Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä Effie merkitsee mainostajalle?

Toisin kuin monet markkinointiviestinnän luovaa suoritetta mittaavat kilpailut, Effie kiinnittää huomiota koko prosessiin ja sen taustalla olevaan ammattitaitoon, kirjoittaa Hartwallin Eeva Ignatius.
Effie Eeva Ingnatius
25.10.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Vaikka luova ratkaisu olisi kuinka fantastinen tahansa, se ei itsessään vielä kerro mitään kampanjan onnistumisesta, vaan onnistumisen arviointi vaatii koko taustatyön ja tulosten tuomisen läpinäkyväksi. Tuloksiltaan parhaimmat markkinointiviestinnän kampanjat ovat saumatonta yhteistyötä mainostajan ja toimiston välillä, joissa seuraavat kysymykset ovat ratkaistu ammattitaitoisesti:

Mitkä ovat kampanjan tavoitteet?

Lähtökohtaisesti markkinointiviestinnän kampanjat voi jakaa karkeasti kahtia: taktisiin lyhyen aikavälin nopeaa kasvua tuoviin ja strategisiin pidemmän aikavälin menestystä varmistaviin kampanjoihin.

Lyhyella aikavälillä pyritään saamaan muutos heti ja tulokset ovat nopeasti mitattavissa euroissa. Pidemmällä aikavälillä esimerkiksi vahvistetaan brändiä systemaattisesti halutussa kohderyhmässä, sillä mitä vahvempi brändi, sitä paremmalta strateginen pitkän aikavälin monivuotinen kasvu näyttää.

Parhaimmillaan etenkin isommat markkinointiviestinnän kampanjat tekevät samanaikaisesti molempia: tuovat sekä lyhyen aikavälin kasvua että rakentavat brändiä systemaattisesti haluttuun suuntaan. Tätä voi edesauttaa asettamalla kampanjoille tavoitteet jo lähtökohtaisesti kolmella eri tasolla:

  • liiketoiminnalliset tavoitteet (taktinen kasvu)
  • brändilliset tavoitteet (strateginen kasvu)
  • kampanjatavoitteet (kampanjan vaikutuksen todennus brändin kehitykseen kohderyhmässä)

Mistä kasvua haetaan?

Mitä paremmin ymmärretään, mistä kasvua haetaan, sitä paremmat edellytykset ovat onnistua. Lähtökohtaisesti kasvua voi hakea neljällä eri tavalla:

  • Penetraation kasvun kautta (uusia kuluttajia/käyttäjiä brändille)
  • Ostouseuden kasvun kautta (samat kuluttajat/käyttäjät ostavat useammin)
  • Kertaostoksen koon/määrän kautta
  • Hinnan kautta

On aivan eri asia antaa mainostoimistolle brief, että haemme myynnin kasvua, kuin että haemme myynnin kasvua esimerkiksi nuorissa aikuisissa, koska olemme huomanneet, että heidän keskuudessaan penetraatio on selvästi alhaisemmalla tasolla kuin muissa ikäryhmissä. Jälkimmäinen brief antaa huomattavasti selkeämmän hiekkalaatikon, jossa leikkiä, ja myös todennäköisemmät edellytykset kampanjan onnistumiselle.

Mikä on kantava insight ja miksi?

Kun on selvää, mistä kasvua haetaan, on kriittistä löytää hyvä insight. Insight on monesti vaikein palikka yhtälössä. Sen löytäminen helpottuu, kun pohjatyö on tehty hyvin.

Original Long Drinkin kanssa meillä oli kuusi vuotta sitten haaste: brändi oli vahva vain vanhemmassa kohderyhmässä, etenkin yli 50-vuotiaiden parissa, mutta se ei vedonnut juurikaan 20‒30-vuotiaisiin nuoriin aikuisiin. Kun asiaa tutkittiin tarkemmin, niin ymmärsimme, että nuoret eivät tienneet brändin historiaa ja sitä, että juuri Original Long Drink oli pannut alulle koko Suomen uniikin lonkerokategorian. Tästä johdimme insightin, että jos saisimme 20‒30-vuotiaat ymmärtämään, että on olemassa vain yksi aito lonkero ja se on Original Long Drink, niin todennäköisesti saisimme heidät valitsemaan meidän brändimme.

Millainen on luova ratkaisu?

Luovan ratkaisun tehtävänä on dramatisoida insightista johdettu kommunikoitava idea mahdollisimman yksinkertaisella tavalla. Mitä selkeämpi viesti on, sitä varmemmin se menee perille. Samalla luovaa ideaa arvioitaessa kannattaa myös miettiä sitouttaako ja puhututtaako se kohderyhmää: mitä enemmän siitä herää keskustelua, sitä paremmat tuloksetkin todennäköisesti ovat.

Brändinrakennuksen näkökulmasta luovan ratkaisun tulee myös olla linjassa sen kanssa, mihin suuntaan brändiä halutaan kehittää. Vahvistaako luova ratkaisu valittuja brändiattribuutteja niin, että brändi vahvistuu ja kehittyy haluttuun suuntaan?

Miten onnistumista mitataan?

Mittaaminen ja tuloksien ilmoittaminen on suhteutettava aina tavoitteisiin. Saatiinko aikaiseksi sitä mitä lähdettiin hakemaan? Jos esimerkiksi lähdettiin hakemaan penetraation kasvua nuorista aikuisista, niin silloin ei riitä yleistävä toteamus, että myynti on kasvanut, vaan pitäisi pystyä myös osoittamaan, että penetraatio on todella kasvanut kohderyhmän keskuudessa. Samalla tietenkin kiinnostaa, mitä on tapahtunut kokonaismyynnille ja brändille.

Effie-lomake uudistui ja tarkentui entisestään vuosi sitten. Tämän uudistetun lomakkeen ehdoton hieno puoli on se, että se ei oleta kampanjoiden tapahtuvan eristettyinä muusta maailmasta, vaan huomiota kiinnitetään entistä enemmän myös toimintaympäristöön ja sen eri muuttujiin. Väitänkin, että jo pelkän lomakkeen täyttäminen ja läpikäyminen tiimin kanssa on todella opettavaista ja auttaa kaikkien yhteisen ymmärryksen syntymistä ─ ja tätä kautta tekemään parempia kampanjoita tulevaisuudessa.

Kirjoittaja on kategoriamarkkinointijohtaja (lonkerot ja siiderit) Hartwallilla.

Tagit

Effie Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland