Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.
29.9.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Jokaisella yrityksellä tulisi olla markkinointistrategia, joka kertoo, miten yritys hankkii uusia asiakkaita ja pitää asiakkaansa. Tässä jutussa avaamme perusasiat: saat pienen kertauksen siitä, mistä markkinoinnin strategia koostuu, mitä apua siitä on, ja miten sen perusteella tehdään markkinointisuunnitelma. Nappaa artikkelista esimerkkiä markkinointistrategiaasi sekä lukuvinkkejä jatko-opiskelua varten. 

Mikä on markkinointistrategia?

Markkinointistrategia on pitkän tähtäimen suunnitelma siihen, miten markkinointi auttaa yritystä saavuttamaan tavoitteensa. Yrityksen tavoitteet määritellään liiketoimintastrategiassa, ja markkinointistrategian onkin oltava tiiviissä linkissä sen kanssa.

Strategia määritetään tietylle ajanjaksolle; useimmiten strategiakausi kestää yhdestä kolmeen vuotta. Markkinointistrategiassa määritellään yrityksen nykytila, tavoite, johon halutaan mennä, sekä reitti (tarvittaessa vaihtoehtoiset reitit ja välietapit), jolla sinne uskotaan päästävän. 

Markkinointistrategian tärkein tehtävä on auttaa priorisoimaan ja suuntaamaan toimenpiteet niin, että ne auttavat pääsemään yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin. 

Jos liiketoiminta on alkuvaiheessa, voi tavoite olla esimerkiksi tietyn tunnettuusaseman tai top of mind -tilanteen (tuotteesi tai palvelusi nousee asiakkaan mieleen ensimmäisenä) saavuttaminen, tai uuden markkinan avaaminen vaikkapa seuraavan vuoden aikana. 

Strategian tavoitteet voivat liittyä myös asiakaspitoon tai tiettyjen tuotteiden tai palveluiden myynnin kasvattamiseen. 

Markkinointistrategian malli – mitä markkinointistrategia sisältää

Markkinointistrategia vetää yhteen yrityksen liiketoiminnan tavoitteet ja markkinoinnin tavoitteet. Markkinointistrategiassa määritellään markkinoinnin ja sillä saatavien tulosten 

  • Nykytila
  • Strategiakauden tavoitteet
  • Toimenpiteet, joita tekemällä tavoitteisiin päästään

Etenkin nykytila-analyysin eteen kannattaa tehdä huolellinen taustatyö. Perinpohjaisen tilannekartoituksen avulla löytyvät markkinoinnin pullonkaulat ja ne asiat, joihin on saatava muutos, jotta strategiakauden tavoitteet voisivat toteutua. 

Tutustu tutkimuksiin joita voit hyödyntää heti tai teettää räätälöidysti : 

  • kasvattaaksesi ymmärrystä asiakkaistasi ja kohderyhmästäsi
  • mainontasi vaikuttavuudesta
  • brändisi tunnettuudesta

Asiakasymmärrys ja insight

Markkinointistrategian tekeminen alkaa nykytilanteen analysoinnista

Markkinoinnin nykytila-analyysi sisältää katsauksen yrityksen tavoitteisiin, markkina-asemaan, asiakkaisiin ja mielikuvaan asiakkaiden mielessä – siis brändiin. 

Nykytila-analyysin tekemisessä kannattaa hyödyntää esimerkiksi

  • Asiakastutkimusta, esimerkiksi haastatteluin
  • Myyntidataa (sekä palveluiden käyttödataa, jos sellaista on saatavilla)
  • Dataa sekä mainonnan tuloksista että esim. verkkosivuston käytöstä
  • Myyjien ja asiakaspalvelijoiden kokemuksia asiakkaiden haasteista
  • Kilpailija- ja markkinatutkimusta

Nykytilanteen analyysin taustatiedoiksi kannattaa kirjata myös, millainen markkinoinnin budjetointimalli on nyt, millaisia resursseja markkinoinnin käytössä on (oma tiimi ja mahdolliset markkinoinnin kumppanit) ja paljonko markkinointiin investoidaan esimerkiksi vuosi- ja  kuukausitasolla. 

Tutustu myös seuraavaan artikkeliin:

Markkinoinnin tuloksia ja vaikutuksia liiketoimintaan tulee seurata. Markkinoinnin tunnuslukutaulukko kertoo, miten asetettuihin tavoitteisiin päästiin. Mitkä markkinoinnin toimenpiteet onnistuivat erityisen hyvin, menikö jokin vihkoon? Koosta yhteenveto, niin saat oppeja tulevaan.

Selkeät tavoitteet määrittävät markkinoinnin strategisen suunnan

Markkinoinnin tavoitteiden asettaminen ja jatkuva seuranta on strategisen markkinoinnin onnistumisen kulmakivi. Miltä markkinoinnin tulosten – markkina-aseman, asiakasmäärän ja mielikuvan – tulee näyttää strategiakauden päätteeksi? Strategiakauden tavoitteiden asettamisessa täytyy huomioida mm. se, miten mitattavia asetetut tavoitteet ovat – haluathan arvioida onnistumista sekä matkan varrella että kauden päättyessä.

Tavoitteiden mitattavuutta voi määrittää SMART-malin mukaan: malli on hyvä muistisääntö siihen, millaisia ovat hyvät markkinoinnin tavoitteet. 


Strategisen tavoiteasetannan SMART-malli

Hyvä tavoite on…

S – selkeä, eli määritelty ja rajattu
M – mitattava
A – aikaan sidottu
R – realistinen
T – tavoittelemisen arvoinen


 

Markkinointistrategia on tiekartta, jolla yritys kulkee nykytilasta tavoitteisiin

Markkinointistrategiassa määritellään reitit ja mahdollisuudet, joita yrityksen markkinoinnissa hyödynnetään strategiakauden tavoitteisiin pääsemiseksi. Markkinointistrategia on dokumentti muutoksista, joita täytyy tapahtua, jotta tavoitteet toteutuisivat. 

Strategiadokumenttiin kirjataankin usein kärkihankkeita tai must win battleja, “voitettavia taisteluita”, joiden avulla tavoitteisiin todennäköisesti tullaan pääsemään. 

Markkinointistrategian kärkihankkeet voivat liittyä esimerkiksi yrityksen kilpailuedun, positioinnin ja pääviestien kirkastamiseen, markkinoinnin ja myynnin yhteistyön parantamiseen, tai vaikkapa suoraan myyntiin tähtäävän mainonnan kehittämiseen. 

Pelkkä kärkihankkeiden tai suuntaviivojen kirjaaminen ei tietenkään riitä, vaan niiden on myös ohjattava arjen valintoja strategiakauden aikana. 

Markkinointistrategia auttaa priorisoimaan päivittäistä työtä

Joskus strategian noudattaminen vaatii rankkaakin priorisointia. Samalla se kuitenkin auttaa koko organisaatiota ymmärtämään, miksi valintoja tehdään. Kiinnostaviakin asioita kannattaa nimittäin jättää työpöydältä pois, jos käy ilmi, etteivät ne palvele yrityksen ja sitä kautta markkinoinnin strategista suuntaa. 

Tutustu markkinointistrategeihimme, joilta löytyy osaamista markkinoinnin vaikuttavuudesta ja tuloksellisuudesta, toimialojen liiketoimintalogiikoista ja trendeistä, verkkokaupasta sekä kuluttaja- ja asiakasymmärryksestä.

Strategiasta markkinointisuunnitelmaksi: miten se tehdään

Mitä eroa on markkinointistrategialla ja markkinointisuunnitelmalla?

  • Markkinointistrategia antaa yrityksen markkinoinnille suuret linjat ja määrittää, mitä pitää tapahtua, jotta yrityksen strategisiin tavoitteisiin päästään.
  • Markkinointisuunnitelma puolestaan kertoo, mitä markkinoinnissa tehdään ja millä aikataululla, jotta nämä asiat tapahtuvat.  

Otetaan esimerkki. 

Markkinointistrategiassa todetaan nykytila-analyysin perusteella, että tällä hetkellä yrityksen myynti sakkaa, koska asiakkaiden mielikuva ei vastaa sitä, mitä yritys tekee. 

Asiakkaat tulee siis saada tietoisiksi yrityksen osaamisesta ja tarjoamasta. 

Silloin markkinointisuunnitelmassa pureudutaan siihen, millaisilla kampanjoilla ja jatkuvan markkinoinnin toimenpiteillä mielikuva muutetaan. Tavoitteet ja mittarit määritetään niin, että niiden avulla voidaan seurata juuri tämän muutoksen toteutumista. 

Lue lisää markkinointisuunnitelman laatimisesta ja lataa ilmainen markkinoinnin vuosikellopohja

Markkinointisuunnitelma tehdään usein tilikauden mittaiseksi niin, että toimenpiteet aikataulutetaan markkinoinnin vuosikelloon sesonkien, lanseerausten tai liiketoiminnan syklien mukaan. 

Markkinointisuunnitelman yhteydessä tehdään myös markkinoinnin budjetointi: kuinka paljon rahaa eri toimenpiteisiin on järkevä investoida niin, että toiminta on kaupallisesti kannattavaa ja voitollista. Markkinoinnin budjetoinnin tärkein tunnusluku onkin markkinoinnin ROI, eli return on investment – onhan markkinointi ja mainonta aina sijoitus tulevaisuuteen, eikä suinkaan pelkkä kuluerä. 


Markkinointibudjetti määrittelee markkinoinnin tulevat investoinnit. Lue lisää, miten markkinointibudjetti laaditaan ja miten mainonta kannattaa budjetoida.

Markkinointibudjetti ja markkinointibudjetin laatiminen: näin onnistut


Mistä apua strategiseen markkinointiin ja markkinointisuunnitelman tekemiseen?

Markkinoijan tärkein strategisen markkinoinnin työkalu on liiketoimintasuunnitelma, ja sinne kirjatut tavoitteet. 

Tavoitteet, samoin kuin selkeät ratkaistavat pullonkaulat, auttavat priorisoimaan toimenpiteitä ja ohjaamaan resurssit – niin raha- kuin aikainvestoinnitkin – sinne, missä niistä on eniten hyötyä.

Lue vielä seuraavat kirjoitukset: 

  • Jos myynti ei kulje, syy on markkinoinnissa. Vai onko?
  • Kolme askelta toimivaan markkinointistrategiaan
  • Mitä meidän pitäisi ymmärtää käyttäytymiseen vaikuttamisesta?

Jos haluat keskustella markkinointisuunnitelmasta tai vaikkapa markkinoinnin tavoitteiden tai mittareiden asettamisesta tai budjetoinnista, varaa maksuton juttutuokio asiantuntijan kanssa. 

Kun olet valmis siirtymään markkinointistrategiasta markkinointisuunnitelman tekemiseen, ota valmis vuosikellopohja käyttöösi! Se auttaa hahmottelemaan vuositason toimenpiteet yhteen näkymään, aina tavoitteista mediasuunnitelmaan asti. 

Lataa vuosikellopohja 

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

    Mikä on brändi ja miten sitä rakennetaan kestävästi? Huomioi nämä seikat, kun rakennat tunnettuutta ja suunnittelet brändimainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland