Markkinoijan luottokumppanit asiakkaiden apuna
Markkinointistrategian rooli yrityksen menestyksen kannalta on keskeinen. Markkinointistrategia auttaa valitsemaan ja suuntaamaan toimenpiteet niin, että ne auttavat yrityksiä pääsemään liiketoiminnan tavoitteisiin.
Tällä hetkellä esimerkiksi kaupan alan toimijoita pohdituttaa muun muassa markkinoinnin vaikuttavuuden todentaminen sekä tarve panostaa vahvasti uudestaan brändimielikuvaan kovan hinta- ja tarjousviestinnän sijaan. Sisältöstrategian kirkastaminen vahvaan asiakasymmärrykseen nojaten on monella ajankohtaista.
Sanoman markkinointistrategit eivät ole rakentamassa asiakkaiden markkinointistrategiaa, mutta mielellään sparraavat ja haastavatkin sitä.
”Me Sanomalla tunnemme suomalaiset kuluttajat. Haluamme tuntea yhä paremmin myös asiakkaidemme liiketoiminnan, strategian, haasteet ja tulevaisuuden tavoitteet. Pystymme tätä kautta auttamaan asiakkaittamme menestymään entistä paremmin. Tavoitteenamme on olla luottokumppanina mukana rakentamassa yhteistä tulevaisuutta asiakkaidemme kanssa”, kuvaa tiimin vetäjä Matleena Lilja.
“Ymmärtämällä asiakkaidemme strategiaa paremmin, voimme myös tuoda juuri oikeita, vaikuttavia ja tuloksellisia yhteistyöehdotuksia tai ratkaisuja asiakkaalle hyödyntämällä Sanoman valtavaa tietomäärää suomalaisista kuluttajina ja mediankäyttäjinä eri toimialojen näkökulmasta”, hän jatkaa.
”Asiakkaat kaipaavat usein apua, tukea ja asiantuntevia näkemyksiä tuloksellisen markkinoinnin toteuttamiseen. Strategi-tiimimme on omistautunut vastaamaan tähän tarpeeseen ja tarjoamaan ratkaisuja, jotka tukevat yritysten menestystä”, Mia Lähdesalmi sanoo.
Markkinointistrategit kuuntelevat markkinoijan haasteita ja tavoitteita Sanoman näkökulmasta aivan uudella tavalla.
”Meidän roolissamme ei katsota seuraavaan kampanjaan, vaan pidemmälle horisonttiin. Autamme asiakkaita tekemään valintoja, jotka tuovat tuloksia pitkällä tähtäimellä”, Tiina Kosonen kertoo.
”Tuomme markkinoinnin suunnitteluun uusimmat tuulet myös kansainvälisiltä markkinoilta eri toimialoista. Tehtävänämme on imeä tietoa globaalisti ja suodattaa se asiakkaille ja Sanoman muille tiimeille”, toteaa Reetta Thurman.
Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä, jos koet tarvetta sparrailla markkinointistrategiasta.
Markkinointistrategit esittäytyvät:
Matleena Lilja
Kuka olet ja mistä tulet?
”Olen työskennellyt Sanomalla eri tehtävissä useita vuosia. Viimeiset vuodet olen toiminut myynnin johdon tehtävissä kaupan toimialan parissa. Viime keväänä sain mahdollisuuden kehittää omaa osaamistani ja hypätä vetämään uutta markkinointistrategien tiimiä.”
Mikä motivoi sinua?
Työssäni minua motivoi eniten keskustelu asiakkaidemme kanssa liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiasta ja sitä kautta syntyneet oivallukset, joilla voimme auttaa asiakkaitamme menestymään paremmin ja tuoda yhteistyöhömme uudenlaista kulmaa. Myös oman tiimini huippuasiantuntijoiden onnistumisen varmistaminen ja hyvä esihenkilötyö on lähellä sydäntä ja jatkuvasti omaa kehittymistä vaativa asia.”
Tiina Kosonen
Kuka olet ja mistä tulet?
”Minulla on analyyttinen mutta luova mieli. Olen tehnyt pitkään töitä asiakasymmärryksen parissa. Erityisesti olen linkittänyt asiakasymmärrystä ja siitä nostettavia insighteja laaja-alaisesti markkinoinnin ja liiketoiminnan suunnittelun tueksi. Lisäksi olen viimeiset vuodet tehnyt kehitystyötä esimerkiksi toimialaymmärryksen ja insightin kaupallistamisen parissa. Vahvuuteni ovat asiakastarpeen kuulemisessa, kokonaisuuksien hahmottamisessa ja sen kultaisen näkemyksen löytämisessä.”
Mikä motivoi sinua?
”Minua motivoi ehdottomasti eniten uudet oivallukset. On mahtavaa tajuta, että nyt löydettiin se kipupiste, joka on korjattava, ja ymmärtää, millä keinoilla se mahdollisesti onnistuu. Tässä vaiheessa on tyypillisesti tehtävä valintoja, joita pohjaan mutun sijaan dataan. Data on vain dataa, jos siitä ei muodosteta johtopäätösten kautta näkemyksiä.”
Mia Lähdesalmi
Kuka olet ja mistä tulet?
“Olen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittäjä, jolla on kokemusta erityisesti e-commercen, digin ja luovien palveluiden parista muodin, designin, lifestylen sekä investointipankkitoiminnan ja vähittäiskaupan aloilta. Kehitän verkkokaupan asiakasuskollisuutta ja myynnin kasvua palkitsevien kanta-asiakasohjelmien ja strategisten markkinoinnin ratkaisujen näkökulmasta. Viimeiset 5 vuotta työskentelin Zalandolla Berliinissä globaalin markkinoinnin strategiatyön parissa sekä kaupallistamassa asiakaslähtöisiä tuoteinnovaatioita. Lisäksi olen perustamassa omaa start-upia, joka keskittyy joogaan ja coachingiin auttaen ihmisiä tasapainottamaan työn ja henkilökohtaisen elämän.“
Mikä motivoi sinua?
“Minua inspiroi kasvu, innovaatio ja yrityksen omien vahvuuksien löytäminen ja hyödyntäminen erityisesti verkkokaupan alalla. Minua motivoi myös vahvojen kumppanuuksien luominen. Olen kiinnostunut kuluttajien tuntemisesta ja tunteiden merkityksestä osana markkinoinin strategiaa ja siitä, miten kohdennettu ja relevantti sisältö voi auttaa ja palvella ihmisiä vastuullisesta näkökulmasta. Innostun siitä, miten yrityksen tasapainoinen hyvinvointi heijastuu positiivisesti tuloksiin.”
Reetta Thurman
Kuka olet ja mistä tulet?
”Olen kokenut globaalin brändihallinnan, -kehityksen ja markkinointistrategian ammattilainen. Erityisosaamisenani on markkinoinnin vaikuttavuus ja suomalaiset kuluttajabrändit. Urani aikana olen työskennellyt muun muassa Fiskars Groupilla ja Kekkilä Groupilla. Olen tehnyt rooleja hankinnasta tuotehallintaan ja verkkokaupan kautta markkinointiin, eli voisi sanoa, että olen työskennellyt kaikkien markkinoinnin neljän P:n parissa. Olen päässyt rakentamaan ja vahvistamaan tunnettuja suomalaisia brändejä, luomaan tehokkaita markkinointistrategioita ja edistämään liiketoiminnan kasvua strategisen suunnittelun ja yhteistyön kautta.”
Mikä motivoi sinua?
”Minua motivoi menestyvät brändit. Olen tituleerannut itseäni brändinörtiksi, joten haluan auttaa suomalaisia brändejä tekemään oikeita asioita ja erottautumaan tekemisellään massasta yllätyksellisesti. Minua myös motivoi se mahdollisuus, että voisin osaltani olla nostamassa markkinointia suomalaisissa yrityksissä sen ansaitsemalle paikalle: tärkeimmäksi kasvun ajuriksi ja investoinniksi kulun sijaan. Seuraan markkinoinnin trendejä globaalisti ja haluan tuoda parhaita oppeja ja ideoita maailmalta Suomeen.”
Kuva: Mia Lähdesalmi, Tiina Kosonen, Matleena Lilja ja Reetta Thurman.
Katso myös:
Markkinointistrategia: opas markkinoinnin strategiseen suunnitteluun