Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kaava tuloksiin on yksinkertainen, mutta ei helppo

Miten päästä parhaisiin tuloksiin markkinoinnissa? Kaava on varsin yksinkertainen; kun yhdistää nöyryyden, asiakkaan ymmärtämisen ja luovuuden, syntyy tuloksia. Helppoa niihin pääseminen ei kuitenkaan ole. Oikeastaan onnistuakseen pitää käydä läpi henkinen helvetti, kirjoittavat Lauri Toivonen ja Pauli Waroma.
Effie Waroma Toivonen
5.10.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Nöyrtyminen

Kaikki alkaa nöyrtymisestä. Tämä on pohja tulokselliselle markkinoinnille. Ketään ei kiinnosta sinun brändisi, eikä ketään kiinnosta markkinointi. Ihmiset eivät herää brändisi mielessään. He eivät suunnittele omaa ohjelmaansa sinun tuotteesi tai palvelusi ympärille. He eivät avaa Hesaria, telkkaria, Googlea, sähköpostiaan tai mitään muutakaan mediaa nähdäkseen viestisi.

Sinua enemmän ihmistä kiinnostaa oma elämänsä. Sen elämiseen on yhden napin painalluksen takana tarjolla lukematon määrä vaihtoehtoja. Silloin on hyvä kysyä, kiinnostammeko oikeasti ketään, puhuuko kukaan koskaan kenellekään meistä mitään tai onko missään ketään, jonka tykkääminen meitä kohtaan voisi syventyä rakkaudeksi. Valtaosa brändeistä korvaantuu heti, kun rinnalle tulee kilpailija, joka tarjoaa syyn välittää.

Asiakkaan ymmärtäminen

Kaikki lähtee asiakkaan ja oman toimialan kilpailutilanteen ymmärtämisestä. Mihin asiakkaan tarpeeseen olemme tarjoamassa apua? Miten teemme sen paremmin kuin kukaan muu maailmassa? Joskus harvoin jokin innovaatio luo yritystoiminnalle uuden sinisen meren, ja asiakas saa aivan ylivertaista palvelua yhdeltä yritykseltä. Useammin tuotteet ja palvelut ovat kuluttajan silmissä kuitenkin keskenään enemmän samanlaisia kuin haluaisimme itsellemme tunnustaa. Erottavat tekijät ovat harvemmin isoja ja syntyvät useamman pienemmän tekijän summana.

Nämä erottuvuustekijät pitää tunnistaa ja niistä tulisi muodostaa pohja sille, minkä niistä uskotaan toimivan parhaiten markkinoinnin kärkenä. Millaisella viestillä houkutellaan asiakas juuri meidän palvelumme piiriin? Mikä on se pieni, mutta merkityksellinen ero kuluttajan silmissä ja mielissä?

Luovuus

Kun ketään ei kiinnosta tippaakaan ja kaikille on tarjolla jo lähes kaikkea, sinun kilpailuetusi ei ole kovin helposti kommunikoitavissa. Kommunikoinnin tavan valinnassa pitäisi jatkaa samaa kilpailuedun löytämisen polkua. Eli löytää tapa, jolla kilpailuedun kommunikoiminen on kilpailuetu itsessään. Pitää siis kertoa tuosta kilpailuedusta tavalla, joka koskettaa asiakasta ja erottaa sinut kilpailijoista.

Varsinainen luovuus markkinoinnissa syntyy siitä, kun erilaistava asia kerrotaan erilaistavalla tavalla. Kuulostaa helpolta? Kun jotain koettaa tehdä ensimmäisen kerran, ei ole mitään takeita onnistumisesta. Se on pelottavaa. Maineen voi menettää, rahoista puhumattakaan. Mutta silloin ─ ja vain silloin ─ voi saada aikaan jotain, mitä ei ennen ole saatu aikaan.

Tulokset

Vanha viisaus siitä, että kasvat, jos share of voice -osuutesi on suurempi kuin markkinaosuutesi, lienee edelleen totta. Tämäkään kaava ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen kuin miltä se kuulostaa. Mainontaan voi laittaa paljonkin rahaa ilman, että sitä varsinaisesti huomataan. Ilman, että share of voice kasvaa. Toisaalta yhdellä yksittäisellä teolla voi onnistuessaan saada paljon aikaan. Kun kampanjasi rakentuu asiakkaillesi relevantin oivalluksen päälle ja siitä on kommunikoitu erottuvalla tavalla relevantissa mediassa, se voi tuoda pöydällesi omistajien kiitokset. Ja Effien.

Lauri Toivonen ja Pauli Waroma ovat kaksi markkinointijohtajaa, jotka kirjoittavat kirjaa vaikuttamisesta ja jotka ovat molemmat olleet vastaanottamassa Effietä.

Tagit

Effie Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland