Miten pärjätä liikkuvan kuvan uudessa ajassa?
Sanoman uusi mainosspotti viestittää: Mainostaja, tervetuloa liikkuvan kuvan uuteen aikaan.
Spotin ohjaaja Miikka Lommi kiteyttää liikkuvan kuvan uuden ajan näin:
”Liikkuva kuva ei ole pelkästään yhdessä paikassa, vaan tässä ajassa se on joka paikassa ja pirstaloitunut erilaisiin kestoihin ja formaatteihin. Sellainen tarinankerronta, johon joskus lineaaritelkkarissa totuttiin, on nyt hajallaan eri puolilla.”
Uusi aika on hänen mukaansa kiinnostava ja tuntematon, ja olemme kaikki sen äärellä.
”Markkinoijien kannattaisi olla herkillä ja keskittyä siihen, että miettivät kenelle puhuvat ja tuoda omaa ääntä ja brändiä rohkeammin esiin. Pitkäkestoista brändin rakentamista näkee harvemmin nykyään. Olemme kaikki tottuneet näkemään kuvaa niin paljon, että mikä tahansa ei enää riitä. Erottuvuus ja oma ääni on yhä tärkeämpää.”
Huomio täytyy ansaita
Lommi tuli aikoinaan alalle musiikkivideoiden ohjaajana. Hänen käsialaansa on muun muassa Bomfunk MC's -yhtyeen musiikkivideo Freestyler.
”Musiikkivideoilla ei ole valmista mainospaikkaa, joten huomio täytyy ansaita. Musiikkivideoita tekemällä olen oppinut sen, että mietin aina lähtökohtaisesti huomioarvoa.”
Mitkä ovat ne keinot, joilla pystyy erottautumaan?
”Lähikuvat ihmisestä toimivat aina hyvin”, Lommi vastaa. ”Ihmistä kiinnostaa toinen ihminen. Tämä ei tule ikinä muuttumaan. Myös POV-kerronta, eli filmissä esiintyvän point of view, trendaa juuri nyt. Musiikin voima tuskin tulee ikinä katoamaan."
Hän kertoo, että Sanoman spotissa panostettiin paljon roolitukseen ja mukana oli paljon ihmisiä, joita ei ole aiemmin mainonnassa näkynyt.
Epätavallinen liikesuunta on myös hyvä erottautumisen keino. Freestyler-videossa Lommi hyödynsi aikoinaan takaperin ajettua kuvaa ja käyttää sitä aika ajoin töissään tehokeinona.
Liikkuvaa katsotaan yhtä enemmän ilman ääntä, mikä vaikuttaa Lommin mukaan mainosspottien tekemiseen tosi paljon.
”Ei kannata lähteä maalailemaan laajoja esittelykuvia. Se saa swaippaamaan aika nopeasti pois. Suosittelisin miettimään erilaisia kuvakikkoja, esimerkiksi väärinpäin kulkevia tai ylösalaisia käännettyjä kuvia. Esimerkiksi Arlan mainoksessa on ylösalaisin oleva lapsi. Hauska kuva kiinnittää heti huomion ja toimii mykkänäkin todella hyvin. Tarina on varmasti aina tärkeä, mutta tärkeää on myös kohtausten ja tilanteiden esittely lähikuvilla.”
Viides huomion herättämisen kikka on aito tunnereaktio.
”Toivoisin, että tunnepuolella uskallettaisiin mainonnassa näyttää tunteiden koko kirjo. Maailman tilanne on mikä on ja iloa tarvitaan, mutta kaikesta ei tarvitse koko ajan puhua pelkästään hymyillen.”
Uusia trendejä omalla ajattelulla
Mainonta on Lommin harmiksi tasapäistynyt ja kaikki näyttää aika lailla samalta. Trendien seuraamisessa on sellainen ikävä juttu, että silloin ollaan välttämättä jo vähän myöhässä. Uusia trendejä voi luoda omalla ajattelulla ja havainnoilla maailmasta.
”Tätä voivat tehdä kaikki, jotka ostavat mainontaa tai tekevät sitä.”
Oma ajattelu ja näkö häviävät, kun aletaan peesata liikaa.
”Välillä tuntuu, että mainonta menee eri suuntaan mihin sen toivoisi menevän.”
Mikka Lommin suosikki viimeaikaisista mainosfilmeistä on Pågenin mainossarja.
”Tykkään siitä siksi, että se ottaa kantaa tähän aikaan. Se on hauskasti tehty ja tarpeeksi koominen.”
Entä omista töistä?
”Olet niin hyvä kuin sun viimeisin työ. Tämä Sanoman filmi on tosi hieno. Se on uusi suosikkini. Se on myös tosi uuden näköinen mainos ja avaa hienosti uutta aikakautta. Jos pitää valita joku muukin, niin valinta on Kodin Kuvalehden mainos. Mainoksen tarina on tosi ja tekotapa sekatekniikka, joka tekee siitä kaikista muista erottuvan mainosvilinässä. Toivoisin, että mainonnassa tultaisiin näkemään paljon uusia, tavallisia ja kaiken näköisiä, myös väsyneitä kasvoja. Siltähän me ihmiset yleensä näytämme.”
Miikka Lommi
Kuva: Risto Vauras
Mainostaja, tervetuloa liikkuvan kuvan uuteen aikaan!
Katso spotti alta:
Lisää aiheesta: