Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

5 tärppiä sisältötrendeihin – ja kuinka ottaa ne haltuun kaupallisissa sisällöissä

Sisältösuunnitelma kannattaa pohjata dataan ja ymmärrykseen omasta kohderyhmästä, kirjoittaa Ria Vaahto.
22.1.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

1. Sisältö on sisältöä

Tärkeintä on muistaa, että kaupalliset sisällöt ovat sisältöjä siinä missä kaikki muutkin. Samat trendit, jotka jylläävät journalistisessa sisällössä ja vaikuttajien tuottamassa somesisällössä, vaikuttavat myös kaupallisissa sisällöissä ja samat ihmiset kuluttavat kaikkia näitä sisältöjä. Toki kaupallisen luonteen vahvistamisessa kannattaa ottaa huomioon myös kehityskulkuja, jotka eivät muissa sisällöissä näy, ja näin varmistaa liiketoiminnan tuki. Haastaisin kuitenkin markkinoijat miettimään, miten minkä tahansa trendin voisi ottaa omalle yritykselle haltuun!

2. AI viettelee vetovoimallaan

AI on tänä vuonna mukana lähes jokaisella trendilistauksella. Generatiivinen AI tulee mullistamaan sisällöntuotannon. Ensimmäisiä laajasti käytössä olevia käytännön applikaatiota ovat erilaiset lyhennelmät, käännökset, personoidut listaukset ja yksinkertaiset kuvapankkeja korvaavat kuvatuotannot.

Ennustan, että AI:n käytössä käy samoin kuin somen yleistyessä: hetken kaikki kuvittelevat, että generatiivisen AI:n kanssa sisällöntuotanto on helppo homma, jonka kuka tahansa kesätyöläinen klaaraa. Kaupallisten sisältöjen laatu laskee, mutta määrä nousee. Paine kilpailla kaverin kanssa entisestään korostaa tätä. Vähitellen huomataan, että myös AI vaatii erikoisosaamista ja suunnittelua, eikä sisällöntuotantoa voi ulkoistaa erilleen brändistä. Käytöstä tulee strategisista ja systemaattista, aivan kuten parhaiden brändien sosiaalisen median osalta on jo käynyt aikaa sitten.

3. Realismi tekee paluun 

Kuvakulttuurin muutokset ovat orastavasti jo näkyvissä sosiaalisen median kuvapalveluissa, kuten Instagramissa. Esteettiset kuvavirrat ovat vähitellen muuttuneet tummemmiksi ja rosoisiksi. Esikuvat tuovat mieleen epätarkat 70-luvun polaroidit. Huonoa itsetuntoa ruokkivat täydelliset selfiet herättävät kritiikkiä ja keskustelua yhä laajemmin. Samalla kun muissa trendeissä palataan 2000-luvun alkuun, arvaillaan varovasti palaako kuvallinen ilmaisu myös takaisin todellisuuteen.

Tämä on trendi, jonka näkisin mielelläni vahvana myös kaupallisissa sisällöissä. Brändeillä, jotka uskaltavat esittää elämän todenmakuisena ja ihmiset epätäydellisinä, on tuhannen taalan paikka erottautua kilpailijoiden kiiltokuvamaailmasta. Samalla kyseessä voi olla uudenlainen vastuullinen kannanotto, joka tekee brändin entistä lähestyttävämmäksi ja samastuttavammaksi. 

4. Niche-sisällöt juuri minulle

Mediakentän fragmentoitumisesta on puhuttu jo pitkään. Erilaiset applikaatiot, alustat, julkaisut ja vaikuttajat antava mahdollisuuden keskittyä hyperspesifiin sisältöön, joka vastaa juuri omiin kiinnostuksen kohteisiin. 

Kaupalliselle toimijalle niche-sisällöt ovat usein haaste. Geneeriset, kaikkia koskevat sisällöt häviävät helpommin kilpailun kuluttajan rajallisesta ajasta ja niiden vaikutus on usein heikko. Jo sisällöntuotannon kustannuksen vuoksi on kuitenkin mahdotonta ottaa kaikkea haltuun, ja voi olla vaikeaa hahmottaa millaisiin aihepiireihin kannattaa lähteä mukaan.

Erilaisten tutkimustyökalujen, kuten Sanoman Yleisöreportterin kautta, on kuitenkin mahdollista selvittää mistä muista oman toimialan ulkopuolisista aihealueista potentiaaliset asiakkaat ovat kiinnostuneita, ja mitä muuta sisältöä he kuluttavat. Tätä kautta löytyy oikeat aihepiirit, joiden ympärille oma sisältösuunnitelma kannattaa rakentaa. On kyseessä sitten uushenkisyys, kirjallisuus tai kaupunkikulttuuri, kulma kannattaa pohjata dataan ja ymmärrykseen omasta kohderyhmästä.

5. Ostettavuus on palvelua

Yksi vahvasti kaupallinen trendi on ostettavuus. Oikeastaan kyse on kuluttajien paremmasta palvelusta ja lyhyen keskittymiskyvyn huomioimisesta. Sisällöistä etsitään usein vinkkejä ja ideoita. Niiden avulla voidaan luoda tarpeita tai vakuuttaa hankinnan kannattavuudesta. Varmistamalla, että sisällöt ovat helposti myös ostettavissa, ohjaat kuluttajan oikeaan suuntaan ostopolulla.

Voisi kuvitella, että ostettavuus on olennaista vain kaupallisissa sisällöissä, mutta sama pätee myös journalistisella puolella. Jos esimerkiksi aikakauslehdessä ei ole mainittu hinta- tai tuotetietoja, toimitus saa usein kuulla tästä asiakaspalautteessa

Kirjoittaja vastaa Sanoman natiivimainonnan kaupallistamisesta.

Natiivimainonnalla sisältösi löytää sille sopivan yleisön.

Lue lisää

Tutustu tietopakettiin trendeistä.

Markkinoinnin trendit 2024

Tagit

Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland