Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Valitsin ohjelman, en kanavaa – Opit Aamulypsyltä

Brändillä voi olla paikka leirinuotiolla, mutta se on ansaittava, kirjoittaa Netraudan Päivi Nieminen.
Päivi Nieminen artikkelikuva
13.10.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Olemme tehneet yhteistyötä Radio Suomipopin Aamulypsyn kanssa hyvän aikaa. Yhteistyö toimii, ja uskallan jopa väittää, että kaikkien osapuolien näkökulmasta. Yleisö tuntuu olevan innoissaan Aamulypsyn ja meidän yhteisistä tempauksista. Juontajat ja yleisö pääsevät luonnolliseen vuorovaikutukseen, ja myyntikäyrämme näyttävät menevän oikeaan suuntaan. Tuntuu välillä, että minulta kysytään MIKSI-kysymys aina kun markkinointitoimenpide menee poikkeuksellisen hyvin. Miksi menitte siihen mukaan, miksi juuri radio, miksi juuri Aamulypsy?

Keskiössä on hyvä sisältö, esiintyjät ja juontajat sekä suhde yleisöön.

Olemme tehneet viihteen sisällön parissa yhteistyötä eri rajapinnoissa laajasti viime vuosina muun muassa Youtubessa, televisiossa, elokuvissa, tapahtumissa, radiossa ja somevaikuttajien kanssa. Kaiken keskiössä on hyvä sisältö, esiintyjät ja juontajat. Kaikista tärkeintä on esiintyjien ja juontajien suhde sisältöön ja yleisöön. Näiden elementtien kesken syntyy leirinuotio, missä myös Netraudalla – eli ulkoisella toimijalla – saattaa olla paikka, jos olemme sen ansainneet. Mikä tahansa ei tietenkään kelpaa. Edellä mainittujen elementtien tulee olla aina poikkeuksellisen hyviä ja herättää tunteita. Mediaa voi ostaa mistä tahansa, mutta poikkeuksellisen hyvä sisältö ei ole lainkaan itsestäänselvyys. Tässä keskinkertaisen ja erinomaisen vaikutus lopputulokseen saattaa olla kriittinen.

Takaisin Aamulypsyyn. Miksi Aamulypsy on mielestäni poikkeuksellinen? Olen itse maatilan tyttöjä, joten Aamulypsy herättää fiiliksiä. Suomipopin Aamulypsy alkaa, kun aamulypsylle on kiirehdittävä, kello 6 aamulla. Aamulypsy on jo nimellään kiinni suomalaisessa historiassa ja toisaalta myös muutoksessa eläessään modernia arkea meidän kaikkien kanssa. Aamulypsy tuulettaa keskustelua ja toisaalta luo turvallisuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta. Aamulypsystä on 15. vuodessa muotoutunut suomalainen radioikoni. Tavoitettavuus on myös kunnossa, sillä kuuntelijoita on puoli miljoonaa viikossa. Suplassa Aamulypsyn Koko Shitti -sisältöjä startataan kunnioitettavat 3 miljoonaa kertaa kuukaudessa. Sisältö check!

Juontajat? Kyseessä ovat Suomen parhaat juontajat. Kaikilla meillä on omat suosikkijuontajat, mutta let’s face it: esimerkiksi Jaajo on voittanut parhaan radiojuontajan palkinnon 9 kertaa. Juontajat check!

Suhde yleisöön? Tätä on vaikeaa sanallistaa, joten ajattelin kertoa esimerkin, joka kertoo mielestäni juontajien suhteesta omaan yleisöönsä varsin konkreettisesti.

Koska en itse kuvittele tietäväni mikä radiossa toimii, kysyin Jaajolta vinkkejä ennen ensimmäistä Netraudan ja Aamulypsyn ohjelmayhteistyötä. Vastaus oli, että päivittäiset palkinnot ja joku kiva koukku. Kun skaba on tekijöiden ja osallistujien mielestä jännä, niin se myös kuuluu. Tämä selvä, aletaan hommiin, ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa kokeneen konkarin argumentteja. Juontajat ja yleisö ovat yhteisö, jossa brändimme on lähtökohtaisesti ulkopuolinen. Paikka leirinuotiolla tulee ansaita. 

Tuke kertoi, että yhteistyöstämme tekee poikkeuksellisen huikeat lähetyksessä arvottavat palkinnot sekä hauska voittomekanismi. Voittajalla on 15 minuuttia aikaa soittaa studioon nimensä kuultuaan. Studiossa todella jännitetään, soittaako voittaja vartin sisällä vai arvotaanko uusi. Kun puhelin soi ja nähdään, että numero täsmää, niin innostus ja ilo on oikeasti aitoa studiossakin. Ilo välittyy radiotaajuuksia pitkin kuulijoille ja yhteisöllisyys Aamulypsyn kuulijoiden kesken on käsinkosketeltavaa ─ jaettu ilo tarttuu.

Ja sitten Grande Finale. Eräs syyskuinen perjantai oli pääpäivä ─ silloin arvottiin Mitsubishin ilmalämpöpumppu Netraudan asennuspalvelun kera. Voitto meni Esa Hurskaiselle. Esa soitti lähetykseen vaaditun ajan puitteissa vain ja ainoastaan sen ansiosta, että Aamulypsyn kuulija oli vaivautunut soittamaan numerotiedusteluun ja selvittänyt Esan numeron kertoakseen, että soita nyt heti lähetykseen niin voitat! Jo tämä kertoo, miten sitoutunutta joukkoa Aamulypsyn yleisö on. Miten mieletöntä yhteisöllisyyttä! Draaman kaari vaan parani. Esa kertoi, miten he ovat asuneet nykyisessä asunnossaan 20 vuotta ja koko tuon ajan on haaveissa ollut ilmalämpöpumppu, mutta aina tullut joku takaisku tai katastrofi tai vaimon pitänyt ostaa uusia talvitakkeja ja kenkiä – useammat joka talvi. Esasta olisi pitkästä aikaa kiva päästä naapureille näyttämään, että kyllä heilläkin asiat hoituvat. Yleisö check!

Sanomme "heck no" mainostamiselle sisällöissä ilman osallisuutta.

Itselle jäi kuulijana se fiilis, että nyt olet Esa kyllä pumppusi ansainnut. Soitin ja kysyin luvan kirjoitukselleni. Esan kanssa oltiin samaa mieltä – voitto oli hieno ja tuli tarpeeseen. Mutta se, mikä erityisesti lämmittää sydäntä, on tuo tuntemattoman kuulijan hyvä teko. Samalla Esa oli hieman ihmeissään ja häkeltynyt, miten joku vaivautui? Vähän kuin meillä maalla – kaikkien ei tarvitse omistaa puimuria, vaan sillä yhdellä voidaan hyvin puida naapuripellotkin.

En uskalla väittää, että Netrauta on nyt osa Aamulypsyn yhteisöä, mutta me opettelemme sitä ja yritämme tuoda lisäarvoa kuulijoille. Haluamme tuoda Netraudan brändiä esille, jotta tunnettuus lisääntyisi ja sitä kautta kauppa kävisi. Mutta sanomme ”heck no” mainostamiselle sisällöissä ilman osallisuutta.  Jos et pysty tuomaan mitään muuta kuin tukun rahaa pöytään, niin voit olla varma, että olet ensimmäisenä vaihtopenkillä, kun rahat loppuvat.

BHG Finlandin markkinointijohtaja Päivi Nieminen luottaa markkinoinnissa tunteiden voimaan ja innostuu ihmisistä, jotka eivät pelkää herättää tunteita. Päivin mielestä markkinointi on turhaa silloin kun se on turhaa. Ja silloinkin kun se on hyödyllistä, se on usein tylsää.

Miten ryhdyt audioedelläkävijäksi?  Katso vinkit täältä: 

Toisesta korvasta sisään, toisesta tulos

Ota ääni haltuun audion etusivulla:

Audion etusivu

Tagit

Audio & radio Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland