Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kolme askelta toimivaan markkinointistrategiaan

Markkinoinnin perusteellinen suunnitteleminen on jäänyt monessa yrityksessä taka-alalle. Se on johtanut markkinointistrategian kuolemaan, näkee Dagmarin luovan tiimin strategiajohtaja Jukka Ihalainen.
7.6.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Digitalisaatio, AI ja muu kehitys on hyödyttänyt markkinointia valtavasti. Saamme tehtyä työtä tehokkaammin ja ketterämmin, kerättyä klikkiprosentteja reaaliaikaisesti ja tarkasteltua tuloksia faktojen perusteella.

Datapohjainen ymmärrys mainonnasta on kuitenkin johtanut liialliseen keskittymiseen ROI:n ja ROAS:in laskemiseen, mikä puolestaan johtaa ylipainottamiseen myynnin aktivointiin eli taktiseen mainontaan.

Liiallinen taktiikkapainotteinen ajattelu on tappanut strategisen ajattelun, mihin on muutama yksinkertainen syy: 

  • Taktinen mainonta ja yksittäiset kampanjat näyttävät hyvältä markkinoinnin dashboardilla, ja niistä saa myös vikkelästi myyntihyötyjä. 
  • Markkinointistrategiaa pidetään turhana asiakirjana, jossa on merkityksettömiä sanoja. 
  • Yritykset eivät ymmärrä brändimarkkinoinnin ja strategian pitkäaikaishyötyjä. 

Kuvan lähde: Binet & Field, The Long and the Short of It, 2013 

Mitä markkinoinnissa sitten tulisi tehdä, jotta se onnistuisi?  

Vastaus on laatia toimiva ja käyttöönotettava markkinointistrategia, joka koostuu seuraavista kolmesta osasta: diagnoosi, strategia ja taktiikka.

Näin teet sen:

1. Diagnoosi 

Toimivan markkinointistrategian laatiminen alkaa asiakkaistasi ja asiakasymmärryksestä.

Kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen avulla näemme, millainen markkina on tällä hetkellä, mitä tarpeita asiakkailla on, mitä kilpailijat tekevät ja mitä asiakkaat ajattelevat meistä.

Tee kyselyitä asiakkaillesi, haastattele kohderyhmiä ja vietä aikaa heidän maailmassaan. Tutki, määrittele ja ymmärrä markkinaa ja sen segmenttejä.

Diagnoosi päättyy, kun olet viipaloinut koko markkinan ymmärrettäviin segmentteihin. On tärkeää erottaa eri kohderyhmät toisistaan, sillä ne ovat yrityksellesi eriarvoisia. Segmenteillä voi olla erilaisia tarpeita ja haluja, jolloin niille osoitetut strategiset ja taktiset toimetkin ovat erilaisia.

2. Strategia 

Kun diagnoosi on valmis, on aika alkaa suunnitella strategia. Segmenteistä tulisi valita ne, joihin tavoitteet halutaan kohdistaa. 
Strategia on valintojen tekemistä, sillä yrityksillä on harvoin budjettia tai kykyä kohdistaa tavoitteita kaikkiin segmentteihin. Siksi on mietittävä huolella, mitkä segmenteistä ovat kannattavimpia.

Kun segmentit on päätetty, on positioinnin aika. 
Se onnistuu parhaiten löytämälle ne asiat, joita asiakkaat haluavat ja joita brändimme voi tarjota heille paremmin tai eri tavalla kuin kilpailijat. Yksinkertaisimmillaan positiointia ovat ne asiat, joita haluamme asiakkaidemme ajattelevan meitä miettiessään.

Positioinnin jälkeen on tavoitteiden määrittelyn aika. 

Tavoitteiden tulisi täyttää SMART-lyhenteen kriteerit: tarkka, mitattava, saavutettava, relevantti ja aikarajoitettu. Hyvä tavoite on esimerkiksi tällainen: ”Lisätä avustettua bränditietoisuutta 53 %:sta 60 %:iin koko markkinassa vuoden 2025 loppuun mennessä".  

Todella hyvät strategiat hyödyntävät hierarkkista ostoputkea eli funnelia, jonka kautta pystymme tunnistamaan pullonkauloja markkinoinnissa ja laskemaan konversioprosentit ostoputken vaiheiden välillä. Markkinointistrategioilla on yleensä useita tavoitteita, jotka voivat vaihdella bränditavoitteista tuotekohtaisiin tavoitteisiin. On kuitenkin ymmärrettävä, että tavoitteiden levittäminen liian laajalle johtaa yleensä siihen, ettemme saavuta niistä yhtäkään.

3. Taktiikka 

Taktiikan määrittely aloitetaan pohtimalla, miten tavoitteet saavutetaan. Tutkimuksen avulla tiedämme, keitä asiakkaamme ovat ja miten tavoitamme heidät. 
Kyse on siis oikeiden kanavien ja kumppaneiden valitsemisesta. Niiden suhteen on tärkeää muistaa, etteivät kaikki elä digitaalisessa maailmassa ja että perinteinen media ei ole kuollut.

Markkinoijat taipuvat usein peilaamaan asiakasta itseensä, mikä johtaa väärään todellisuudentajuun. Useimmat menestyksekkäät kampanjat ovat aina sekä digitaalisia että analogisia ja sekä brändillisiä että taktisia. Kyse on tasapainosta.

Kaikkein tärkeintä on, että budjetointi tehdään objektiivisesti ja että taktinen mainonta kattaa brändimarkkinoinnin. Molemmat ovat tärkeitä seuraavan vuoden aikana, mutta vain brändimarkkinointi tuo hyötyä yritykselle kahden tai kolmen vuoden kuluttua.

Tavoitteet ja taktiikat tulevat ennen budjetointia siksi, jotta voidaan laskea, kuinka paljon maksaa tavoittaa tietty määrä ihmisiä ja saavuttaa tavoite. 
Tilastoista saa suuntaa siihen, miten jakaa budjetti brändimarkkinoinnin ja myynnin aktivoinnin välillä. Jokainen yritys on kuitenkin erilainen. 

Tässä se on – toimivan markkinointistrategian tekeminen kaikessa yksinkertaisuudessaan. Sitten ei muuta kuin sitä laatimaan! 

Kirjoittaja on Dagmarin Creative Strategy Director, jolle brändinhallinta, brändistrategia ja markkinointistrategia ovat intohimoja. Jukalla on palava halu kehittää jatkuvasti omaa ammattitaitoaan sekä asiakkaiden markkinoinnin tehokkuutta. 

Katso myös: 

Markkinointistrategia: opas markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland