Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Oletko aina mitannut digimarkkinointia väärin?

Digimarkkinoinnin mittaaminen on liian helppoa ja siksi sen vaikuttavuutta mitataan kerta toisensa jälkeen väärin, Omnicom Media Groupin Teemu Neiglick väittää. Teemua haastatteli Aina tulee sanomista LIVE -webinaarissa Jaakko Kuivalainen.
Webinaari artikkelikuva Jaakko Kuivalainen ja Teemu Neiglick.jpg
26.11.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Digimarkkinointia on perinteisesti tutkittu käyttäytymispolkuja seuraamalla. Kun 3. osapuolen evästeet poistuvat, näiden polkujen seuraaminen ei ole enää mahdollista.

Teemu Neiglickin mukaan digimarkkinoinnin mittaamisen ongelma on, että siinä ei huomioida normaalisti tulevaa myyntiä eikä muuta markkinointia. Jos nämä jätetään huomiotta, kokonaiskuvaa ei pysty muodostamaan.

Markkinoinnin vaikuttavuutta on mitattu vuosikymmeniä erilaisilla ennustemalleilla.

”Nyt kun ennustemallit ja datamassojen analyysit tulevat pakostakin digimarkkinoinnin pariin, niin paljastuu aika merkittäviä eroja siitä, miten olemme uskoneet digimarkkinoinnin toimivan ja miten se aidosti toimii”, Neiglick sanoo.

Käyttäytymispolun seuranta ei kerro Neiglickin mukaan mitään digimarkkinoinnin vaikuttavuudesta.

”Vanha sanonta ’Sitä saa mitä mittaa’ pitää ehdottomasti paikkansa.”

3. osapuolen keksien poistuessa tilalle täytyy kehittää uusia mittaamistapoja.

OMG:ssa on mitattu digimarkkinointia itseoppivilla aikasarjamalleilla datamassoista. Mittaustavassa haetaan korrelaatiota näkyvyyteen ja toivottuun lopputulokseen. Toinen tutkimusmetodi on paneelidata, jossa tutkitaan silmänliikekameroilla mitä ihmiset huomaavat.

”Digimarkkinoinnin vaikuttavuuden näkökulmasta yksi haastavimpia asioita on, että sen huomaaminen on tosi heikkoa. Jos ymmärrämme, miten saamme parannettua digimarkkinoinnin huomaamista, sillä on iso tosi merkitys mainonnan vaikuttavuuteen.”

Tehokkaimmin digimarkkinointi huomataan Neiglickin mukaan aamuisin kello 7‒9 välillä.

”Mainonta huomataan yli 30 % paremmin, kun kohtaaminen tapahtuu aamun tunteina.”

Formaatit kannattaa asemoida hyvin sisällön yhteyteen sopiviksi. On myös paljon medioita, joissa käyttäytyminen on opittua. On opittu, missä on mainontaa ja miten median sisältöä kulutetaan. Tämä vaikeuttaa mainonnan viestin välittymistä.

”Sisällöistä ylivoimaisesti tehokkain on liikkuva kuva. Sen käytöllä on suora yhteys parempaan huomaamiseen”, Neiglick vinkkaa.

Digimarkkinoinnissa muistijäljen aikaansaaminen vaatii toistoa, viestien variointia ja tarinan kerronnan osaamista.

”Re-markkinointi ei tunnu toimivan ollenkaan. Mallinnuksen mukaan näyttää siltä, että se on hyvinkin turhaa myynnin näkökulmasta.”

Hakukoneissa suurin osa budjetista menee olemassa olevien asiakkaiden aktivointiin.

”Eli myynti olisi tapahtunut joka tapauksessa. Kannattaa optimoida uusasiakashankinnan puolta”, Neiglick neuvoo.

Mittaaminen kannattaa laittaa kuntoon, sillä evästeet ovat jo pitkälti poistuneet ja käyttäjien hyväksyntää on koko ajan vaikeampi saada.

Myös sisältöihin kannattaa panostaa.

”Näemme keskimäärin ihan luokatonta digimarkkinointia. Huonot sisällöt ovat huonoja investointeja.”

Mainonnan räätälöitävyyttä hyödynnetään edelleen aika vähän.

”Räätälöintiin on saatavilla erilaisia työkaluja, joilla voit personoida samasta sisällöstä erilaisia versioita. Niiden käyttö on mallintamisen näkökulmasta selkeästi tehokasta.”

Hakuun käytetyt investoinnit on syytä laittaa oikeaan balanssiin.

”Haussa saa ensimmäisenä todennäköisesti ROIta parannettua. Hakuun tuhlataan meidän kokemuksemme mukaan eniten rahaa.”

Neiglickin mukaan nyt jos koskaan on hyvä panostaa oman asiakaskannan kerryttämiseen.

”Se on keksien jälkeisessä maailmassa asia, johon kannattaa investoida.”

Digimarkkinointiin päätee ihan samalla tavalla normaalit vaikuttamisen pelisäännöt.

”Keksien poistumisen aiheuttama murros vie meitä hyvään suuntaan. Joudumme aidosti miettimään, mikä vaikuttaa ja mikä ei, ja mistä se johtuu”, Neiglick summaa.  

Katso keskustelu kokonaisuudessaan

Tagit

Digiratkaisut Evästemuutos

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland