Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten pärjätä liikkuvan kuvan uudessa ajassa?

Ohjaaja Miikka Lommi vinkkaa viisi erottautumisen keinoa.
15.11.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Sanoman uusi mainosspotti viestittää: Mainostaja, tervetuloa liikkuvan kuvan uuteen aikaan. 

Spotin ohjaaja Miikka Lommi kiteyttää liikkuvan kuvan uuden ajan näin: 

”Liikkuva kuva ei ole pelkästään yhdessä paikassa, vaan tässä ajassa se on joka paikassa ja pirstaloitunut erilaisiin kestoihin ja formaatteihin. Sellainen tarinankerronta, johon joskus lineaaritelkkarissa totuttiin, on nyt hajallaan eri puolilla.”

Uusi aika on hänen mukaansa kiinnostava ja tuntematon, ja olemme kaikki sen äärellä. 

”Markkinoijien kannattaisi olla herkillä ja keskittyä siihen, että miettivät kenelle puhuvat ja tuoda omaa ääntä ja brändiä rohkeammin esiin. Pitkäkestoista brändin rakentamista näkee harvemmin nykyään. Olemme kaikki tottuneet näkemään kuvaa niin paljon, että mikä tahansa ei enää riitä. Erottuvuus ja oma ääni on yhä tärkeämpää.” 

Huomio täytyy ansaita

Lommi tuli aikoinaan alalle musiikkivideoiden ohjaajana. Hänen käsialaansa on muun muassa Bomfunk MC's -yhtyeen musiikkivideo Freestyler.

”Musiikkivideoilla ei ole valmista mainospaikkaa, joten huomio täytyy ansaita. Musiikkivideoita tekemällä olen oppinut sen, että mietin aina lähtökohtaisesti huomioarvoa.”

Mitkä ovat ne keinot, joilla pystyy erottautumaan? 

”Lähikuvat ihmisestä toimivat aina hyvin”, Lommi vastaa. ”Ihmistä kiinnostaa toinen ihminen. Tämä ei tule ikinä muuttumaan. Myös POV-kerronta, eli filmissä esiintyvän point of view, trendaa juuri nyt. Musiikin voima tuskin tulee ikinä katoamaan."

Hän kertoo, että Sanoman spotissa panostettiin paljon roolitukseen ja mukana oli paljon ihmisiä, joita ei ole aiemmin mainonnassa näkynyt.

Epätavallinen liikesuunta on myös hyvä erottautumisen keino. Freestyler-videossa Lommi hyödynsi aikoinaan takaperin ajettua kuvaa ja käyttää sitä aika ajoin töissään tehokeinona.  

Liikkuvaa katsotaan yhtä enemmän ilman ääntä, mikä vaikuttaa Lommin mukaan mainosspottien tekemiseen tosi paljon. 

”Ei kannata lähteä maalailemaan laajoja esittelykuvia. Se saa swaippaamaan aika nopeasti pois. Suosittelisin miettimään erilaisia kuvakikkoja, esimerkiksi väärinpäin kulkevia tai ylösalaisia käännettyjä kuvia. Esimerkiksi Arlan mainoksessa on ylösalaisin oleva lapsi. Hauska kuva kiinnittää heti huomion ja toimii mykkänäkin todella hyvin. Tarina on varmasti aina tärkeä, mutta tärkeää on myös kohtausten ja tilanteiden esittely lähikuvilla.” 

Viides huomion herättämisen kikka on aito tunnereaktio. 

”Toivoisin, että tunnepuolella uskallettaisiin mainonnassa näyttää tunteiden koko kirjo. Maailman tilanne on mikä on ja iloa tarvitaan, mutta kaikesta ei tarvitse koko ajan puhua pelkästään hymyillen.” 

Uusia trendejä omalla ajattelulla

Mainonta on Lommin harmiksi tasapäistynyt ja kaikki näyttää aika lailla samalta. Trendien seuraamisessa on sellainen ikävä juttu, että silloin ollaan välttämättä jo vähän myöhässä. Uusia trendejä voi luoda omalla ajattelulla ja havainnoilla maailmasta. 

”Tätä voivat tehdä kaikki, jotka ostavat mainontaa tai tekevät sitä.” 

Oma ajattelu ja näkö häviävät, kun aletaan peesata liikaa. 

”Välillä tuntuu, että mainonta menee eri suuntaan mihin sen toivoisi menevän.” 

Mikka Lommin suosikki viimeaikaisista mainosfilmeistä on Pågenin mainossarja. 

”Tykkään siitä siksi, että se ottaa kantaa tähän aikaan. Se on hauskasti tehty ja tarpeeksi koominen.”

Entä omista töistä? 

”Olet niin hyvä kuin sun viimeisin työ. Tämä Sanoman filmi on tosi hieno. Se on uusi suosikkini. Se on myös tosi uuden näköinen mainos ja avaa hienosti uutta aikakautta. Jos pitää valita joku muukin, niin valinta on Kodin Kuvalehden mainos. Mainoksen tarina on tosi ja tekotapa sekatekniikka, joka tekee siitä kaikista muista erottuvan mainosvilinässä. Toivoisin, että mainonnassa tultaisiin näkemään paljon uusia, tavallisia ja kaiken näköisiä, myös väsyneitä kasvoja. Siltähän me ihmiset yleensä näytämme.”

Miikka Lommi
Kuva: Risto Vauras

Mainostaja, tervetuloa liikkuvan kuvan uuteen aikaan! 

 

Katso spotti alta: 

Lisää aiheesta: 

Liikkuvan kuvan uusi aika

Tagit

Näkemyksiä TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland