Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinointistrategia: opas markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.
markkinointistrategia
23.11.2021
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Jokaisella yrityksellä tulisi olla markkinointistrategia, joka kertoo, miten yritys hankkii uusia asiakkaita ja pitää asiakkaansa. Markkinointistrategia sekoitetaan kuitenkin usein markkinointisuunnitelmaan, ja lisänsä soppaan tuovat myös brändimarkkinoinnin ja taktisen markkinoinnin käsitteet. 

Tässä jutussa avaamme perusasiat: saat pienen kertauksen siitä, mistä markkinoinnin strategia koostuu, mitä apua siitä on, ja miten sen perusteella tehdään markkinointisuunnitelma. Saat myös lukuvinkkejä jatko-opiskelua varten.

Mikä on markkinointistrategia?

Markkinointistrategia on pitkän tähtäimen suunnitelma siihen, miten markkinointi auttaa yritystä saavuttamaan tavoitteensa. Yrityksen tavoitteet määritellään liiketoimintastrategiassa, ja markkinointistrategian onkin oltava tiiviissä linkissä sen kanssa.

Strategia määritetään tietylle ajanjaksolle; useimmiten strategiakausi kestää yhdestä kolmeen vuotta. Markkinointistrategiassa määritellään yrityksen nykytila, tavoite, johon halutaan mennä, sekä reitti (tarvittaessa vaihtoehtoiset reitit), jolla sinne uskotaan päästävän. 

Markkinointistrategian tärkein tehtävä on auttaa priorisoimaan ja suuntaamaan toimenpiteet niin, että ne auttavat pääsemään yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin. 

Jos liiketoiminta on alkuvaiheessa, voi tavoite olla esimerkiksi tietyn tunnettuusaseman tai top of mind -tilanteen (tuotteesi tai palvelusi nousee asiakkaan mieleen ensimmäisenä) saavuttaminen, tai uuden markkinan avaaminen vaikkapa seuraavan vuoden aikana. 

Strategian tavoitteet voivat liittyä myös asiakaspitoon tai tiettyjen tuotteiden tai palveluiden myynnin kasvattamiseen. 

Markkinointistrategian malli – mitä markkinointistrategia sisältää

Markkinointistrategia vetää yhteen yrityksen liiketoiminnan tavoitteet ja markkinoinnin tavoitteet. Markkinointistrategiassa määritellään markkinoinnin ja sillä saatavien tulosten 

  • Nykytila
  • Strategiakauden tavoitteet
  • Toimenpiteet, joita tekemällä tavoitteisiin päästään

Etenkin nykytila-analyysin eteen kannattaa tehdä huolellinen taustatyö. Perinpohjaisen tilannekartoituksen avulla löytyvät markkinoinnin pullonkaulat ja ne asiat, joihin on saatava muutos, jotta strategiakauden tavoitteet voisivat toteutua. 

Markkinointistrategian tekeminen alkaa nykytilanteen analysoinnista

Markkinoinnin nykytila-analyysi sisältää katsauksen yrityksen tavoitteisiin, markkina-asemaan, asiakkaisiin ja mielikuvaan asiakkaiden mielessä – siis brändiin. 

Nykytila-analyysin tekemisessä kannattaa hyödyntää esimerkiksi

  • Asiakastutkimusta, esimerkiksi haastatteluin
  • Myyntidataa (sekä palveluiden käyttödataa, jos sellaista on saatavilla)
  • Dataa sekä mainonnan tuloksista että esim. verkkosivuston käytöstä
  • Myyjien ja asiakaspalvelijoiden kokemuksia asiakkaiden haasteista
  • Kilpailija- ja markkinatutkimusta

Nykytilanteen analyysin taustatiedoiksi kannattaa kirjata myös, millainen markkinoinnin budjetointimalli on nyt, millaisia resursseja markkinoinnin käytössä on (oma tiimi ja mahdolliset markkinoinnin kumppanit) ja paljonko markkinointiin investoidaan esimerkiksi vuosi- ja  kuukausitasolla. 

Selkeät tavoitteet määrittävät markkinoinnin strategisen suunnan

Markkinoinnin tavoitteiden asettaminen ja jatkuva seuranta on strategisen markkinoinnin onnistumisen kulmakivi. Miltä markkinoinnin tulosten – markkina-aseman, asiakasmäärän ja mielikuvan – tulee näyttää strategiakauden päätteeksi? Strategiakauden tavoitteiden asettamisessa täytyy huomioida mm. se, miten mitattavia asetetut tavoitteet ovat – haluathan arvioida onnistumista sekä matkan varrella että kauden päättyessä.

Tavoitteiden mitattavuutta voi määrittää SMART-malin mukaan: malli on hyvä muistisääntö siihen, millaisia ovat hyvät markkinoinnin tavoitteet. 


Strategisen tavoiteasetannan SMART-malli

Hyvä tavoite on…

S – selkeä, eli määritelty ja rajattu
M – mitattava
A – aikaan sidottu
R – realistinen
T – tavoittelemisen arvoinen


 

Markkinointistrategia on tiekartta, jolla yritys kulkee nykytilasta tavoitteisiin

Markkinointistrategiassa määritellään reitit ja mahdollisuudet, joita yrityksen markkinoinnissa hyödynnetään strategiakauden tavoitteisiin pääsemiseksi. Markkinointistrategia on dokumentti muutoksista, joita täytyy tapahtua, jotta tavoitteet toteutuisivat. 

Strategiadokumenttiin kirjataankin usein kärkihankkeita tai must win battleja, “voitettavia taisteluita”, joiden avulla tavoitteisiin todennäköisesti tullaan pääsemään. 

Markkinointistrategian kärkihankkeet voivat liittyä esimerkiksi yrityksen kilpailuedun, positioinnin ja pääviestien kirkastamiseen, markkinoinnin ja myynnin yhteistyön parantamiseen, tai vaikkapa suoraan myyntiin tähtäävän mainonnan kehittämiseen. 

Pelkkä kärkihankkeiden tai suuntaviivojen kirjaaminen ei tietenkään riitä, vaan niiden on myös ohjattava arjen valintoja strategiakauden aikana. 

Markkinointistrategia auttaa priorisoimaan päivittäistä työtä

Joskus strategian noudattaminen vaatii rankkaakin priorisointia. Samalla se kuitenkin auttaa koko organisaatiota ymmärtämään, miksi valintoja tehdään. Kiinnostaviakin asioita kannattaa nimittäin jättää työpöydältä pois, jos käy ilmi, etteivät ne palvele yrityksen ja sitä kautta markkinoinnin strategista suuntaa. 

Strategiasta markkinointisuunnitelmaksi: miten se tehdään

Mitä eroa on markkinointistrategialla ja markkinointisuunnitelmalla?

  • Markkinointistrategia antaa yrityksen markkinoinnille suuret linjat ja määrittää, mitä pitää tapahtua, jotta yrityksen strategisiin tavoitteisiin päästään. 
  • Markkinointisuunnitelma puolestaan kertoo, mitä markkinoinnissa tehdään ja millä aikataululla, jotta nämä asiat tapahtuvat. 

Otetaan esimerkki. 

Markkinointistrategiassa todetaan nykytila-analyysin perusteella, että tällä hetkellä yrityksen myynti sakkaa, koska asiakkaiden mielikuva ei vastaa sitä, mitä yritys tekee. 

Asiakkaat tulee siis saada tietoisiksi yrityksen osaamisesta ja tarjoamasta. 

Silloin markkinointisuunnitelmassa pureudutaan siihen, millaisilla kampanjoilla ja jatkuvan markkinoinnin toimenpiteillä mielikuva muutetaan. Tavoitteet ja mittarit määritetään niin, että niiden avulla voidaan seurata juuri tämän muutoksen toteutumista. 

Markkinointisuunnitelma tehdään usein tilikauden mittaiseksi niin, että toimenpiteet aikataulutetaan markkinoinnin vuosikelloon sesonkien, lanseerausten tai liiketoiminnan syklien mukaan. 

Markkinointisuunnitelman yhteydessä tehdään myös markkinoinnin budjetointi: kuinka paljon rahaa eri toimenpiteisiin on järkevä investoida niin, että toiminta on kaupallisesti kannattavaa ja voitollista. Markkinoinnin budjetoinnin tärkein tunnusluku onkin markkinoinnin ROI, eli return on investment – onhan markkinointi ja mainonta aina sijoitus tulevaisuuteen, eikä suinkaan pelkkä kuluerä. 

Mistä apua strategiseen markkinointiin ja markkinointisuunnitelman tekemiseen?

Markkinoijan tärkein strategisen markkinoinnin työkalu on liiketoimintasuunnitelma, ja sinne kirjatut tavoitteet. 

Tavoitteet, samoin kuin selkeät ratkaistavat pullonkaulat, auttavat priorisoimaan toimenipiteitä ja ohjaamaan resurssit – niin raha- kuin aikainvestoinnitkin – sinne, missä niistä on eniten hyötyä.

Jos haluat keskustella markkinointisuunnitelmasta tai vaikkapa markkinoinnin tavoitteiden tai mittareiden asettamisesta, varaa maksuton juttutuokio asiantuntijan kanssa. 

Kun olet valmis siirtymään markkinointistrategiasta markkinointisuunnitelman tekemiseen, ota valmis pohja käyttöösi! Se auttaa hahmottelemaan vuositason toimenpiteet yhteen näkymään, aina tavoitteista mediasuunnitelmaan asti. 

Lataa tästä! 

 

Lisämateriaalia strategisen markkinoinnin opiskeluun:

Markku Vierula: Löydä kilpailuetusi (kirja)
Philip Kotler: Muuttuva markkinointi (kirja)
Richard Rumelt: Good Strategy/Bad Strategy (kirja, englanniksi)
Coursera-palvelun maksuttomat verkkokurssit (englanniksi)

Tagit

Näkemyksiä Sisältömarkkinointi

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoman tuottama Yhteishyvä palkittiin vuoden asiakasmediana Editgaalassa

    Sanoman ja S-ryhmän välillä on tiivis strateginen kumppanuus, josta Yhteishyvän menestys on ollut tärkeä osa kokonaisuutta.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Mitalisadetta Native Advertising Awards -kilpailusta

    Kansainvälisen natiivimainonnan kilpailun Native Advertising Awardsin ehdokaslistalla oli kuusi työtä Sanomalta. Näistä viisi pokkasi palkinnon Kööpenhaminassa järjestetyssä tilaisuudessa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    11.5.2023
    Lue lisää
  • Kansainvälistä huomiota Sanoman sisältömarkkinoinnille

    Sanoman sisältömarkkinoinnin UPM:lle toteuttamat sisällöt ovat yltäneet arvostetun Digiday Content Marketing Awards -kilpailun shortlistalle kahdessa kategoriassa.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    5.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Mitä on sisältömarkkinointi — ja miksi sen tekeminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt?

    Kun ihmisten ostokäyttäytyminen muuttuu, myös markkinoinnin keinovalikoiman on muututtava. Sisältömarkkinointi tarjoaa merkityksellisen ja asiakkaita brändiin sitouttavan vaihtoehdon perinteisen “osta osta” -mainonnan rinnalle.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
    Sisällöntuottaja kuvaamassa uutta videota.
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland