Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Globaaleista megatrendeistä markkinoinnin trendeihin

Mitkä ovat tämän hetken megatrendit ja miten ne vaikuttavat markkinoinnin trendeihin? Tutustu Tiina Kososen ja Satu Kaitarannan koostamaan katsaukseen markkinointiin ja kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavista muutosvoimista.
Tiina Kosonen ja Satu Kaitaranta artikkelikuva
2.2.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Megatrendit tarkoittavat suuria rakenteellisia muutoksia, jotka vaikuttavat laajemmin kuluttajien arkeen ja käyttäytymisen muutoksiin sekä yritysten liiketoiminnan kehittämiseen ja painopisteisiin.

Tämän hetken globaaleista megatrendeistä korostuvat seuraavat: 

  1. Vastuullisuuden aalto kasvaa

Vastuullisuus luo perustan sille, että yrityksellä voi olla liiketoimintaa tulevaisuudessakin. Kuluttajat vaativat yrityksiltä enemmän vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä, mutta paine ei tule pelkästään kuluttajien suunnalta. Ilmastosäädösten ja -lakien lisäksi yritysten sidosryhmät, alihankkijat ja kumppanit vaativat tekoja vastuullisuuslupausten taustalle.

  1. Monimuotoistuminen lisääntyy

Suomalaiset on jatkossa entistä vaikeampi niputtaa yhteen ryhmään, ja paine maahanmuuttoon lisääntyy globaalisti. Länsimaissa väestö ikääntyy, ja globaalilla tasolla z-sukupolvi alkaa määrittää kuluttamista uudelleen. Väestö muuttuu taustoiltaan, mahdollisuuksiltaan ja tavoiltaan monimuotoisemmaksi.

”On totuttu ajattelemaan, että vain alle 55-vuotiaat ovat kiinnostavia kuluttajina. Modernissa maailmassa yli 60-vuotias kaupunkilaisnainen voi käyttäytyä hyvin samankaltaisesti kuin 20 vuotta nuorempi sillä erolla, että yli 60-vuotiaalla on kulutettavaa rahaa huomattavasti enemmän käytössä. Tämä on muutos, johon ollaan selkeästi vasta havahtumassa”, Insight Strategist Tiina Kosonen kertoo.

  1. Teknologia sulautuu arkeen

Teknologia vaikuttaa toimintatapoihin, yhteiskunnan rakenteisiin ja ihmisten arkipäivään. Dataa kertyy enemmän, ja sen arvo kasvaa. Samaan aikaan algoritmit saavat yhä enemmän valtaa ja tekoälysovellukset läpäisevät yhteiskunnan.

Kuluttajat haluat kontrolloida oman datansa käyttöä, kun tietoisuus yksityisyytemme puutteista kasvaa.

”Teknologia näyttäytyy elämässämme entistä vahvemmin. Tätä muutosta korona on vauhdittanut merkittävästi”, Kosonen sanoo.

Digitalisaation eteneminen eriarvoistaa väestöä, sillä digitaalisen osaamisen tasossa on isoja eroja eri ikäryhmien välillä.

Verkko-ostaminen ei ole enää pelkästään diginatiivien juttu. Mitä enemmän ihmiset asioivat verkossa, sitä korkeammat vaateet he asettavat verkkopalveluille. Eri kohderyhmillä on hyvin erityyppisiä tarpeita teknologian suhteen, mikä tuo myös yrityksille uusia mahdollisuuksia digitalisaation keskellä.

  1. Asiakaskokemus nousee yhtä enemmän keskiöön

Henkilökohtaisuus alkaa vähentyä teknologian kasvun myötä. Yritykset joutuvat yhä enemmän miettimään, miten henkilökohtaisuus tuodaan osaksi digitaalista asiakaskokemusta.

Kuluttajat haluavat käyttää aiempaa enemmän rahaa palveluihin ja elämyksiin.

”Tästä trendistä on yhtenä esimerkkinä vaikkapa ruokakauppojen sisälle rakennettavat ravintolat, joilla halutaan parantaa ja monipuolistaa ruokakaupan asiakaskokemusta ja sitä kautta sitouttaa kuluttajia käymään kaupassa yhä useammin”, Kosonen sanoo.

  1. Hyvinvoinnin priorisointi

Kuluttajat priorisoivat hyvinvointia ja henkistä terveyttä. Iso osa ihmisistä kokee itsensä stressaantuneeksi ja kuormittuneeksi. He etsivät uusia tapoja stressin lievittämiseen satsaamalla ravintoon ja uneen. Tämän odotetaan näkyvän vahvasti myös ostokäyttäytymisessä.

Isoin muutos näkyy siinä, että ei puhuta enää pelkästä terveydestä vaan nimenomaan hyvinvoinnista, joka on terminä kokonaisvaltaisempi.

”Trendi näkyy myös vahvasti brändien tuotekehityksessä ja sitä kautta myös ostokäyttäytymisen puolella. Brändit tarjoavat koko ajan enemmän funktionaalisia elintarvikkeita, ja yksityisten terveyspalvelujen käyttäminen kasvaa vauhdikkaasti”, Kosonen kertoo. 

  1. Työelämän murros

Uudet sukupolvet tulevat siirtymään päättäviin asemiin ja heidän käsityksensä työelämästä poikkeaa vanhasta totutusta. Yritysten tulisi valmistautua tulevaisuuteen, jossa työntekijöiden henkinen hyvinvointi on yhtä tärkeää kuin kovat liiketoiminnan tavoitteet. Yrityksen arvot, missio ja ekologinen jalanjälki kasvattavat merkitystään.

”Nuoret sukupolvet hakevat työuria, jotka täyttävät heidän unelmansa ja luovat tasapainoa työn ja yksityiselämän välillä. He valitsevat työnantajansa yhä herkemmin arvojen perusteella. Tämä vaikuttaa siihen, mitkä yritykset rekrytoivat joukkoonsa kovimmat osaajat”, Kosonen toteaa.

Pandemian myötä etä- ja hybridityö tulee muuttamaan työntekoamme huomattavasti joustavampaan suuntaan. Työtä voidaan kodin ja toimiston lisäksi tehdä mistä vain.

Vastuullisuus, hyvinvointi ja asiakaskokemus korostuvat myös kuluttajatrendeissä

Miten nämä megatrendit vaikuttavat markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen trendeihin? Myös kuluttajatrendeissä korostuvat vahvasti vastuullisuus, hyvinvointi ja asiakaskokemus.

”Yritykset eivät kilpaile enää pelkästään omalla toimialla tai markkinalla, vaan esimerkiksi Amazonin, Uberin, Applen ja Netflixin kaltaisten toimijoiden personoidut asiakaskokemukset ovat saaneet kuluttajat odottamaan samanlaista palvelua myös muilta riippumatta siitä, minkä kokoinen yritys tai mikä toimiala on kyseessä”, kertoo luova strategi Satu Kaitaranta.

Vastuullisuudesta tulee jokaisen yrityksen normi, ja kuluttajat vaativat entistä vahvempaa eettisyyttä ja tasa-arvoa sekä yrityksiltä että toisiltaan. Kuluttajat haluavat olla vuorovaikutuksessa brändien kanssa, jotka jakavat heidän näkemyksensä oikeudenmukaisuudesta ja vastuullisuudesta.

”Kuluttajat haluavat tukea sellaisia asioita ja brändejä, joihin he aidosti uskovat. Esimerkiksi brändiaktivismi ei ole missään tapauksessa mikään nopeasti ohimenevä trendi. Tämä on kaiken kokoisten brändien hyvä tiedostaa”, Kaitaranta toteaa. 

Ihmiset tulevat entistä enemmän tietoisiksi oikeuksistaan ja vaativat digitaalista yksityisyyttä ja identiteettivapautta. Kolmannen osapuolen evästeiden poistumisen myötä kohderyhmää puhuttelevat kontekstit tulevat kohdentamisessa entistä tärkeämpään rooliin. 

Koronapandemia korostaa hyvinvoinnin tärkeyttä kaikille brändeille.

”Hyvinvoinnista puhutaan kaikissa kategorioissa ja toimialoilla, kuten vähittäiskaupassa, matkailussa tai vaikka finanssialalla”, Kaitaranta sanoo.  

Vaikka elämyksien hakeminen ei ole varsinaisesti uutta, ovat ne koko ajan merkittävämmässä osassa kuluttajien päätöksenteossa. Kuluttaja kokee helpommin yhteyttä sellaisiin brändeihin, jotka erottuvat elämyksellisyydellä.

Toisaalta kuluttajat haluavat ottaa etäisyyttä nopeatempoiseen elämäntyyliin, välttää liiallista kuluttamista ja siirtyä kohti hitaampaa ja minimalistisempaa elämäntapaa. ihmiset haluavat määritellä mitä tekevät omalla ajallaan. Oman ajan offlinemediat, kuten aikakauslehdet, nousevat uuteen merkitykseen.

Lähteet: Sanoman Vastuullisuuskartta, Sitra, EY, Gartner​, WARC, Marketers toolkit 2021, ​Oracle The Top 6 Marketing Trends of 2022,​ IDM Data Driven marketing planning, Mintel global consumer trends  2020-2030, ​Oracle, The Top 6 Marketing Trends of 2022. ​

Katso myös: 

Millä tavalla vastuullisuudesta pitäisi viestiä?

Sanoman Vastuullisuuskartta avaa kuluttajien odotuksia brändien vastuullisuudesta

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

Tagit

Näkemyksiä Tutkittua Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland