Uutismedia on kasvumedia – mitä tämä lupaus tarkoittaa?
Vielä 2010-luvulla moni arvioi, että perinteinen media ei tule pärjäämään digitalisoituvassa maailmassa. Ensimmäinen etappi Helsingin Sanomien kasvun tiellä oli 2017, kun tilaaja-asiakasmäärä kasvoi ensimmäistä kertaa 25 vuoteen. Sen jälkeen kasvua on tehty vuosittain.
Kasvu näkyy ennen kaikkea kävijäluvuissa, mutta myös uuden kehittämisessä. Uusia avauksia Helsingin Sanomissa ovat olleet muun muassa HS Visio sekä vahva panostus ilmastokriisiin liittyviin sisältöihin.
Lukijamäärien lisäksi kasvu näkyy markkinoinnin tehossa. Uutismedian laatu- ja uskottavuusmielikuvat heijastuvat myös niihin brändeihin, jotka mainostavat uutismediassa.
”Me pidämme huolta siitä, että tarjoamamme sisältö on laadukasta, uskottavaa ja luotettavaa. Me lupaamme, että mainonta on arvoisessaan ympäristössä. Se on samalla myös lupaus siitä, että markkinoijan kanssa toteutettu yhteispeli rakentaa Suomea eteenpäin”, Kaius Niemi toteaa.
Johanna Lahden mukaan tärkein laadun mittari on pyrkimys totuuteen.
”Isot mediat ovat eettisesti ja faktapohjaisesti tuotettua journalismia. Iso osa suomalaisista rakentaa maailmankuvansa niistä saatavien tietojen varaan. Tämä on äärettömän tärkeä asia myös yhteiskunnan kannalta. Totuus ja faktapohjaisuus ovat tärkeitä arvoja myös markkinoijille. Junia on monenlaisia, mutta uutismedia on se parempi juna, johon kannattaa hypätä”, Johanna Lahti painottaa.
Miten uutismedian kasvu varmistetaan jatkossa?
”Pyrimme olemaan jatkuvasti pulssilla siitä, mitä yleisö meiltä odottaa. Toisaalta teemme avauksia siihen suuntaan, jota yleisö ei osaa odottaa, mutta joka voi palvella jotain uutta. Tehtävämme on tiedonvälityksen varmistaminen ja yleisön pääsy sellaiseen tietoon, jota muuten ei olisi saatavilla. Se edellyttää rohkeutta ja vallan vahtikoirana olemista”, Niemi sanoo.
”Meille on äärettömän tärkeätä tietää, mistä ihmiset haaveilevat ja mitä he pelkäävät. Journalismin elämän ja kuoleman kysymys on nuoremmat kohderyhmät. Teemme paljon töitä sen eteen, että tarjoaisimme myös heille merkityksellistä sisältöä, joka koskettaa heitä ja kertoo heidän elämästään”, Lahti kertoo.
Johanna Lahti antaa vinkiksi markkinoijille, että kannattaa seurata luottamusta.
Koronakriisin alussa 16. maaliskuuta 2020 IS.fi:ssä oli ennätykselliset 9,5 miljoonaa päiväkäyntiä.
”Kun ihmisillä on hätä ja todellinen tiedon tarve, he tulevat sivustoillemme sankoin joukoin. Tämä jos mikä kertoo luottamuksesta”, Lahti sanoo.
Hyvä mainonta on Niemen mukaan rohkeaa, luotettavaa ja innostavaa.
”Vaalimme sananvapautta kaikissa eri muodoissaan. Se koskee myös mainontaa ja sen erilaisia ulottuvuuksia. Niin kauan, kuin mainonta kestää eettisen tarkastelun, mainonnan sananvapaudesta täytyy pitää huolta”, Niemi painottaa.
Katso Kaius Niemen ja Johanna Lahden webinaarikeskustelu alla olevalta videolta.