Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin teet hyvän display-mainoksen

Miten tehdään hyvä display-mainos, joka herättää huomion ja houkuttelee klikkaamaan? Keräsimme yhteen asiantuntijan konkreettiset vinkit, joita noudattamalla teet erottuvia ja vaikuttavia display-mainoksia.
14.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Käytä vähän tekstiä ja muotoile selkeä viesti

Etenkin bannerimuotoiset mainokset ovat pinta-alaltaan suhteellisen pieniä, joten niihin ei kannata ahtaa liikaa tekstiä. Teksti kannattaa myös asetella ja strukturoida mahdollisimman selkeästi. Yleensä display-mainonnassa toimivat parhaiten selkeät ja yksinkertaiset bannerit, joista käy nopeasti vilkaisemalla selville, mitä mainostetaan.

Mainoksesta on hyvä käydä ilmi myös selkeä tuote- tai palvelulupaus, joka houkuttelee klikkaamaan mainosta. Pitäydy yhdessä mainoksessa vain yhdessä viestissä ja lupauksessa. Näin lukija ymmärtää helposti, mikä mainoksen juju on ja miksi sitä kannattaa klikata.

Sanoma Ad Managerilla tehtävät display-mainokset sisältävät bannerin lisäksi myös lyhyen otsikkotekstin sekä CTA- ja linkkitekstin. Tuotenosto sisältää näiden lisäksi myös mahdollisuuden lyhyeen tuotekuvaukseen. Mainoksen tekstejä suunnitellessa kannattaakin hyödyntää tehokkaasti myös nämä mahdollisuudet lisätietojen antamiseen.
 

Suunnittele mainokseen selkeä visuaalinen ilme

Mieti tarkkaan, mikä visuaalinen elementti saa katseen kiinnittymään. Katseen kiinnittävä asia voi olla esimerkiksi selkeä CTA-nappi, joka sisältää lupauksen vaikkapa alennuksesta. Käytä yritysilmettäsi ja brändivärejä hyödyksi mainoksen värimaailmassa, jotta mainos yhdistyy visuaalisesti juuri sinun palveluihisi.

Kokeile rohkeasti myös erilaisia sommitteluita ja kuvia. Olemme jo niin tottuneita mainoksiin, että vain selkeästi erottuvilla ratkaisuilla on mahdollista kiinnittää huomio ja jäädä mieleen. Vältä kuitenkin liikaa yksityiskohtia ja sävyjä sisältävien kuvien käyttöä. Ne tekevät mainoksesta levottoman.

Mainoksia suunnitellessa kannattaa myös miettiä, miltä lopputuotos näyttää eri laitteilla katsottaessa: onhan mainoksesi selkeä sekä mobiililaitteella että tietokoneen ruudulla? Jos teet samalla viestikärjellä useita erimallisia display-mainoksia, mieti kuvan rajausta ja tekstien kokoa suhteessa käytössä olevaan mainospinta-alaan. Mobiililaitteessa näkyvässä mainoksessa elementtien on hyvä olla suurempikokoisia kuin tietokoneella katsottavassa paraatimainoksessa. Muista käyttää myös tarpeeksi isoa fonttikokoa ja helposti luettavaa fonttia. Liian ohuet kirjasintyypit näkyvät mainoksessa huonosti.

Vinkki: Kevyt kotikutoisuus ei välttämättä haittaa. Tärkeintä on muistaa pysytellä selkeässä ilmaisussa ja välttää ahtamasta käytössä olevaa kuva-alaa liian täyteen.

Videomainonta on yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista. Jos haluat kokeilla videomainontaa lue viisi syytä tehdä videomainontaa – ja vinkit siinä onnistumiseen.

Ohjaa oikeaan paikkaan ja pidä mielessä mainonnan rajoitukset

Varmista, että verkkosivustoltasi löytyvät juuri ne asiat, jotka display-mainoksessa mainitaan. Sisältöjen, joihin mainoksesta ohjataan, tulee siis vastata mainoksen sisältöä. Kannattaa olla tarkkana, että mainoksen lupaus lunastetaan sivulla, jonne asiakas päätyy mainosta klikatessaan.

Pidä mielessä myös rajoitukset, jotka asettavat mainossisällöille erilaisia reunaehtoja. Jos et käytä mainoksessa omaa kuvaasi, sinulla on oltava lupa kuvan julkaisuun. Muista kuvaa valitessa siis tarkastaa tekijänoikeudet. Display-mainoksesta, kuten kaikista muistakin mainoksista, on käytävä selkeästi ilmi, että kyseessä on mainos. Myös mainostavan yrityksen nimen tulee olla selkeästi esillä.

Kun pidät mielessä nämä vinkit, voit helposti startata display-mainonnan tekemisen esimerkiksi Sanoma Ad Managerin avulla! Jos kaipaat vielä lisätietoa esimerkiksi kampanjasuunnittelusta, käy lataamassa display-mainonnan oppaamme, joka auttaa mainonnan suunnittelussa alkuun.

Blogin vinkit antoi Visual Designer Susanna Lehmusvaara.

Tagit

Ad Manager Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland