Ruuan trendit 2025: Mukavuudenhalua ja leikkisyyttä

1. JOMO – Joy of Missing Out
Raha on tiukassa, ja se näkyy ravintolapalvelujen käytön vähentymisenä. Elämyksistä ei kuitenkaan haluta tinkiä, joten nyt viihdytään kotona kokkaillen ja rentoutuen pienessä piirissä.
Käsitettä kuvaa hyvin JOMO, joy of missing out. Brittiläinen trenditoimisto thefoodpeople nimesi tämän yhdeksi kotoilun trendiksi 2025. Ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa tai ahdistua, jos ei osallistu sosiaalisiin rientoihin siksi, että pelkää jäävänsä jostain paitsi. Sen sijaan voi tehdä asioita, jotka tuottavat iloa ja hyvinvointia. Kuten kokata yksinkertaista pastaa, jossa ei tarvitse käyttää edes veistä tai rakentaa ravintolatason menu.
2. Mukavuudenhalu
Kotona
Nousussa reseptit, jotka “tekevät itse itsensä”. Muutama raaka-aine, entistä lyhyempi kokkausaika, maksimissaan yksi saavutettavissa oleva uusi asia. Bonusta on, että reseptin raaka-aine on tavanomainen ja edullinen ja ekstrabonusta, jos ruoka tuottaa joko yltiödekandentin herkutteluhetken tai toisessa ääripäässä terveellisen elämyksen.
Tiktok vauhdittaa pikakokkausta, jossa kokkausajaksi riittää joskus jopa 5 minuuttia. Suuntaa näyttävät yhteen raaka-aineeseen tai ruokaan erikoistuneet kokit, ja usein raaka-aine on erittäin arkinen ja edullinen tai ruoka on korostetun yksinkertainen – kananmuna, raejuusto, peruna, tofu, kurkku, nuudelit, keitot, voileivät…
Valmiit dumplingit, nuudelit, valmiskastikkeet ja maustetahnat ja muut nopeasti valmistuvat asiat ovat perustarvikkeita pikakokkaukseen.
Myös vaivannäköä vaativat reseptit kiinnostavat. Koko elämä ei ole 5 minuutin pikkuaterioita, mutta panostuksen, rahan, ajan ja vaivannäön on oltava kohdallaan.
Kaupassa
Mukavuudenhalu ei sulje pois vastuullisuutta. Kuluttajat ovat vaativia, kriittisiäkin, mutta eivät halua itse nähdä suurta vaivaa. Oletus on, että kauppa, elintarviketuottajat, journalistinen media, some ja ravintolat tekevät sen heidän puolestaan ja “paketoivat” helposti hallittavaan ja mieluisaan muotoon.
Premium-valmisruoat ovat edelleen suosittuja. Valmisruokakin voi olla elämys.
Ravintolassa
Hyvä palvelu ja nopeus on puoli ruokaa, myös illallisravintolassa – pelkkä hyvän makuinen ruoka ei riitä. Tulee olla mahdollisuus muokata annosta ja valita menu omien mieltymysten mukaan.
3. Olet mitä syöt, joustavasti
Joustavuus näkyy kaikessa: terveellisyydessä, vastuullisuuden vaatimuksissa, jopa ruokarytmissä – snäcksit, valmisnuudelit, pienet ruoat, joiden ei ole tarkoituskaan pitää nälkää kuten kunnon lounaan tai illallisen. Hinta-laatusuhteen oltava kohdallaan kaikissa hintakategorioissa.
Kotona
Samalla ruokaviikolla voi syödä terveellisesti ja epäterveellisesti, edullisesti tai panostaen, perinteistä kolmen aterian rytmiä noudattaen tai sitä rikkoen, suosien vastuullisia valintoja tai sulkien silmänsä vastuullisuuden vaateilta. Tasapaino ja kultainen keskitie määrittää asennetta syömiseen, ja keskiössä on minä, eivät muut.
Terveellisyys ei rajoitu vain omalle lautaselle vaan on kokonaisvaltaisempaa: mitä tämä ruoka tekee minulle, miten se on tuotettu ja missä, onko jotain poistettu tai lisätty, miten se vaikuttaa ympäristöön, eläinten hyvinvointiin, ilmastokuormaan ja sosiaaliseen vastuuseen.
Terveellisyys on myös status ja ruoan luokkajako: Kenellä on mahdollisuutta ja varaa syödä terveellisesti ja ilmaista valinnoillaan arvojaan ja itseään.
Kaupassa
Pakkaus on viesti. Esimerkiksi ultraprosessoitu ruoka koetaan epäterveellisenä ja usein myös vastuullisuus ja läpinäkyvyys on hämärämpi. Vähemmän prosessoitu koetaan terveellisenä ja vastuullisempana. Mittari on toisinaan pakkauksessa oleva raaka-aineluettelo. Mitä lyhyempi se on, sitä terveellisemmäksi ruoka koetaan.
Tietyt prosessoidut ruoat koetaan terveellisempänä kuin muut. Näissä ruoissa koetaan usein olevan käsityötä enemmän kuin prosessoidussa ja teollisessa, vaikka tuotanto olisikin teollista. Esimerkiksi fermentoidut tuotteet (hapanmaitotuotteet, juurileipä), samoin steelcut kaura ja kivimyllyssä jauhettu vilja.
Ravintolassa
Oman rahan paikat, autenttisuus ja edullisuus purevat, mutta laatuvaatimukset ovat korkeammat kuin ennen.
Paremmissakin ravintoloissa valmiiden menujen rinnalla usein mahdollisuus baarisnäkseihin ja yksittäisiin annoksiin.
Ravintoloiden kustannuspaineet näkyvät annoskoossa ja edullisten raaka-aineiden yhdistämisessä premium-raaka-aineisiin. Edullisen raaka-aineen kekseliäs maustaminen, työstäminen ja esillepano tekee siitä ravintolatason luksusta.
4. Uusi fuusio
Kotona
Uutta fuusiota ovat reseptit, jotka ovat kohtalaisen autenttisia mutta helposti toteutettavissa ja tarvittaessa lokalisoitavissa. Tietämystä laajennetaan yleiseltä tasolta syvemmälle ottamalla haltuun alueellisia eroja, erilaisia tekniikoita ja ruokien nimiä, jotka ovat vähemmän tunnettuja. Italialaisen keittiön sijaan esimerkiksi “umbrialainen”, “pangrattato” tai “mantecare”.
Kotikokkauksessa fuusio on kepeämpää ”mashupia”, jossa esimerkiksi klassikkoruoka tulkitaan uudelleen.
Ravintolassa
Kokit ja yrittäjät edustavat “kolmatta kulttuuria”, eli yhdistävät kaksi eri kulttuuria, jotka molemmat omaa kulttuurista perintöä. Ilmiö näkyy ravintoloissa, somessa ja myös keittokirjoissa maailmalla.
Menussa tai yksittäisessä annoksessa yhdistyy kaksi tai useampia ruokakulttuureita.
Olennaista on, että kulttuurien tuntemus on syvällistä. Kun säännöt tuntee, sääntöjä voi rikkoa. Rinnalla kukoistaa nostalgia ja klassisuus, joka on yhteen ruokakulttuuriin syvällisesti paneutuvaa tekemistä ja sen hienoista uudistamista.
5. Leikkisyys
Vuoden trendiväri on mocha latte, mutta värikkyys, leikki ja nostalgia juhlivat ruokakuvissa ja ravintoloissa. Vahvat perusvärit, kuten sininen ja punainen, ovat pinnalla, samoin leikkisyys ja nostalgian yhdistäminen moderniin.
Kotona
Ruoka tuottaa iloa, ja oman näköinen ruoka-arki saa olla luova prosessi. Tiktokissa kukoistaa ”dupe” ja kokeile tätä kotona, jossa voi kopioida ammattikokin tai ravintolan annoksen. Keskenään sopimattomienkin makujen yhdistäminen on sallittua. Kattaus on puoli hauskuutta. Rusetit, pursotukset, mix and match -kattaukset ja nostalgiset astiat.
Ravintolassa
Ei riitä, että kerrotaan että ravintola on rento. Sen pitää tuntua ja näkyä. Ei ole yhtä tapaa sisustaa ravintolaa, ja erilaiset tyylilliset ratkaisut on sallittu, kunhan ravintola ilmentää persoonaansa ja erottuu. Esimerkiksi annoksissa tyyli voi olla fine diningista tuttua, mutta sisustus, palvelu ja musiikki viestivät enemmänkin oman rahan katuruokapaikkaa. Myös karuus on sallittu, sisustukseen panostamisen sijaan panostus tuotteessa, etenkin jos ravintolaan ei tulla viihtymään pitkään.

Sanna Maskulin
Päätoimittaja, Glorian ruoka & viini
HS ruokatoimituksen vetäjä
Glorian ruoka & viini
Suomen suurin ja arvostetuin ruokalehti on hyvän ruuan iloinen äänenkannattaja.
Aikakausmedian kontekstit
Kerro brändisi tarina aikakausmediassa. Lukijoita erityisesti kiinnostavia teemoja ovat ruoka, terveys ja hyvinvointi, muoti ja kauneus sekä koti ja sisustaminen.
Sanoman aikakausmedia
Anna laatuaikaa myös mainonnalle. Aikakauslehdet tarjoavat lukijoilleen kiinnostavaa sisältöä ja tunteita herättäviä tarinoita – niin painettuna kuin digitaalisenakin.
Webinaari markkinoinnin ammattilaisille
Trendit 2025: Muuttuva kuluttaja, media ja markkinointi
