Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
      • Verkkokauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B markkinointi
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Kaikki toimialat
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2025
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ruuan trendit 2025: Mukavuudenhalua ja leikkisyyttä

Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä trendit korostuvat ruokailussa.
7.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

1. JOMO – Joy of Missing Out

Raha on tiukassa, ja se näkyy ravintolapalvelujen käytön vähentymisenä. Elämyksistä ei kuitenkaan haluta tinkiä, joten nyt viihdytään kotona kokkaillen ja rentoutuen pienessä piirissä. 

Käsitettä kuvaa hyvin JOMO, joy of missing out. Brittiläinen trenditoimisto thefoodpeople nimesi tämän yhdeksi kotoilun trendiksi 2025. Ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa tai ahdistua, jos ei osallistu sosiaalisiin rientoihin siksi, että pelkää jäävänsä jostain paitsi. Sen sijaan voi tehdä asioita, jotka tuottavat iloa ja hyvinvointia. Kuten kokata yksinkertaista pastaa, jossa ei tarvitse käyttää edes veistä tai rakentaa ravintolatason menu.

2. Mukavuudenhalu

Kotona

Nousussa reseptit, jotka “tekevät itse itsensä”. Muutama raaka-aine, entistä lyhyempi kokkausaika, maksimissaan yksi saavutettavissa oleva uusi asia. Bonusta on, että reseptin raaka-aine on tavanomainen ja edullinen ja ekstrabonusta, jos ruoka tuottaa joko yltiödekandentin herkutteluhetken tai toisessa ääripäässä terveellisen elämyksen.

Tiktok vauhdittaa pikakokkausta, jossa kokkausajaksi riittää joskus jopa 5 minuuttia. Suuntaa näyttävät yhteen raaka-aineeseen tai ruokaan erikoistuneet kokit, ja usein raaka-aine on erittäin arkinen ja edullinen tai ruoka on korostetun yksinkertainen – kananmuna, raejuusto, peruna, tofu, kurkku, nuudelit, keitot, voileivät…

Valmiit dumplingit, nuudelit, valmiskastikkeet ja maustetahnat ja muut nopeasti valmistuvat asiat ovat perustarvikkeita pikakokkaukseen. 

Myös vaivannäköä vaativat reseptit kiinnostavat. Koko elämä ei ole 5 minuutin pikkuaterioita, mutta panostuksen, rahan, ajan ja vaivannäön on oltava kohdallaan.

Kaupassa 

Mukavuudenhalu ei sulje pois vastuullisuutta. Kuluttajat ovat vaativia, kriittisiäkin, mutta eivät halua itse nähdä suurta vaivaa. Oletus on, että kauppa, elintarviketuottajat, journalistinen media, some ja ravintolat tekevät sen heidän puolestaan ja “paketoivat” helposti hallittavaan ja mieluisaan muotoon. 

Premium-valmisruoat ovat edelleen suosittuja.  Valmisruokakin voi olla elämys.

Ravintolassa

Hyvä palvelu ja nopeus on puoli ruokaa, myös illallisravintolassa – pelkkä hyvän makuinen ruoka ei riitä. Tulee olla mahdollisuus muokata annosta ja valita menu omien mieltymysten mukaan.

3. Olet mitä syöt, joustavasti

Joustavuus näkyy kaikessa: terveellisyydessä, vastuullisuuden vaatimuksissa, jopa ruokarytmissä – snäcksit, valmisnuudelit, pienet ruoat, joiden ei ole tarkoituskaan pitää nälkää kuten kunnon lounaan tai illallisen. Hinta-laatusuhteen oltava kohdallaan kaikissa hintakategorioissa. 

Kotona

Samalla ruokaviikolla voi syödä terveellisesti ja epäterveellisesti, edullisesti tai panostaen, perinteistä kolmen aterian rytmiä noudattaen tai sitä rikkoen, suosien vastuullisia valintoja tai sulkien silmänsä vastuullisuuden vaateilta. Tasapaino ja kultainen keskitie määrittää asennetta syömiseen, ja keskiössä on minä, eivät muut.

Terveellisyys ei rajoitu vain omalle lautaselle vaan on kokonaisvaltaisempaa: mitä tämä ruoka tekee minulle, miten se on tuotettu ja missä, onko jotain poistettu tai lisätty, miten se vaikuttaa ympäristöön, eläinten hyvinvointiin, ilmastokuormaan ja sosiaaliseen vastuuseen.

Terveellisyys on myös status ja ruoan luokkajako: Kenellä on mahdollisuutta ja varaa syödä terveellisesti ja ilmaista valinnoillaan arvojaan ja itseään.

Kaupassa

Pakkaus on viesti. Esimerkiksi ultraprosessoitu ruoka koetaan epäterveellisenä ja usein myös vastuullisuus ja läpinäkyvyys on hämärämpi. Vähemmän prosessoitu koetaan terveellisenä ja vastuullisempana. Mittari on toisinaan pakkauksessa oleva raaka-aineluettelo. Mitä lyhyempi se on, sitä terveellisemmäksi ruoka koetaan.

Tietyt prosessoidut ruoat koetaan terveellisempänä kuin muut. Näissä ruoissa koetaan usein olevan käsityötä enemmän kuin prosessoidussa ja teollisessa, vaikka tuotanto olisikin teollista. Esimerkiksi fermentoidut tuotteet (hapanmaitotuotteet, juurileipä), samoin steelcut kaura ja kivimyllyssä jauhettu vilja.

Ravintolassa

Oman rahan paikat, autenttisuus ja edullisuus purevat, mutta laatuvaatimukset ovat korkeammat kuin ennen. 
Paremmissakin ravintoloissa valmiiden menujen rinnalla usein mahdollisuus baarisnäkseihin ja yksittäisiin annoksiin. 

Ravintoloiden kustannuspaineet näkyvät annoskoossa ja edullisten raaka-aineiden yhdistämisessä premium-raaka-aineisiin. Edullisen raaka-aineen kekseliäs maustaminen, työstäminen ja esillepano tekee siitä ravintolatason luksusta. 

4. Uusi fuusio

Kotona 

Uutta fuusiota ovat reseptit, jotka ovat kohtalaisen autenttisia mutta helposti toteutettavissa ja tarvittaessa lokalisoitavissa. Tietämystä laajennetaan yleiseltä tasolta syvemmälle ottamalla haltuun alueellisia eroja, erilaisia tekniikoita ja ruokien nimiä, jotka ovat vähemmän tunnettuja. Italialaisen keittiön sijaan esimerkiksi “umbrialainen”, “pangrattato” tai “mantecare”.

Kotikokkauksessa fuusio on kepeämpää ”mashupia”, jossa esimerkiksi klassikkoruoka tulkitaan uudelleen.

Ravintolassa

Kokit ja yrittäjät edustavat “kolmatta kulttuuria”, eli yhdistävät kaksi eri kulttuuria, jotka molemmat omaa kulttuurista perintöä. Ilmiö näkyy ravintoloissa, somessa ja myös keittokirjoissa maailmalla. 
Menussa tai yksittäisessä annoksessa yhdistyy kaksi tai useampia ruokakulttuureita. 

Olennaista on, että kulttuurien tuntemus on syvällistä. Kun säännöt tuntee, sääntöjä voi rikkoa. Rinnalla kukoistaa nostalgia ja klassisuus, joka on yhteen ruokakulttuuriin syvällisesti paneutuvaa tekemistä ja sen hienoista uudistamista.

5. Leikkisyys

Vuoden trendiväri on mocha latte, mutta värikkyys, leikki ja nostalgia juhlivat ruokakuvissa ja ravintoloissa. Vahvat perusvärit, kuten sininen ja punainen, ovat pinnalla, samoin leikkisyys ja nostalgian yhdistäminen moderniin. 

Kotona 

Ruoka tuottaa iloa, ja oman näköinen ruoka-arki saa olla luova prosessi. Tiktokissa kukoistaa ”dupe” ja kokeile tätä kotona, jossa voi kopioida ammattikokin tai ravintolan annoksen. Keskenään sopimattomienkin makujen yhdistäminen on sallittua. Kattaus on puoli hauskuutta. Rusetit, pursotukset, mix and match -kattaukset ja nostalgiset astiat. 

Ravintolassa

Ei riitä, että kerrotaan että ravintola on rento. Sen pitää tuntua ja näkyä. Ei ole yhtä tapaa sisustaa ravintolaa, ja erilaiset tyylilliset ratkaisut on sallittu, kunhan ravintola ilmentää persoonaansa ja erottuu. Esimerkiksi annoksissa tyyli voi olla fine diningista tuttua, mutta sisustus, palvelu ja musiikki viestivät enemmänkin oman rahan katuruokapaikkaa. Myös karuus on sallittu, sisustukseen panostamisen sijaan panostus tuotteessa, etenkin jos ravintolaan ei tulla viihtymään pitkään.
 

 

Sanna Maskulin
Päätoimittaja, Glorian ruoka & viini
HS ruokatoimituksen vetäjä

Glorian ruoka & viini

Suomen suurin ja arvostetuin ruokalehti on hyvän ruuan iloinen äänenkannattaja.

Katso mediatiedot

Aikakausmedian kontekstit

Kerro brändisi tarina aikakausmediassa. Lukijoita erityisesti kiinnostavia teemoja ovat  ruoka, terveys ja hyvinvointi, muoti ja kauneus sekä koti ja sisustaminen.

Tutustu

Sanoman aikakausmedia

Anna laatuaikaa myös mainonnalle. Aikakauslehdet tarjoavat lukijoilleen kiinnostavaa sisältöä ja tunteita herättäviä tarinoita – niin painettuna kuin digitaalisenakin.

Lue lisää

Webinaari markkinoinnin ammattilaisille

Trendit 2025: Muuttuva kuluttaja, media ja markkinointi

Ilmoittaudu mukaan

Tagit

Aikakausmedia Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoma B2B:n uusi mainonnan konsepti korostaa markkinointiviestinnän tuloksellisuuden merkitystä

    ”Tuloksellinen markkinointi on yhteistyötä, tavoitteiden ymmärtämistä sekä jatkuvaa mittaamista ja kehittämistä”, sanoo Director, B2B Marketing Leena Koskinen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Voiko tylsästä aiheesta tehdä mielenkiintoista markkinointia?

    No todellakin voi! Jenni Lieto nostaa kolme keinoa Sanoma Content Studion sisältömarkkinointiwebinaarista.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista verkkokauppamarkkinointia datan avulla

    Sanoman datayhteistyö ja oman asiakasdatan hyödyntäminen kiihdyttävät yhdessä verkkokaupan asiakasuskollisuutta ja myynnin kasvua. Verkkokaupan markkinointistrategi Mia Lähdesalmi ja Datan Business Manager Veli-Matti Nurmela avaavat, miten dataa kannattaa hyödyntää.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    29.4.2025
    Lue lisää
  • Miten tekoälypersoonat muuttavat markkinoinnin maailmaa?

    Tekoäly mullistaa ostokäyttäytymisen verkossa. Spark Foundryn Marcos Angelides kertoi Get Tomorrow -tapahtuman esityksessään, miten tekoälypersoonilla voi vauhdittaa markkinoinnin tuloksellisuutta.

    Tagit

    Get Tomorrow Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    28.4.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland