Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Erno Reinikainen: ”Uskalla epäonnistua”

Suomessa ollaan brändinrakennuksessa lapsenkengissä, sanoo Erma&Reinikaisen Erno Reinikainen.
20.9.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Luova toimisto Erma&Reinikainen on napannut Cannes Lions -mainoskilpailusta leijonapystin kahtena peräkkäisenä vuonna Mustin ja Mirrin kampanjoilla.

Miten temppu tehtiin?

”Asiakkaan kanssa on vahva molemminpuolinen luottamus. Molemmat arvostavat toistensa ammattitaitoa ja keskustelu on avointa puolin ja toisin, Erno Reinikainen sanoo.

Erma&Reinikaisen työskentelymallissa Aleksi Erma ja Erno Reinikainen keräävät ympärilleen työryhmän projektin ehdoilla. Ideaa he kypsyttelevät kahdestaan, ja tarvittavaa osaamista hankitaan kumppanuusverkostosta. Kun projekteja ei ole päällä kymmenittäin samaan aikaan, kukin työ saa ansaitsemansa huomion.

”Emme ole halunneetkaan asiakkuuksia, jotka työllistäisivät päivittäin. Mustille ja Mirrillekin teemme vain muutamia brändilähtöjä vuodessa”, Reinikainen kertoo.

Hän sanoo, että järjestelyllä on haluttu säilyttää ikuinen kuherruskuukausi molemmin puolin pöytää.

Brändin rakentaminen alkaa ymmärryksestä


Erno Reinikaisen mukaan brändin rakennus on useimmissa suomalaisissa yrityksissä vielä lapsenkengissä.

”Ymmärretäänkö mikä brändi on ja minkälaista hyötyä yritys voi saada siitä, että sillä on vahva ja tunteisiin vetoava brändi? Esimerkiksi Ruotsissa ja USA:ssa ollaan valovuoden verran edellä siinä, miten paljon yritykset panostavat brändäykseen ja ymmärtävät sen päälle.”

Hän harmittelee siitä, että kovin harva brändi lupaa kuluttajalle mitään ja jos lupaa, se ei useinkaan ole kovin uniikki tai tunteisiin vetoava lupaus.

”Kun brändiä lähdetään kehittämään, asiakkaalle täytyy luvata jotain ja tunteita pitää pystyä herättämään. Miksi valitsen Coca Colan enkä Pepsin? Samankaltaisten yritysten ja tuotteiden välissä kilpailussa brändi on ainoa, joka voi erottaa sinut muista. Jos brändäyksen tekee oikein, se on yritykselle iso kilpailuetu.”

Brändin kehittämiseen on erilaisia tapoja.

”Ensinnäkin tulisi ymmärtää mitä hyötyä brändin rakentamisessa on ja miksi siihen kannattaa panostaa, eikä vain pyrkiä nopeisiin voittoihin”, Reinikainen sanoo.

Kun mainonta muuttuu taktiseksi ja lyhytnäköiseksi, brändistä puuttuu tunne.

”Kun teet kaupan hyllystä valinnan, haluat vähintään alitajuisesti kuulua sen brändin leiriin, joka herättää tunteita ja jonka koet hyväksi ja itsellesi sopivaksi.”

Luota visioosi


Elämme mielensä pahoittamisen maailmassa, ja mainonnasta puuttuu rohkeutta. Välttelemmekö enemmän virheitä kuin haemme todellisia onnistumisia?

”Tavallaan ymmärrän taustalla olevan pelon. Mielikuvalliset ja brändäämiseen liittyvät teot maksavat usein jonkin verran, ja niitä on vaikea mitata. Taktisen markkinoinnin tuloksia pystyy seuraamaan jatkuvasti: tuliko myyntiä, vaikuttiko se bisnekseen?”

Kun Apple oli lanseeraamassa ensimmäistä iPodia, tutkimusosasto olisi halunnut ennakkotestata tuotetta kohderyhmään kuuluvilla kuluttajilla. Steve Jobs oli legendan mukaan vastannut: ei sellaista kannata tutkia, mitä kuluttajat eivät ymmärrä.

”Hän luotti omaan visioonsa, ja hyvin kävi. Toivoisin enemmän tuon kaltaista, omaan intuitioon ja visioon luottamista. Datalla ja tutkimustiedolla on toki paikkansa, mutta eivät ihmiset ole pelkkiä tilastoja. He vaihtavat mieltään ja muuttuvat. Ilman näkemyksellisyyttä data on edelleen vain dataa.”

Erno Reinikaisella on brändinrakennukseen rohkaisun sana.

”Mottoni on ollut pitkään: uskalla epäonnistua. Wieden+Kennedy ei aikoinaan rekrytoinut toimistoonsa ketään, joka ei ollut epäonnistunut tosi pahasti. Vasta epäonnistumisen jälkeen on tarpeeksi ymmärrystä nähdä asiat uudella tavalla. Jos aina vain turvaa selustansa ja varmistelee, ei todennäköisesti koskaan koskaan tee mitään, mikä oikeasti muuttaisi asioita.”

Lisää aiheesta: 

Brändin rakentaminen on verkkokaupoille elinehto

Jos myynti ei kulje, syy on markkinoinnissa. Vai onko?

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin trendit 2026: Tunteet, algoritmit, brändi, ihmisten ymmärtäminen, mitattavuus – ja tietenkin AI

    Kysyimme joukolta markkinoinnin ammattilaisia, mitkä trendit korostuvat markkinoinnissa vuonna 2026.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2026 Vieraskynä
    Julkaistu
    5.12.2025
    Lue lisää
  • Vuoden 2026 kalenterin tärkeät päivämäärät markkinoijalle

    Markkinoinnin suunnittelussa kannattaa huomioida vuoden sesongit ja toiminnallesi merkitykselliset päivämäärät. Ota talteen tärkeät päivät ja valmistaudu kampanjoihin ajoissa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    3.12.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland