Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Keksit kuolevat, mitä tilalle?

Evästeet, cookiet ja keksit, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Googlen ilmoitus poistaa kolmannen osapuolen evästeet kahdessa vuodessa on herättänyt keskustelua markkinointipiireissä. Mitä päätös merkitsee markkinoijan kannalta ja miten siihen tulisi varautua? Sanoman Jaakko Kuivalainen vastaa.
Jaakko Kuivalainen artikkelikuva
27.2.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Ensimmäisen osapuolen datan merkitys kasvaa

Evästeitä käytetään muun muassa mainonnan kohdentamiseen ja mittaamiseen. Evästeiden roolin kaventuminen on ollut tiedossa jo pidempään, ja muutokseen on varauduttu. Sanoma-tili on säännöllisessä käytössä jo huomattavalla osalla Sanoman sivustojen kävijöistä, ja tavoitteenamme on kasvattaa määrää merkittävästi.

Kolmannen osapuolen evästeiden poistumisen myötä tunnistettujen käyttäjien ja ensimmäisen osapuolen datan merkitys kasvaa. Näköpiirissä ei ole mitään muutoksia selainten ensimmäisten osapuolen evästeiden toimintaan.

Mainonnan teknologian kehitys kiihtyy

Kolmannen osapuolen evästeiden poistumisessa on positiivisia mahdollisuuksia, sillä se todennäköisesti kiihdyttää mainonnan teknologian kehitystä. Teknologian väistämättömän muutoksen myötä kaikki selaimet saadaan kohdennuksen piiriin, ja kuluttajien yksityisyyden suoja voidaan ottaa paremmin huomioon.

Data on vahvemmin luotettujen brändien käsissä

Kuluttajien data on jatkossa vahvemmin luotettujen ja vastuullisten brändien käsissä. Julkaisijat voivat tarjota entistä paremman kontrollin ja läpinäkyvyyden kuluttajan oman datan käsittelyyn. Ilman kuluttajasuhdetta toimivien yritysten toiminta sen sijaan vaikeutuu.

Kontekstikohdennukseen perustuvan mainonnan rooli kasvaa

Kontekstikohdennukseen perustuvan mainonnan rooli kasvaa muutoksessa. Mainonnan kohdentaminen kontekstiin on Sanomalla mahdollista jo tällä hetkellä. Tekstin analysointi on jo tuotteistettu ja käytössä, joten mainonta voidaan suodattaa pois siihen sopimattomasta yhteyksistä, esimerkiksi rikos- ja onnettomuusuutisista.

Kun rakennetaan tunnettuutta ja harkintaa, kontekstikohdennus toimii erinomaisesti käyttäjädatalla kohdentamiseen verrattuna.

Ohjelmallisessa mainonnassa kannattaa kääntyä ensimmäisen osapuolen dataan liittyvien ratkaisujen puoleen  

Ohjelmallisen mainonnan teknologiayhtiöiden ja toimistojen kannattaa kääntää katse ensimmäisen osapuolen dataan ja siihen liittyviin ratkaisuihin. Sanoma pystyy kumppanina tarjoamaan markkinoijille heitä kiinnostavat kohderyhmät. Jatkossa ohjelmallisessa mainonnassa voidaan käyttää ostotapana diilejä kolmannen osapuolen datan sijaan, joten esimerkiksi Safari-selaimet ovat jo nyt mukana kohdennuksissa. 

Mainostajan oman asiakasdatan hyödyntämisen mahdollisuudet kasvavat

Tällä hetkellä epävarmempi alue on markkinoijan oman datan hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa ja konversiomittauksessa – nämä kun perustuvat nykyisin kolmannen osapuolen evästeisiin. Kolmannen osapuolen evästeet eivät enää toimi Safari- ja Firefox -selaimissa. Tällä on havaittava vaikutus muun muassa hakusanamainonnan konversiomittaukseen ja mainonnan retargetointiin kaikilla alustoilla. Yksi avoin kysymys onkin, miten retargetointi mainostajan sivuilta toimii jatkossa.

Mainostajan oman asiakasdatan eli niin kutsutun CRM-datan hyödyntämisen mahdollisuudet ja merkitys tulevat varmasti kasvamaan mainonnan kohdentamisessa ja mainostajan omien kohderyhmien tavoittamisessa. CRM-dataan perustuvista ratkaisuista on Sanomalla  jo ensimmäiset pilotit käynnissä.

Datayhteistyössä voi hyödyntää evästeetöntä dataa 

Kumppanimme voivat hyödyntää omaa asiakasdataansa. Data voi olla joko evästeetöntä tai evästepohjainen data voidaan laajentaa kattamaan Safari-selaimet. Markkinoijan ja Sanoman dataa yhdistämällä päästään vaikuttaviin tuloksiin. Esimerkiksi K-ryhmän kanssa tehty yhteistyö asiakkaan segmentoinnin kiinnittämisessä Sanoman dataan lisäsi kampanjoiden aktivointitehoa jopa huimat 167 %. Tässäkin mallissa julkaisijan ensimmäisen osapuolen datalla saadaan kohderyhmiin mukaan Safari-selaimet. 

Mainonnan alan toimijoilla on kaksi vuotta aikaa varautua kolmannen osapuolen evästeiden jälkeiseen aikaan. Työskentelemme aktiivisesti mainonnan teknologioiden kehittämiseksi alan keskeisten toimijoiden, kuten Xandrin, Adformin, Axel Springerin, IAB Europen sekä luonnollisesti Suomen IAB:n kanssa. Nyt alalla on erinomainen mahdollisuus pohtia, miten asioita voidaan tehdä nykyistä tilannetta paremmin, ja miten ensimmäisen osapuolen datan edut saadaan täysin hyödynnettyä.  

Kaikissa asioissa ei ole syytä odottaa tulevia muutoksia. Työskentelemme kumppaneidemme kanssa jo nyt parantaaksemme mainonnan tehoa ja tavoittavuutta esimerkiksi Safari-selaimia ja sovellusmainontaa hyödyntävillä ratkaisuilla sekä datayhteistyöllä.

Miksi muutoksia tehdään?

Teknologiajätit, kuten Google ja Apple, perustelevat julkisesti muutoksia kuluttajien yksityisyydensuojalla, mutta taustalta löytyy myös yhtiöiden välistä kilpailua ja valtapeliä, joka selittää muutosten syyt. Applen jo voimassa olevat Safari-selainten muutokset kampittavat retargetointia mm. Facebookiin, ja viime vuonna on nähty kissa-hiiri-leikkiä näiden toimijoiden välillä, kun Apple reagoi Facebookin uusiin ominaisuuksiin retargetoinnissa taas uusilla rajoituksilla.

Mitä todennäköisimmin yksi Googlen päätöksen taustasyistä liittyy siihen, että hakusanamainonnan attribuutio ja retargetointi muun muassa YouTubessa ovat pitkälti estettyjä Safari-selaimissa, ja Google yrittää löytää uusia tapoja kaikissa selaimissa tämän heille taloudellisesti tuntuvan seikan korjaamiseksi. Ratkaisun yksityiskohdat ja myös yleistyminen muiden selainten kuin Googlen Chromen osalta selvinnee lähikuukausina.


Jaakko Kuivalainen työskentelee Sanoman B2B-toimintojen digijohtajana.  

Eväste (cookie, keksi) on pieni tekstitiedosto käyttäjän selaimessa, jonka avulla mediat ja kolmannen osapuolen mainosjärjestelmät seuraavat sitä, missä sivustoilla käyttäjä liikkuu.

Ensimmäisen osapuolen eväste (1st party cookie) on eväste, jonka sivusto asettaa käyttäjälle. Hyödynnetään mm. verkkokaupoissa ostoskorin ylläpitämiseksi, kun käyttäjä liikkuu osiosta toiseen.

Kolmannen osapuolen eväste (3rd party cookie) on eväste, jonka kolmas osapuoli asettaa käyttäjälle. Hyödynnetään mm. mainonnan kohdentamiseen ja seurantaan. Mainostaja voi seurata näiden evästeiden avulla kuinka moni käyttäjä ostaa palvelun tai tuotteen nähtyään mainontaa.

Ohjelmallinen diili on julkaisijalta saatava valmiiksi paketoitu inventaari, joka voi sisältää kohdennuksen. Ensimmäisen osapuolen datan avulla myös Safari-selaimet saadaan näihin kohdennuksiin mukaan.

Lue lisää Sanoman digimarkkinoinnin ratkaisuista

Tagit

Digiratkaisut Evästemuutos Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland