Näin teet hyvän display-mainoksen
Käytä vähän tekstiä ja muotoile selkeä viesti
Etenkin bannerimuotoiset mainokset ovat pinta-alaltaan suhteellisen pieniä, joten niihin ei kannata ahtaa liikaa tekstiä. Teksti kannattaa myös asetella ja strukturoida mahdollisimman selkeästi. Yleensä display-mainonnassa toimivat parhaiten selkeät ja yksinkertaiset bannerit, joista käy nopeasti vilkaisemalla selville, mitä mainostetaan.
Mainoksesta on hyvä käydä ilmi myös selkeä tuote- tai palvelulupaus, joka houkuttelee klikkaamaan mainosta. Pitäydy yhdessä mainoksessa vain yhdessä viestissä ja lupauksessa. Näin lukija ymmärtää helposti, mikä mainoksen juju on ja miksi sitä kannattaa klikata.
Sanoma Ad Managerilla tehtävät display-mainokset sisältävät bannerin lisäksi myös lyhyen otsikkotekstin sekä CTA- ja linkkitekstin. Tuotenosto sisältää näiden lisäksi myös mahdollisuuden lyhyeen tuotekuvaukseen. Mainoksen tekstejä suunnitellessa kannattaakin hyödyntää tehokkaasti myös nämä mahdollisuudet lisätietojen antamiseen.
Suunnittele mainokseen selkeä visuaalinen ilme
Mieti tarkkaan, mikä visuaalinen elementti saa katseen kiinnittymään. Katseen kiinnittävä asia voi olla esimerkiksi selkeä CTA-nappi, joka sisältää lupauksen vaikkapa alennuksesta. Käytä yritysilmettäsi ja brändivärejä hyödyksi mainoksen värimaailmassa, jotta mainos yhdistyy visuaalisesti juuri sinun palveluihisi.
Kokeile rohkeasti myös erilaisia sommitteluita ja kuvia. Olemme jo niin tottuneita mainoksiin, että vain selkeästi erottuvilla ratkaisuilla on mahdollista kiinnittää huomio ja jäädä mieleen. Vältä kuitenkin liikaa yksityiskohtia ja sävyjä sisältävien kuvien käyttöä. Ne tekevät mainoksesta levottoman.
Mainoksia suunnitellessa kannattaa myös miettiä, miltä lopputuotos näyttää eri laitteilla katsottaessa: onhan mainoksesi selkeä sekä mobiililaitteella että tietokoneen ruudulla? Jos teet samalla viestikärjellä useita erimallisia display-mainoksia, mieti kuvan rajausta ja tekstien kokoa suhteessa käytössä olevaan mainospinta-alaan. Mobiililaitteessa näkyvässä mainoksessa elementtien on hyvä olla suurempikokoisia kuin tietokoneella katsottavassa paraatimainoksessa. Muista käyttää myös tarpeeksi isoa fonttikokoa ja helposti luettavaa fonttia. Liian ohuet kirjasintyypit näkyvät mainoksessa huonosti.
Vinkki: Kevyt kotikutoisuus ei välttämättä haittaa. Tärkeintä on muistaa pysytellä selkeässä ilmaisussa ja välttää ahtamasta käytössä olevaa kuva-alaa liian täyteen.
Videomainonta on yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista. Jos haluat kokeilla videomainontaa lue viisi syytä tehdä videomainontaa – ja vinkit siinä onnistumiseen.
Ohjaa oikeaan paikkaan ja pidä mielessä mainonnan rajoitukset
Varmista, että verkkosivustoltasi löytyvät juuri ne asiat, jotka display-mainoksessa mainitaan. Sisältöjen, joihin mainoksesta ohjataan, tulee siis vastata mainoksen sisältöä. Kannattaa olla tarkkana, että mainoksen lupaus lunastetaan sivulla, jonne asiakas päätyy mainosta klikatessaan.
Pidä mielessä myös rajoitukset, jotka asettavat mainossisällöille erilaisia reunaehtoja. Jos et käytä mainoksessa omaa kuvaasi, sinulla on oltava lupa kuvan julkaisuun. Muista kuvaa valitessa siis tarkastaa tekijänoikeudet. Display-mainoksesta, kuten kaikista muistakin mainoksista, on käytävä selkeästi ilmi, että kyseessä on mainos. Myös mainostavan yrityksen nimen tulee olla selkeästi esillä.
Kun pidät mielessä nämä vinkit, voit helposti startata display-mainonnan tekemisen esimerkiksi Sanoma Ad Managerin avulla! Jos kaipaat vielä lisätietoa esimerkiksi kampanjasuunnittelusta, käy lataamassa display-mainonnan oppaamme, joka auttaa mainonnan suunnittelussa alkuun.
Blogin vinkit antoi Visual Designer Susanna Lehmusvaara.