Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vuoden tuloksellisinta markkinointia palkittiin Effiessä – Bob the Robot nappasi Grand Effien lisäksi kultaa. IVALO Creative Agency voitti kaksi kultaa ja hopean

Bob the Robotin toteuttama Suomen kansallisjuoma -kampanja Hartwallille voitti Effie Awards Finland 2021 -kilpailun Grand Effien sekä kultaa erikoissarjassa Strateginen markkinointi.
Effie 2021 palkintojenjako somejako.jpg
10.2.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Tuomaristo vaikuttui siitä, kuinka koko kansan vihaamasta harmaasta vuodenajasta luotiin voimavara, jolla luodaan brändille arvoa kerta toisensa jälkeen. IVALO Creative Agencyn Bed Peace -vastuullisuuskampanja Finlaysonille vei yhteensä kaksi kultaa ja yhden hopean.

Kilpailussa palkittiin tuloksellista markkinointia yhteensä neljällä kultaisella, neljällä hopealla ja neljällä pronssisella Effie Awardsilla. Kilpailun järjestää Suomessa Marketing Finland yhteistyössä Sanoman kanssa. 

“Vuoden voittajatöitä yhdistää yksi tekijä: ajattelun saumattomuus. Palkinnoille yltäneet kampanjat ovat malliesimerkkejä siitä, kuinka liiketoiminnan haasteet ovat antaneet suunnan strategialle, joka puolestaan välittyy luoviin ratkaisuihin toteutusta myöten. Erityisesti kampanjoissa, joissa ratkaisuksi ei ollut valikoitunut se ilmeisin ja toisaalta helpoin, olivat tuloksetkin poikkeuksellisia. Oli myös hienoa huomata, että positiivista muutosta halutaan nähdä muuallakin kuin myynnin kehityksessä. Brändien voima näkyä yhteiskunnallisina toimijoina nosti mukavasti päätään, vaikkakin laajemmalle vaikuttavuusajattelulle on edelleen runsaasti tilaa”, kommentoi kilpailun päätuomari ja SEKin vastaava luova johtaja Suvi Lähde.

“Tämän vuoden Effiessä nähtiin monipuolinen katsaus kotimaiseen markkinoinnin tekemiseen. Huomattavaa oli, miten monikanavaisesti ja luovasti kilpailutöissä oli hyödynnetty eri kanavia sekä tapoja tehdä markkinointia”, Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki täydentää.

”Viime vuosi osoitti jälleen kiistatta markkinoinnin roolin yritysten liiketoiminnalle. Se aikaansaa kysyntää. Yritysten taloudellisen menestyksen ansiosta Suomen kansantalous voi hyvin. Suuri kiitos sekä omasta että koko Sanoman puolesta kaikille näille upeille voittotöille. Oli ilo ja kunnia päästä oppimaan jälleen kerran markkinoinnin mestareilta kuninkuusluokassa. Kannustan kaikkia tutustumaan voittotöihin ja ottamaan mallia, miten saadaan aikaan poikkeuksellisia tuloksia. Vahva insight, upeat luovat ratkaisut ja tarkoin harkittu mediastrategia on yhdistävä tekijä voittotöissä”, toteaa Karri Ahonen, johtaja, Sanoma B2B Solutions.

Voittajatyöt perusteluineen:

GRAND EFFIE

Suomen kansallisjuoma

Hartwall Oy & Bob the Robot Oy, Miltton, Cocoa Media Productions, Lataamo Group, Dagmar

(Strateginen markkinointi)
 
Moni ei tähän pysty. Ei ole helppoa kääntää voimaksi sitä, mitä yleisesti pidetään heikkoutena tai jopa vihataan – koko kansakunnan voimin. Ja kun inhosta syntyy idea, jolla onnistutaan aukottomalla strategialla ryyditettynä rakentamaan brändille arvoa kerta toisensa jälkeen, ei sitä voi kuin rakastaa. Takaa-ajoasemasta lähtenyt vuosien työ on kantanut pitkälle, eikä ole mitään syytä, etteikö tämä kiistaton voittajakonsepti jatkaisi nousuaan läpi harmaan arjen pitkälle tulevaisuuteen.

ERIKOISSARJA

KULTA

Suomen kansallisjuoma

Hartwall Oy & Bob the Robot Oy, Miltton, Cocoa Media Productions, Lataamo Group, Dagmar

(Strateginen markkinointi)

Malliesimerkki siitä, kuinka lähes mahdottomalta tuntunut markkinatilanne on käännetty kasvuksi oivaltavalla strategialla ja johdonmukaisella brändityöllä. Käsissämme on nyt ilmiöksi muodostunut konsepti, joka on onnistunut uusiutumaan vuodesta toiseen ja jatkaa kulkuaan suomalaisten sydämiin läpi harmaimpienkin päivien.

HOPEA

Kokkikartano – pienen keravalaisen ruokatehtaan kasvutarina

Snellmanin Kokkikartano Oy & Folk Finland, Woodpecker, Dagmar, DNM13 Revolution Oy, Genero - The Growth Marketing Co.

(Strateginen markkinointi)

Tältä se näyttää, kun markkinointiviestinnän oivallus lähtee tuotteesta ja muodostaa uskomattoman eheän kokonaisuuden aina luovasta strategiasta toteutuksiin. Kun taustatyö on tehty kerran hyvin, jaksaa se kantaa useamman vuoden. Tämä saumaton palapeli vaikuttaa vaikuttavuudellaan.

PRONSSI

Love Conquers All

Burger King Finland & TBWA\Helsinki, Napa Agency

(Pienet ja alueelliset budjetit, Yrityskuva)

Vahva, erottuva ja mieleen jäävä kampanja, jossa brändin rohkeus herättelee myös yleisönsä. Oivaltava idea on nerokas peliliike – se ottaa vipuvoimaa kilpailijastaan, mutta kotiutuu arvoksi omalle brändille. Kokonaisuus on eheä, ja toteutuksen laatu korostaa ideaa kauneudellaan.
 
KAUPPA & KULUTTAJA

KULTA:

Talousjournalismi haasteellisen kohderyhmän vetovoimatekijäksi

Helsingin Sanomat / Sanoma Media Finland & TBWA\Helsinki

(Uusi tuote tai palvelu)

Tällaista analyysia markkinatilanteesta ja kohderyhmästä pääsee ihastelemaan harvoin. Ja juuri siksi ratkaisu onnistuu vastaamaan haasteeseen täydellisesti. Kampanjan kaikki palaset loksahtavat kohdalleen ja toteutus puhuttelee kohderyhmää niin osuvasti, ettei siitä voi kuin vaikuttua.

PRONSSI

” Se rouheampi uutuus” – Fazerin kaikkien aikojen menestynein patukkalanseeraus

Fazer & Oy SEK Ab, Dagmar

(Uusi tuote tai palvelu)

 Tämä kampanja todistaa, että timanttisella strategisella työllä onnistutaan vaikuttamaan oman liiketoiminnan lisäksi koko kategoriaan. Vaikka lähtötilanne oli haastava perinteikkäälle brändille, onnistui se erottumaan kilpailijoistaan ja hurmaamaan yleisönsä luovalla toteutuksella.

MEDIA

HOPEA:

Bed Peace

Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius

(Mediaidea)

Mikä on media, mitä se voi olla? Kun ratkaisuksi ei valikoidu se ilmeisin ja toisaalta helpoin, ovat tuloksetkin poikkeuksellisia. Tämän kampanjan menestys ei nojannut vain oivaltavaan mediaratkaisuun, se onnistui luomaan arvoa myös merkityksellisellä viestillä, joka rakensi brändin liiketoimintaa pitkälle tulevaisuuteen.

POSITIIVINEN MUUTOS

KULTA:

Bed Peace

Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius

(Ympäristö – Brändit)
 
On hienoa huomata, että positiivista muutosta halutaan nähdä muuallakin kuin myynnin kehityksessä. Kun aidot vastuullisuusteot valjastetaan markkinoinnin viestien sisällöiksi ja ne saavat oivaltavan luovan muodon, ovat tulokset kiistattomia – niin liiketoiminnan kuin ympäröivän maailman kannalta.

PRONSSI:

Miten Pelastusarmeijan historian suurin keräystuotto saavutettiin

Pelastusarmeija & Make it Simple Oy, Otto Tuotanto, Onni Wiljami Photography, Miracle Sound Oy

(Sosiaalinen vastuu – Non-profit)

Hyvä idea toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan aina. Ja kun sen toteuttaa tavalla, joka tuo aiheen aidosti ihmisen lähelle, ei sitä voi ohittaa. Tämä kampanja pakotti toimimaan ja teki passiivisesta kohderyhmästä aktiivisen toimijan. Yhteiseksi hyväksi.

TUOTTEET & PALVELUT

KULTA:

Bed Peace

Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius

(Asuminen)

Tämä kampanja loistaa eheydellään. Systemaattinen ja brändin ydintä viestivä kokonaisuus tavoitteista ja strategiasta toteutukseen sekä tulosten analysointiin asti todentaa vaikuttavuutta, johon vain harva yltää. Upea esimerkki siitä, että se ei aina voita, joka myy eniten, vaan se, joka onnistuu luomaan arvoa.

HOPEA:

Lidlin Satukausi

Lidl Suomi & Folk Finland, Otto Tuotanto, Virta media

(Elintarvikkeet)

Tarinan voimaan luottaminen kannattaa. Se tekee tästä kampanjasta oppikirjaesimerkin siitä, kuinka erottuva markkinointi tuo lisäarvoa brändille. Tämä huumoriin nojaava irtiotto korona-arjen sentimentaalisuudesta toimii myös kaupallisesti. Suorastaan satumaisesti.
 
HOPEA:

Cledos Meal 5,95

Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki

(Matkailu & Turismi)

Harva kampanja on kohderyhmälleen niin uskollinen, että se jää ulkopuoliselle jopa mysteeriksi. Juuri tämä syvästä kohderyhmäymmärryksestä juontunut strategia ja luova ratkaisu tekevät kokonaisuudesta toimivan. Kun yleisönsä kanssa on näin yhtä, näkyy se myös tuloksissa.

PRONSSI:

Kyllä kyllä, näin räjäytetään autokaupan traditiot

Suomen Autokauppa Oy & Avidly Oyj, Grilli Films, Nöjd

(Autoilu&Moottoriala)

Kun markkinointiviestintä onnistuu olemaan kilpailuista erilaistava ja samaan aikaan asiakkaalle relevantti, on yhdistelmä voittamaton. Kyllä kyllä. Tämä kampanja oli luovaa ratkaisua myöten kaikessa riemastuttavuudessaan juuri sitä.

Katso palkintojenjakotilaisuuden tallenne: 

Effie

Katso myös: 

Lidl pokkasi klassikkosaduilla Kuukauden kamppiksen voiton toista kertaa

Marraskuun Kuukauden kamppis on Vuoden harmain päivä

Tagit

Effie

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden 2024 tuloksellisimmat markkinointikampanjat

    Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
  • Grand Effien voittanut kampanja nosti McDonald’sin työpaikkahakemusten määrän kaikkien aikojen ennätykseen

    McDrip-kampanja iski suoraan Z-sukupolven mielenkiinnon kohteisiin ja arvoihin.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    16.2.2024
    Lue lisää
  • Effie 2023 -finaaliin 25 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    15.12.2023
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland