Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.
11.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Ei tarvitse kuin hetki selata Helsingin Sanomia tai Kauppalehteä, niin on paljon todennäköisempää löytää juttu suomalaisen markkinalähtöisyyden sudenkuopista kuin loistavuudesta. Vastaavaa kriittistä keskustelua, jopa itseruoskintaa, on käyty myös vertailtaessa Suomea läntiseen naapuriimme Ruotsiin ja maan yritysten kykyyn tuottaa taloudellista lisäarvoa erityisesti kansainvälisillä markkinoilla.

Mutta mitä on tämä myyttinen markkinalähtöisyys, mitä se käytännössä tarkoittaa ja miksi tällä kaikella on väliä? Ja koska nämä surkuttelevat lehtiotsikot loppuvat?

Yksinkertaisesti ilmaistuna strategisena orientaationa markkinalähtöisillä yrityksillä on tuote- ja tuotantolähtöisyyden sijaan intohimoinen suhde asiakasarvon tuottamiseen. Markkinalähtöisyys ei kuitenkaan rajoitu pelkkään asiakaslähtöisyyteen, vaan sisältää myös kilpailijoiden läpivalaisun, datan valjastamisen kaiken tekemisen moottoriksi ja siilojen suoristamisen asiakasarvon tuottamisen tieltä. Markkinalähtöinen organisaatio tekee päätöksiä asiakkaasta ja markkinasta käsin, ei tuote- ja tuotantolähtöisten sisäisten prosessien ohjaamina. 

Jos yritys ottaa yllä olevan vakavasti, on sillä merkittäviä seurauksia kaikkeen tekemiseen. Kyseessä ei ole enempää eikä vähempää kuin transformaatio, jota markkinointitoiminto voi viedä systemaattisesti eteenpäin ja samalla nostaa koko toiminnon arvostusta ja asemaa. Markkinalähtöisyydellä on todistettu olevan selkeä positiivinen vaikutus yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn, mutta myös asiakastyytyväisyyteen, innovaatioiden kaupallistamiseen sekä ihmisten viihtyvyyteen ja motivaatioon. Markkinalähtöisyys myös itsessään parantaa yrityksen markkinointikyvykkyyksiä.

Tälle on helppo nyökkäillä, mutta toteutus vaatii enemmän kuin pari konsulttikalvoa. Hyvä uutinen kuitenkin on, että markkinalähtöisyyttä voi viedä eteenpäin ihan kuten mitä tahansa muuta johdon tärkeäksi kokemaa asiaa: 

1. Yrityksen johdon ja esihenkilötyön pitää vahvistaa markkinalähtöisyyttä omalla esimerkillään

Jos johto ei hengitä asiakasarvon tuottamista, ei sitä tee kukaan muukaan. Tärkeää on, että johto ei tällöin katso pelkkään peräpeiliin, vaan vahvistaa kulttuuria, jossa uusia asioita on mahdollista kokeilla turvallisesti ja kannustetusti. Johtamisella siis todellakin on väliä.

2. Koko yrityksen ja sen kaikkien toimintojen pitää nähdä asiakas bisneksen tärkeimpänä pääomana 

Asiakasarvon tuottaminen on liima, joka tuo organisaation eri funktiot ja toiminnot yhteen. Ilman tätä asiakastietoa ja -ymmärrystä ei jaeta, eikä sitä osata myöskään hyödyntää. Extraplussaa yritys saa siitä, että yhteiset tavoitteet vähentävät sisäisiä jännitteitä ja saavat ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen. 

3. Yrityksen toimintaa ohjaavan datan pitää ymmärtää monipuolisesti sekä nykyisyyttä että tulevaisuutta

Jokaisen organisaation pitää puhua dataa. Mutta ei pelkästään sitä mitä on jo tapahtunut, vaan myös sitä mitä voi tapahtua ja mistä yrityksen on mahdollista löytää uusia mahdollisuuksia. Osaisitko esimerkiksi itse ennakoida, mitkä olisivat omien asiakkaittesi latentteja, jopa tiedostamattomia tarpeita ja mihin suuntaan asiakkaasi arvostukset kulkevat?

4. Asioita ei voi tehdä norsunluutornista. Päätöksenteon tulee olla lähellä asiakasta 

Jos päätöksenteko on hidasta ja hierarkista, on asiakasrajapinnassa vaikea tehdä oikeita ja nimenomaan asiakkaalle arvoa tuottavia päätöksiä. Mitä enemmän portaita ja suljettua ovia organisaatio rakentaa, sen hitaampi ja kankeampi se on, ja sen todennäköisempää on myös oman navan tuijottelu asiakkaiden sijaan.

5. Kaikkea yllä mainittua voidaan edistää johtamisella ja käytännön rakenteilla, kuten palkkiojärjestelmillä

Yleensä sitä mitä mitataan ja palkitaan, organisaatio myös tuottaa. Joko teillä seurataan asiakasarvon tuottamista ja myös jaetaan tunnustuksia ja bonuksia siitä?

Oma veikkaukseni on, että kun kaikki viisi edellä kuvattua asiaa menee käytäntöön, loppuu myös voivottelu suomalaisen markkinalähtöisyyden tilasta. Ruvetaanko hommiin?

Kirjoittaja Emilia Lillberg on IPG Mediabrandsiin kuuluvan tutkimustoimisto Kuulas Helsingin vetäjä, asiakasymmärrysammattilainen, strategi ja liiketoimintajohtaja.

Lisää aiheesta: 

Neljä vinkkiä asiakasymmärryksen kasvattamiseen

Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland