Audio ja radio tarjoavat mainostajalle jotain mitä muilta ei saa
Audion uudesta kukoistuskaudesta on puhuttu jo vuosia, ja pandemia-aikana kiihtyneen digitalisoitumisen myötä kasvulle ei tunnu näkyvän loppua. Radio on vahvasti mukana tässä murroksessa, jossa podcastit ja äänikirjat ovat suosituimpia kuin koskaan, älykaiuttimet ja ääniohjausteknologiat ovat valtaamassa alaa, radiota kuunnellaan perinteisen FM:n ohella on demand -palveluista ja netin kautta ja korvakuulokkeita myydään kiihtyvään tahtiin joka puolella maailmaa.
Audiosisällöistä myös keskustellaan erittäin paljon – milloin Spotify-kohujen tai podcastien sisältöjen muodossa. Ääni on perusluonteeltaan hyvin vahva tunteenluoja ja monella tapaa hyvin henkilökohtainen tapa kuluttaa sisältöjä. Tämä korostuu etenkin yhä yleistyvässä kuulokekuuntelussa, jossa ääni tulee hyvin lähelle suoraan kuulijoiden korviin ja rakentaa näin vahvoja tunnesiteitä kuulijoihin.
Mainostajalle murroksesta syntyvä audiomaailma tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia, joiden hyödyntämiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Radio ja audio laajemmin on ainoa aidosti multitasking-media, joka teknologian kehityksen ja kattavien yhteyksien ansiosta kulkee ihmisten mukana joka paikkaan. Se tavoittaa kuulijansa tehokkaasti muiden toimienkin ohessa ja seuraa heitä arjessa aamupalapöydästä illan rentoutumishetkiin.
Markkinoijalle tämä on olennaista, sillä äänimainoksen vaikuttavuus vain vahvistuu, kun vastaanottajan meneillään oleva tekeminen tai toiminta ja mainoksen aihe liittyvät toisiinsa. Radiocentren Hear and Now -tutkimuksen mukaan mainontaan sitoutuminen lisääntyy tällöin 23 %, koska mainokset ovat silloin henkilökohtaisesti osuvampia.
Itse olen huomannut joskus kurvaavani tutun rautakaupan sijasta viereiseen Puuiloon samalla hokien ”tuutko hakee? En – tuun!”
Audion rooli mediapaletissa vahvistuu koko ajan. Suomalaisten mediapäivästä jo yli 21 % koostuu audiosta ja uskon, että tämä luku kasvaa lähivuosina. Digitalisoitumiskehityksen myötä näemme myös kasvavaa kansainvälistä yhteistyötä alalla: radion kuunteluun on tulossa uusia tehokkaita digitaalisia työkaluja ja radioalan järjestöt, RadioMedia mukaan lukien, ovat vahvistaneet yhteistyötä vastikään julkistetun World Radio Alliance -yhteenliittymän kautta.
Hyvää kansainvälistä radiopäivää kaikille!
Kirjoittaja on RadioMedian toimitusjohtaja.
Katso myös: