Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Pienen maan pienet budjetit eivät ole suurin este luovuudelle

Mitä saammekaan aikaiseksi, kun rimpuilemme vielä enemmän irti luovuuttamme nakertavasta itsevarmuuden puutteesta​​​​​​​, pohtii Anssi Järvinen.
Anssi Järvinen Effie
3.10.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

”Tiedän, että suuri budjetti ei tuo onnea, mutta itken mieluummin kuvausryhmän kanssa Etelä-Afrikassa kuin kännykkäkamera kädessäni Keravalla.”

Olet oikeassa. Ranskalainen kirjailija Françoise Sagan (1935–2004) ei puhunut kuvausryhmästä eikä Etelä-Afrikasta saati Keravasta. Hän sanoi tietävänsä, että raha ei tuo onnea, mutta Jaguarissa itkeminen on houkuttelevampaa kuin pillittäminen ruuhkabussissa.

Kuolematon aforismi muotoutui ajatuksissani oheisen kaltaiseksi kesäkuussa 2013. Minulla oli silloin suuri ilo ja kunnia olla tuomaroimassa Euroopan tehokkaimpia kampanjoita ainoana pohjoismaisena Grand Juryn jäsenenä Euro Effie -finaalissa Brysselissä.

Kun tuomaristomme eteni arvostelutoimissaan kansainväliseen Small budget -kategoriaan, päätuomari Georges-Edouard Dias, L’Orealin entinen Head of Digital, evästi tuomaristoa. Hän painotti, että meidän piti pitää kirkkaana mielissämme kategorian töitä arvioidessamme, että kyseessä ovat pienien – lähestulkoon olemattomien – budjettien työt.

Tartuimme toimeen ja ilokseni havaitsin: pienten budjettien kategoria oli ehkäpä antoisinta tuomaroitavaa. Tuntui siltä, että mitä pienempi budjetti, sitä kirkkaampi piti ajatuksen olla, jotta kampanja pärjäisi.

Näin suomalaisen korvissa small budget -rajaus kuulosti kylläkin vähän hassulta. Kyseisten suolarahoilla toteutettujen entryjen budjettien piti olla alle viisi miljoonaa euroa.

Brysselin kokemus muistui mieleeni, kun perehdyin vastikään julkistettuun suomalaisten luovaa suorituskykyä arvioivaan Luova työelämä 2030 -raporttiin.

Raportin mukaan suurin este meidän suomalaisten luovuudelle ei ole pienen maan pienet budjetit. Suurin haasteemme on kollektiivinen itsevarmuuden puute. Ja juuri sitä me tarvitsemme luovien aatostemme taistelemiseksi ajatuksien tasolta toteutukseen saakka. Olemme vähän arkoja, emme halua poiketa joukosta, vihastuttaa muita. Emme tohdi heittäytyä, laittaa itseämme likoon ideoidemme puolesta.

Raportin mieluisa havainto on, että meidän suomalaisten luovuuden suurin potentiaali on uteliaisuudessa ja oppimishalussamme. Haluamme oppia uutta, katsoa maailmaa ahnain silmin. Haluamme kokea ja soveltaa kokemaamme. Haluamme muodostaa näkemyksiä. Ja olemme siinä hyviä.

Vai mitä sanot esimerkiksi näistä viime vuosien Effie-voittajista: tuotekehityksen ja markkinoinnin rajoja nerokkaasti rikkova Prisman Antti Tapani. Tai itseironiasta ammentava Hartwallin Vuoden harmain päivä. Tai yhäkin hätkähdyttävän ajankohtainen Hesarin Land of Free Press. Kaikki kansainvälisen vertailun kestäviä esimerkkejä kirkkaasta ajattelusta ja ajattelun mukaisesta brändien johdonmukaisesta, terävästä ja ennakkoluulottomasta käyttäytymisestä.

Jo nyt teemme vähäväkisessä maassamme kansainvälisesti katsoen lähes olemattomilla budjeteilla edellä mainittujen kaltaisia huikeita markkinointiviestinnällisiä suorituksia. Mitä saammekaan aikaiseksi, kun rimpuilemme vielä enemmän irti luovuuttamme nakertavasta itsevarmuuden puutteesta ja uskallamme rakentaa brändeistämme vahvoja ja omintakeisia persoonallisuuksia. Sellaisia, jotka rohkenevat erottua, tulla huomatuiksi ja näin myös haluttaviksi.

Sillä juuri omintakeisia, rohkeita sekä erottuvia ja siksi tuloksellisia töitä haluan nähdä palkittavan Effie-gaalassa ensi helmikuussa. Ja sitten vähän myöhemmin Euro Effie -gaalassa. Missä ikinä se sitten ensi vuonna juhlitaankaan.

Siihen meillä on hyvät mahdollisuudet.

Kirjoittaja on kolumnisti, copywriter, bränditerapeutti ja Suomen markkinointiliiton hallituksen jäsen.

Tagit

Effie Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland