Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ruuan trendit 2025: Mukavuudenhalua ja leikkisyyttä

Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä trendit korostuvat ruokailussa.
20.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

1. JOMO – Joy of Missing Out

Raha on tiukassa, ja se näkyy ravintolapalvelujen käytön vähentymisenä. Elämyksistä ei kuitenkaan haluta tinkiä, joten nyt viihdytään kotona kokkaillen ja rentoutuen pienessä piirissä. 

Käsitettä kuvaa hyvin JOMO, joy of missing out. Brittiläinen trenditoimisto thefoodpeople nimesi tämän yhdeksi kotoilun trendiksi 2025. Ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa tai ahdistua, jos ei osallistu sosiaalisiin rientoihin siksi, että pelkää jäävänsä jostain paitsi. Sen sijaan voi tehdä asioita, jotka tuottavat iloa ja hyvinvointia. Kuten kokata yksinkertaista pastaa, jossa ei tarvitse käyttää edes veistä tai rakentaa ravintolatason menu.

2. Mukavuudenhalu

Kotona

Nousussa reseptit, jotka “tekevät itse itsensä”. Muutama raaka-aine, entistä lyhyempi kokkausaika, maksimissaan yksi saavutettavissa oleva uusi asia. Bonusta on, että reseptin raaka-aine on tavanomainen ja edullinen ja ekstrabonusta, jos ruoka tuottaa joko yltiödekandentin herkutteluhetken tai toisessa ääripäässä terveellisen elämyksen.

Tiktok vauhdittaa pikakokkausta, jossa kokkausajaksi riittää joskus jopa 5 minuuttia. Suuntaa näyttävät yhteen raaka-aineeseen tai ruokaan erikoistuneet kokit, ja usein raaka-aine on erittäin arkinen ja edullinen tai ruoka on korostetun yksinkertainen – kananmuna, raejuusto, peruna, tofu, kurkku, nuudelit, keitot, voileivät…

Valmiit dumplingit, nuudelit, valmiskastikkeet ja maustetahnat ja muut nopeasti valmistuvat asiat ovat perustarvikkeita pikakokkaukseen. 

Myös vaivannäköä vaativat reseptit kiinnostavat. Koko elämä ei ole 5 minuutin pikkuaterioita, mutta panostuksen, rahan, ajan ja vaivannäön on oltava kohdallaan.

Kaupassa 

Mukavuudenhalu ei sulje pois vastuullisuutta. Kuluttajat ovat vaativia, kriittisiäkin, mutta eivät halua itse nähdä suurta vaivaa. Oletus on, että kauppa, elintarviketuottajat, journalistinen media, some ja ravintolat tekevät sen heidän puolestaan ja “paketoivat” helposti hallittavaan ja mieluisaan muotoon. 

Premium-valmisruoat ovat edelleen suosittuja.  Valmisruokakin voi olla elämys.

Ravintolassa

Hyvä palvelu ja nopeus on puoli ruokaa, myös illallisravintolassa – pelkkä hyvän makuinen ruoka ei riitä. Tulee olla mahdollisuus muokata annosta ja valita menu omien mieltymysten mukaan.

3. Olet mitä syöt, joustavasti

Joustavuus näkyy kaikessa: terveellisyydessä, vastuullisuuden vaatimuksissa, jopa ruokarytmissä – snäcksit, valmisnuudelit, pienet ruoat, joiden ei ole tarkoituskaan pitää nälkää kuten kunnon lounaan tai illallisen. Hinta-laatusuhteen oltava kohdallaan kaikissa hintakategorioissa. 

Kotona

Samalla ruokaviikolla voi syödä terveellisesti ja epäterveellisesti, edullisesti tai panostaen, perinteistä kolmen aterian rytmiä noudattaen tai sitä rikkoen, suosien vastuullisia valintoja tai sulkien silmänsä vastuullisuuden vaateilta. Tasapaino ja kultainen keskitie määrittää asennetta syömiseen, ja keskiössä on minä, eivät muut.

Terveellisyys ei rajoitu vain omalle lautaselle vaan on kokonaisvaltaisempaa: mitä tämä ruoka tekee minulle, miten se on tuotettu ja missä, onko jotain poistettu tai lisätty, miten se vaikuttaa ympäristöön, eläinten hyvinvointiin, ilmastokuormaan ja sosiaaliseen vastuuseen.

Terveellisyys on myös status ja ruoan luokkajako: Kenellä on mahdollisuutta ja varaa syödä terveellisesti ja ilmaista valinnoillaan arvojaan ja itseään.

Kaupassa

Pakkaus on viesti. Esimerkiksi ultraprosessoitu ruoka koetaan epäterveellisenä ja usein myös vastuullisuus ja läpinäkyvyys on hämärämpi. Vähemmän prosessoitu koetaan terveellisenä ja vastuullisempana. Mittari on toisinaan pakkauksessa oleva raaka-aineluettelo. Mitä lyhyempi se on, sitä terveellisemmäksi ruoka koetaan.

Tietyt prosessoidut ruoat koetaan terveellisempänä kuin muut. Näissä ruoissa koetaan usein olevan käsityötä enemmän kuin prosessoidussa ja teollisessa, vaikka tuotanto olisikin teollista. Esimerkiksi fermentoidut tuotteet (hapanmaitotuotteet, juurileipä), samoin steelcut kaura ja kivimyllyssä jauhettu vilja.

Ravintolassa

Oman rahan paikat, autenttisuus ja edullisuus purevat, mutta laatuvaatimukset ovat korkeammat kuin ennen. 
Paremmissakin ravintoloissa valmiiden menujen rinnalla usein mahdollisuus baarisnäkseihin ja yksittäisiin annoksiin. 

Ravintoloiden kustannuspaineet näkyvät annoskoossa ja edullisten raaka-aineiden yhdistämisessä premium-raaka-aineisiin. Edullisen raaka-aineen kekseliäs maustaminen, työstäminen ja esillepano tekee siitä ravintolatason luksusta. 

4. Uusi fuusio

Kotona 

Uutta fuusiota ovat reseptit, jotka ovat kohtalaisen autenttisia mutta helposti toteutettavissa ja tarvittaessa lokalisoitavissa. Tietämystä laajennetaan yleiseltä tasolta syvemmälle ottamalla haltuun alueellisia eroja, erilaisia tekniikoita ja ruokien nimiä, jotka ovat vähemmän tunnettuja. Italialaisen keittiön sijaan esimerkiksi “umbrialainen”, “pangrattato” tai “mantecare”.

Kotikokkauksessa fuusio on kepeämpää ”mashupia”, jossa esimerkiksi klassikkoruoka tulkitaan uudelleen.

Ravintolassa

Kokit ja yrittäjät edustavat “kolmatta kulttuuria”, eli yhdistävät kaksi eri kulttuuria, jotka molemmat omaa kulttuurista perintöä. Ilmiö näkyy ravintoloissa, somessa ja myös keittokirjoissa maailmalla. 
Menussa tai yksittäisessä annoksessa yhdistyy kaksi tai useampia ruokakulttuureita. 

Olennaista on, että kulttuurien tuntemus on syvällistä. Kun säännöt tuntee, sääntöjä voi rikkoa. Rinnalla kukoistaa nostalgia ja klassisuus, joka on yhteen ruokakulttuuriin syvällisesti paneutuvaa tekemistä ja sen hienoista uudistamista.

5. Leikkisyys

Vuoden trendiväri on mocha latte, mutta värikkyys, leikki ja nostalgia juhlivat ruokakuvissa ja ravintoloissa. Vahvat perusvärit, kuten sininen ja punainen, ovat pinnalla, samoin leikkisyys ja nostalgian yhdistäminen moderniin. 

Kotona 

Ruoka tuottaa iloa, ja oman näköinen ruoka-arki saa olla luova prosessi. Tiktokissa kukoistaa ”dupe” ja kokeile tätä kotona, jossa voi kopioida ammattikokin tai ravintolan annoksen. Keskenään sopimattomienkin makujen yhdistäminen on sallittua. Kattaus on puoli hauskuutta. Rusetit, pursotukset, mix and match -kattaukset ja nostalgiset astiat. 

Ravintolassa

Ei riitä, että kerrotaan että ravintola on rento. Sen pitää tuntua ja näkyä. Ei ole yhtä tapaa sisustaa ravintolaa, ja erilaiset tyylilliset ratkaisut on sallittu, kunhan ravintola ilmentää persoonaansa ja erottuu. Esimerkiksi annoksissa tyyli voi olla fine diningista tuttua, mutta sisustus, palvelu ja musiikki viestivät enemmänkin oman rahan katuruokapaikkaa. Myös karuus on sallittu, sisustukseen panostamisen sijaan panostus tuotteessa, etenkin jos ravintolaan ei tulla viihtymään pitkään.
 

 

Sanna Maskulin
Päätoimittaja, Glorian ruoka & viini
HS ruokatoimituksen vetäjä

Glorian ruoka & viini

Suomen suurin ja arvostetuin ruokalehti on hyvän ruuan iloinen äänenkannattaja.

Katso mediatiedot

Aikakausmedian kontekstit

Kerro brändisi tarina aikakausmediassa. Lukijoita erityisesti kiinnostavia teemoja ovat  ruoka, terveys ja hyvinvointi, muoti ja kauneus sekä koti ja sisustaminen.

Tutustu

Sanoman aikakausmedia

Anna laatuaikaa myös mainonnalle. Aikakauslehdet tarjoavat lukijoilleen kiinnostavaa sisältöä ja tunteita herättäviä tarinoita – niin painettuna kuin digitaalisenakin.

Lue lisää

Webinaari markkinoinnin ammattilaisille

Trendit 2025: Muuttuva kuluttaja, media ja markkinointi

Ilmoittaudu mukaan

Tagit

Aikakausmedia Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads -mainonta Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland