvelua
Yksi vahvasti kaupallinen trendi on ostettavuus. Oikeastaan kyse on kuluttajien paremmasta palvelusta ja lyhyen keskittymiskyvyn huomioimisesta. Sisällöistä etsitään usein vinkkejä ja ideoita. Niiden avulla voidaan luoda tarpeita tai vakuuttaa hankinnan kannattavuudesta. Varmistamalla, että sisällöt ovat helposti myös ostettavissa, ohjaat kuluttajan oikeaan suuntaan ostopolulla.
Voisi kuvitella, että ostettavuus on olennaista vain kaupallisissa sisällöissä, mutta sama pätee myös journalistisella puolella. Jos esimerkiksi aikakauslehdessä ei ole mainittu hinta- tai tuotetietoja, toimitus saa usein kuulla tästä asiakaspalautteessa
Kirjoittaja vastaa Sanoman natiivimainonnan kaupallistamisesta.
Natiivimainonnalla sisältösi löytää sille sopivan yleisön.
Tutustu tietopakettiin trendeistä.