Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vuosi 2024 kuluttajatrendeissä: pidetään hatuistamme kiinni markkinoijat, taas mennään!

Dagmarin asiakkuusjohtaja Sanna Marttinen avaa markkinoijan silmin viittä vuoden 2024 trendiä, jotka Publicis Groupen Media Data Intelligence listasi yhdessä tekoälyn kanssa.
8.3.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Vuosi vaihtui ja maailman myllerrys jatkuu. Kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat trendit ovat nyt ehkä globaalimpia kuin koskaan, kun pandemiasta selviytyminen, talouden muutokset ja sosiaalisen median tahdittamat ilmiöt yhdistävät ihmisten arkea maailmanlaajuisesti. Suomalaisenkin markkinoijan haasteet ja mahdollisuudet vuonna 2024 kumpuavat seuraavista trendeistä, jotka Publicis Groupen Media Data Intelligence listasi laajasti tekoälyä käyttäen.

1. Tekoäly: ystävä vai peikko?

Generatiivinen tekoäly täytti yhtäkkiä otsikot vuonna 2023. ChatGPT on nopeimmin koskaan käyttöönotettu sovellus: käyttäjien määrä ylitti sadan miljoonan aktiivisen käyttäjän rajan vain kahdessa kuukaudessa. Edellisen ennätyksen haltija oli TikTok vuonna 2017, joka ylitti saman rajan yhdeksässä kuukaudessa.

Räjähdysmäisestä startista huolimatta matka uutuudesta välttämättömyydeksi on vielä pitkä. Uteliain etunenäjoukko käyttää jo tekoälyä innoissaan elämänsä helpottamiseen, mutta suurin osa on vauhdista huolissaan ja epäröi vielä. He pohtivat inhimillisyyden katoamista sekä kehitysvauhdin mahdollisesti aiheuttamia tahattomia seurauksia. Tämä on hyvin inhimillistä, sillä suuret, koko ihmiskuntaa kehittävät murrokset voivat yksilön näkökulmasta tuntua pelottavilta tuntemattomuudessaan. Kuvitellaanpa vain, millaisia ajatuksia esihistoriallisen ajan ihmisen mielessä liikkui, kun naapuriluolassa saatiin ensimmäisen kerran aikaan tuli.

Markkinoijalta vaaditaan nyt rohkeutta: on uskallettava oppia yhdessä kokeilemalla, kuinka teknologian ja ihmisen osaamisen voi yhdistää asiakaskokemuksen tuottamisessa.
 

2.    Ilmastoväsymys

Vuosi 2023 oli maailmanhistorian kuumin. Kaksi kolmasosaa ihmisistä pyrkii suojelemaan ilmastoa arjen valinnoillaan, mutta koko maapallomme suojelemisen haasteen laajuus alkaa tuntua musertavalta. Ympäristötietoisuudessa koetaan jo apatiaa: ”On jo liian myöhäistä” -ajattelu on yleistymässä. Tämä kasvattaa painetta yhteiskunnan päättäjiä, instituutioita sekä brändejä kohtaan. Vuonna 2024 vaaditaan kovia päätöksiä todellisen muutoksen aikaansaamiseksi.

Vastuullisuus alkaa jo olla jokaisen suomalaisen busineksen strategiassa, mutta pelkkä viestiminen ei enää riitä. Brändien on kyettävä siirtymään sanoista tekoihin, raportoinnin kehittämisestä mitattavan edistyksen todentamiseen sekä asiakkaiden valintojen ohjaamiseen toiveikkaalla ja raakarehellisellä tavalla. 

3.    Elämän pehmentäminen

Elämme aikaa, jota kuvaillaan ehkä tulevaisuudessa historian oppitunneilla "muutamana hulluna vuotena". 70 % ihmisistä ajattelee vuoden 2023 olleen kotimaalleen huono vuosi ja vain 35 % uskoo elämänlaatunsa parantuvan seuraavien viiden vuoden aikana.

Päällekkäisten maailmankriisien aikakausi on sen läpieläjille väsyttävää, siksi oman energian suojaaminen on noussut trendiksi. Passiivisuutta ilmentävät mm. ”Bed rotting”, "Quiet quitting" ja "Soft life"-ilmiöt. Muotilehti Vogue jopa nosti suomalaisen kalsarikännin esiin loistavana kiertoilmaisuna viikonloppuilloille, jotka soljuvat mitään tekemättä. 

Elämän pehmentämisen tarpeen myötä kuluttajien käytännönläheisyys kasvaa ja onnea haetaan yksinkertaisista, pienellä vaivalla saatavista asioista. Brändien tehtävä valintojen ja elämän helpottajana on nyt entistä tärkeämpi. Maailman monikriisiajan johtaessa ajoittaiseen pessimismiin, markkinoijan on hyvä miettiä, kuinka lietsoa hyvää oloa ja toivon tunnetta.

4. Aistimisen kaipuu

Viihdemaailman tähdätessä yhä nopeampaan ilmiöittämiseen ja viraalistamiseen sosiaalisessa mediassa, ihmiset ovat alkaneet kaivata myös hengähdystaukoja dopamiinikulttuurista. Pandemian jälkeisessä maailmassa kaivataan todellista merkityksellistä yhteyttä toisiin ihmisiin ja kaikilla aisteilla koettavia, immersiivisiä elämyksiä.

Urheilutekstiilikauppaketju Lululemon on kasvattanut tämän trendin aallossa myymäläkäyntien määrää yli 10 prosentilla tarjoamalla myymälöissään myös joogatunteja. Meillä Pohjolassa kehollisen aistimisen trendi näkyy esimerkiksi avantouinnin suosiossa.

5. Tarkan euron laatutietoisuudesta tulee normi

Kustannusten nousun ja talouden nopean laskevan käänteen aiheuttama shokki on vaihtumassa tilanteeseen sopeutumiseksi – ja säästäväinen kuluttaminen on muodostumassa tavaksi. Sosiaalisessa mediassa trendi näkyy jo esimerkiksi säästöhaasteina. Vaikuttajien rinnalle ovat ilmestyneet vastavaikuttajat, jotka jakavat ei-kuluttamisen vinkkejä ja antavat arvioita tuotteista, joita ei kannata ostaa.

Yritykset ovat hinta-laatusuhteen ylläpitämisen ristipaineessa kuluttajakäyttäytymisen muututtua, vaikka talouden näkymät kohentuisivatkin. Myös edullista laatua kannattaa siis tarjota, vaikka inflaatio alkaisi helpottaa.

Dagmar on Publicis Media -kumppani Suomessa ja käyttää Publicis-verkoston dataa sekä työkaluja. Viisi vuoden 2024 trendiä on koostettu tekoälyavusteisesti sadoista trenditietolähteistä käyttäen mm. Publicis Groupen omaa Insights Acceleratoria, SandBoxGPT:tä, ChatGPT:tä ja Google Bard AI:ta.

Sanna Marttinen on Dagmarin asiakkuusjohtaja sekä uteliaisuutta vaaliva markkinoija ja kuluttaja, jonka ostopäätöksiin vaikuttaa vahvasti myös ruokataloutensa Z-sukupolvi.

Lisää aiheesta: 

Tutustu Markkinoinnin trendit 2024 -tietopakettiin


Kahtia jakautunut maailmankuva ja maskuliinisuuden kriisi – miten muutosvoimat vaikuttavat markkinointiin?

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland