Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ennakoi, älä johda menneisyydellä!

Yhtä tiettyä tulevaisuutta ei oikeasti ole. Maailma on täynnä sattumaa, kaaosta ja asioita, joista emme tiedä riittävästi. Siksi erilaisten mahdollisten tulevaisuuksien hahmottaminen on olennaisempi tapa ennakoida tulevaa kuin todennäköisen kehityskulun ennustaminen, Demos Helsingin Aleksi Neuvonen kirjoittaa.
Aleksi Neuvonen artikkelikuva
13.8.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Elämme taas kerran aikaa, joka innostuu tulevaisuudesta. Digitaalinen murros. Vihreä transitio. Elämä pandemia jälkeen, ehkä iloinen 20-luku? Kaikki nämä lupauksia tulevasta, jossa asiat ovat toisin (ja paremmin) kuin nyt. Ja samalla uusia stressin aiheita, sillä emmehän me oikeasti tiedä, mitä pärjääminen ja menestys toisenlaisessa tulevaisuudessa edellyttää.

Siksi lähestymme asiaa eli tulevaisuutta useimmiten helpoimman kautta.

Suurin osa yritysten päätöksistä tehdään kuvitellen tulevaisuuden olevan menneisyyden suoraa jatkumoa: tasaista menoa, ehkä lievästi ylä- tai alamäkeen. Voimme kuvitella osaavamme ennustaa tulevaa, kunhan meillä on dataa yrityksen viimeaikaisesta toiminnasta ja markkinoiden kehityksestä. Sen perusteella päätämme, mitä tuotteita pidämme valikoimassa, keitä yritämme saada asiakkaiksemme ja paljonko markkinointiin kannattaa tähän aikaan vuodesta laittaa rahaa. Tiedämme, että ennusteet ovat epävarmoja mutta toimimme ikään kuin ne olisivat totta. Toisin sanoen teemme sen minkä parhaiten osaamme ja rationalisoimme suunnitelman ennusteella.

Mutta yhtä tiettyä tulevaisuutta ei oikeasti ole. Maailma on täynnä sattumaa, kaaosta ja asioita, joista emme tiedä  riittävästi. Siksi erilaisten mahdollisten tulevaisuuksien hahmottaminen on olennaisempi tapa ennakoida tulevaa kuin todennäköisen kehityskulun ennustaminen.  

Erilaisten mahdollisten tulevaisuuksien avulla voimme oivaltaa, mitä nyt nousevista trendeistä voi seurata, mikä on erilaisten innovaatioiden muutospotentiaali ja millaisia epä-jatkuvuuksia eteemme voi tulla. Kyse on lopulta kuuluisan “Think different!” -sloganin sisäistämisestä: tulevaisuus voi olla jotain ihan muuta kuin menneisyyden suora jatkumo. Siksi pitää vapauttaa itsensä näkemään tulevaisuus avoimena, erilaisten vaihtoehtojen moninaisuutena.

Mahdollisia tulevaisuuksia ennakoivien yritysten menestyksestä on selkeää näyttöä: René Rohrbecken ja Menes Kumin pitkittäistutkimus osoitti, että vuonna 2008 vahvaa ennakointia tehneet yritykset olivat vuonna 2015 33 prosenttia tuottavampia ja saavuttaneet jopa 200 prosenttia suuremman markkina-arvon kasvun kuin tutkimuksessa vertaillut yritykset keskimäärin.

Nyt, pandemian keskellä, ovat monet yritykset havahtuneet siihen, että myös epätodennäköisiä ja yllättäviä tulevaisuuksia on tärkeä ennakoida. Mutta miten tehdä ennakointia niin, että siitä jää muutakin kuin riskien ja trendi-ilmiöiden nimiä fläppitaululle? Pandemiat ovat roikkuneet varmasti kaikkien ennakoijien top 10 epävarmuutta -listoilla viimeiset vuosikymmenet. Yksin Bill Gatesin vuonna 2014 pitämää, globaalin virus-epidemian riskistä varoittelevaa TedTalkia on katsottu yli 43 miljoonaa kertaa. 

Yrityksen valpas suhde tulevaisuuteen edellyttää koko organisaation hyvää tulevaisuuslukutaitoa”

Lähivuosien suuret johtamisen innovaatiot liittyvätkin siihen, miten rakentaa ennakoinnista pitkän aikavälin johtamista ja päätöksentekoa. On selvää, että se ei voi olla pelkästään johtoryhmien yksinoikeutta, yrityksen valpas suhde tulevaisuuteen edellyttää koko organisaation hyvää tulevaisuuslukutaitoa.

Todennäköisten ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien rinnalla kolmas tapa ennakoida tulevaa on tunnistaa toivottavia tulevaisuuksia. Vallitsevat megatrendit näyttävät vievän kohti tulevaisuutta, jossa ilmastonmuutos ja lajikato kurjistavat merkittävästi tulevien sukupolvien elinolosuhteita. Digitaalinen murros näyttää rikkoneen demokraattisen järjestelmän pahasti ja synnyttävän nyt ennennäkemättömiä taloudellisen ja  poliittisen vallan keskittymiä. Keskellä transformatiivisia murroksia tulevaisuutta olisi jopa moraalitonta ennakoida tulevaa tuijottamalla vain todennäköisiä tulevaisuuksia, tai edes niiden marginaalisesti erilaisia vaihtoehtoja. Niiden rinnalle tarvitaan myös polkuja tulevaisuuksiin, joissa aikamme suuret ongelmat on ratkaistu.

Tätä kautta muodostuu koko yritykselle yhteinen, haastava mutta merkitystä antava kiintopiste: tällaista yhteiskuntaa kohti meidän yrityksemme ratkaisumme vievät. Se auttaa hahmottamaan, millaista asiakkaittemme käyttäytymisen muutosta tuotteet edistävät ja kuinka voimme sitä markkinoinnilla tukea. Ennen kaikkea se antaa meille lähtökohtia tunnistaa, minkä asioiden ympärille syntyy suurella varmuudella uusia markkinoita ja kuinka synnyttää yritykselle niillä markkinoilla rahallista arvoa.

Kirjoittaja on Demos Helsingin co-founder

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland