Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Rahankäytön henkiset vuodenajat 2022 ja kurkistus vuoteen 2023

Elämme töyssyisiä aikoja. Kuluttaminen pomppii kvartaaleittain, mutta yritykset toimivat pitkäjänteisesti. Ennen oli päinvastoin, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.
14.12.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Valtiovarainministeriö ja suomalaiset ovat luottavaisia siihen, että työllisyystilanne pysyy hyvänä seuraavat kaksi vuottakin. Inflaation ostovoimaa nakertavan hampaan odotetaan tylsistyvän loppukeväästä. Erilaiset pomput jatkuvat, mutta talouden pitkän aikavälin vakauteen uskotaan.       

Viime vuosien pomppukelit olivat niin rajuja, ettei lyhyitä talousnousuja jatkuvan sahauksen keskeltä arjessa erottanut. Arkityötuntien ja viikonlopun välinen erokin on kovasti liudentunut etätyön voimalla.

Murheellisten onnellisten maassa on tapahtunut iso muutos suhtautumisessa tulevaisuuteen.  Suomalaiset ovat vihdoin alkaneet toivoa, että seuraava vuosi EI olisi samakaltainen kuin edellinen. Turvallisuutta rakastavien suomalaisten toive oli parikymmentä vuotta edellisen vuoden kaksoissisar (ja terveyttä läheisille). Toive paremmasta on askel oikeaan suuntaan. Niinä vuosikymmeninä talous kasvoi reippaasti, ja suomalaiset eivät ainoastaan toivoneet parempaa vaan uskoivat vakaasti, että maailma ja Suomi muuttuu koko ajan paremmaksi. Sitä kohti taas.

Henkiset vuodenajat vuonna 2022 olivat korona, Nato-hakemus, elämyskesä ja kriisitietoinen syksy.

Uskon, että myös vuodesta 2023 tulee ainakin neljän erilaisen mentaalisen jakson vuosi kulutuksen osalta.

Vuosi 2022 alkoi koronakuukaudella, jolloin palvelukulutus oli kolmanneksen pakkasella. Kevät 2022 jännitettiin Nato-kupongin jättämistä. Kuluttaminen normalisoitui polttoaineen ja ruoan inflaatiohuolista huolimatta.

Kesällä suomalaiset maksoivat takaisin elämysvelkaansa ja käyttivät rahaa poikkeuksellisella innolla tapahtumiin, ravintoloihin ja ulkomaanmatkailuun, vaikka ostovoima jo laski.

Lomilta töihin paluu alkoi keskustelulla pääministerin bileistä ja Loirista, mutta kuningatar Elisabethin kuoleman jälkeen olemme syyskuusta alkaen keskittyneet vieläkin hartaammista ja isommista aiheista keskusteluun. Syksy 2022 oli energiavetoisen kriisitietoisuuden ja säästöjen alun aika. Villieläimet ovat palanneet hetkeksi takaisin häkkeihinsä.

Parin viimeisimmän kuukauden ajan yleisimmät small talkin aiheet ovat olleet hintojen nousu, energian saatavuus ja arvaamaton Venäjä. Tuttavallisten kuulumisten vaihdon ovat syrjäyttäneet ”laskin kotini lämpötilan 22 asteeseen” -tyyppiset keskustelunavaukset. Lumikinosten kommentointikin saa peräänsä jatkolauseen sään vaikutuksesta sähkön hintaan.

Mielialat kääntyivät elämyskesän jälkeen nopeasti. Huomattavia säästöjä arjessaan tekevien osuus suomalaisista kaksinkertaistui elokuusta loppusyksyyn neljännekseen suomalaisista. Täysin normaalilla tahdillaan tekee erilaisia ostoksia enää joka kuudes. Erityisesti isommista hankinnoista kuten asunnot ja autot on pidättäydytty, ja menoja tarkkailtu. On kuitenkin mahdollista, että auto- ja asuntokauppa alkavat elpymään inflaation hellittäessä kevään aikana.

Samatuloiset seinänaapurit voivat lähteä säästökuurille kovin eri lähtökohdista, koska pankkitilillä oleva pienikin puskuri auttaa. Jos talous on valmiiksi tiukalla, vaikutukset ovat välittömiä. Alle 30-vuotiaat ja lapsiperheet ovat joutuneet tinkimään ylivoimaisesti eniten kulutushaluista jo keväästä 2022 lähtien. He ovat myös tehneet erilaisia ekstratöitä henkilökohtaisen kassan virkistämiseksi.

Osa kulutuksesta myös kasvoi syksyllä 2022. Matkapuhelimiin ja merkkilenkkareihin ei taantuma iske.

Matkapuhelimiin käytetty raha nousi jyrkästi syksyllä 2022. Myöskään hyvistä tietoliikenneyhteyksistä ei tingitä. Rahankäyttötutkimuksien mukaan sujuva verkkoelämä on lääkkeitäkin tärkeämpi rahankäyttökohde monille, ja tietoliikenneyhteydet sijoittuvat Maslowin tarvehierarkiassa ihan tutkitusti turvallisuuden ja sosiaalisten kontaktien rajamaastoon.

On mahdollista, että viihdemedian kulutus- ja käyttötottumukset muuttuvat, mutta tarpeina rentoutuminen ja itsestä huolen pitäminen eivät ainakaan vähene. Viihde on erityisen hyväksi juuri nyt -väitteen allekirjoittaa 60 % maailman kansalaisista, ja saa viihteestä apua omaan hyvinvointiin.

Paradoksaalisesti tulevaisuushorisontin hämäryys voi lisätä tässä ja nyt -kuluttamisen halua ja vähentää halua säästää isoihin asioihin tulevaisuuteen. Maailmanlaajuisestikin joka toinen nuori ei näe juuri nyt mitään järkeä säästää ”tulevaa normaalia elämää” varten. Nautintohakuiset maltillisen hintaiset kuluttamisen kategoriat saattavat nähdä erinomaisen vuoden myös 2023.

Intohimoinen harrastus on tärkeämpi kuin koskaan, omalle itselle halutaan antaa toteutumisen tilaa ulkoisten paineiden keskellä, ja esimerkiksi urheiluvälinekauppa on kehittynyt suotuisasti. Intohimolla ja brändillä on iso merkitys rahojen ohjautumisessa eri kuluttamisen kategorioiden välilläkin. Onnea vaan Adidaksen ja Niken halvempia vaihtoehtoja tarjoaville haastajille, vaikka nuorisolla olisi rahat kuinka tiukalla.

Vaikka halvimman mahdollisen vaihtoehdon valitsisikin jatkossa joka neljäs ostoksilla kävijä, silti yli puolet ostoista kohdistuu yhä päällimmäisenä mielessä olevaan tai tykätyimpään merkkiin – usein ilman vaihtoehtojen harkintaa.

Neuvoni mainostajille on se, että satsatkaa reilummin pitkäkestoiseen jälkeen kuluttajien mielessä. Moni yritys ymmärtää tunnettuuden väärin ja optimoi rahankäyttöään pyrkimällä mainonnallaan muutaman viikon mainosesimerkeillä autettuun mielessä pysymiseen. Brändi tuo rahaa todella vasta silloin, kun se ohjaa automaattisesti intuitiivisia päätöksiä ja on ulkomuistissa mielessä mukana aina. Olkaa ylpeitä omista kärkituotteistanne, pitäkää niistä hyvää huolta ja panostakaa niihin reippaasti.

Loppuvuoden 2022 kulutustutkimusten mukaan oikea jouluntoivotusmuotoilu on yleismaailmallisesti ”iloista joulua”, mutta Suomessa myös ”turvallista joulua” tai jopa ”hyödyllistä joulua”.

Suurin osa ulkomaan sisarista ja veljistämme reagoi kutistuneeseen joulurahakassaansa ostamalla kalliimpien lahjojen sijaan jotain pientä ja kivaa ilahduttavaa. Maailman rationaalisimpiin ja sopeutuvimpiin kuuluva kansa reagoi muita vahvemmin myös päättämällä ostaa lahjaksi jotain järkevää ja hyödyllistä. Joululahjoihin käytetty raha pieneni Suomessakin silti huomattavasti edellisvuodesta.

Arkihuolesi kaikki heitä, vaikka omasta hyvästä arjesta nauttiminen on avain onnellisuuteen myös 2023. Lämmintä alkuvuotta ja riittävästi sähköä kaikille!

Kari Tervonen toimii maailman suurimpiin markkinoinnin asiantuntijayrityksiin kuuluvan Omnicom Media Groupin Suomen tutkimus & strategiajohtajana

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland